لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

مرتضوی: طرح امنیت اجتماعی شدیدتر از قبل اجرا می شود


آقای مرتضوی گفته است که «مرحله جديد طرح امنيت اجتماعی شديدتر و قوی تر از مراحل پيشين است.» (عکس: فارس)
آقای مرتضوی گفته است که «مرحله جديد طرح امنيت اجتماعی شديدتر و قوی تر از مراحل پيشين است.» (عکس: فارس)

دادستان عمومی و انقلاب تهران روز جمعه از اجرای مرحله جديد طرح امنيت اجتماعی پس از ماه رمضان خبر داد و گفت که این مرحله شدیدتر از مراحل قبلی خواهد بود.


سعید مرتضوی از ارائه توضیح در باره مرحله جديد طرح امنیت اجتماعی خودداری کرد ولی گفت: « جزئيات اين مرحله که با سرعت، قدرت و اقتدار اجرا خواهد شد، در آينده ای نزديک اعلام می شود.»


آقای مرتضوی که با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، مصاحبه کرده است، اظهار داشت: «مرحله جديد طرح امنيت اجتماعی شديدتر و قوی تر از مراحل پيشين اجرا می شود.»


دادستان عمومی و انقلاب تهران افزود: «اخلال گران امنيت اجتماعی و اراذل و اوباش هر تعداد که باشند، جمع آوری و احکام لازم برای مجازات آنان صادر می شود.»


طرح امنيت اجتماعی تابستان سال گذشته با عنوان آنچه که مقام های جمهوری اسلامی ایران، مبارزه با «اراذل و اوباش» خوانده اند در تهران آغاز شد اما پس از مدتی، اين طرح به برخورد با نوع پوشش و موی پسران و دختران، فروشگاه های لباس و آرایشگاه ها کشیده شد.


چگونگی اجرای اين طرح و آنچه که از سوی مردم و ناظران «برخورد خشن پليس با شهروندان» توصيف شده است، با اعتراضات و واکنش های گسترده ای همراه بود و اين اقدام، گامی به سوی اعمال محدوديت های بيشتر برای شهروندان ايرانی قلمداد شده است.


نیروی انتظامی جمهوری اسلامی که مجری این طرح است می گوید: در چار چوب طرح امنیت اجتماعی، به ده ها هزار دختر و زن به خاطر نوع حجاب شان تذکر داده شد و صدها تن از آنان بازداشت شدند.


همچنين در مرحله اول اين طرح، صدها نفر تحت عنوان «اراذل و اوباش» بازداشت، زندانی و حتی برخی از آنان اعدام شدند. در همين ارتباط، در روز چهارم مرداد، حدود ۲۹ نفر به این اتهام اعدام شدند.



در مرحله اول طرح «مبارزه با اراذل و اوباش» ، ماموران يگان های ويژه، «اشرار» را با سر و صورت خونين مجبور به فرو بردن لوله های آفتابه در دهان خود کردند.

انتقادات از طرح امنیت اجتماعی در سال گذشته تا جايی پيش رفت که دولت نهم نيز مجبور شد از اين طرح انتقاد کند.


غلامحسين الهام، سخنگوی دولت محمود احمدی نژاد، آذر ماه سال گذشته، گفته بود: «دولت مخالف برخی برخوردها در چارچوب طرح امنيت اجتماعی، به خصوص با جوانان است.»


با وجود اين، نيروی انتظامی و قوه قضاييه با انتقاد از سخنان سخنگوی دولت، تاکيد کردند که دولت نهم خود در برنامه ريزی و اجرای اين طرح نقش و دخالت داشته است.


«اشرار» با آفتابه بر گردن


در مرحله اول «مبارزه با اراذل و اوباش»، ماموران يگان های ويژه با لباس های سياه و نقاب بر صورت پس از حضور در محلات مختلف تهران اقدام به بازداشت افرادی کردند که از آنان به عنوان «اشرار و نوچه های آنان» ياد می کردند.


افراد دستگير شده سپس توسط ماموران با «آفتابه هايی بر گردن» در محلات چرخانده شدند.


نيروی انتظامی بر خلاف ساير موارد که انتشار هر گونه عکسی از صحنه ضرب و شتم توسط ماموران را ممنوع کرده و در صورت انتشار، انتشار دهندگان را مورد پيگرد قرار می دهد، در اين مورد اجازه داد که تصاوير «متهمان به شرارت» توسط رسانه های جمهوری اسلامی ایران منتشر شود که در آنها ماموران در حال ضرب و شتم متهمان دستگير شده هستند يا آنها را با سر و صورت خونين مجبور به فرو بردن لوله های آفتابه در دهان خود کرده اند.


بخشی ديگر از اين تصاوير نيز «متهمان به شرارت» را در حالی نشان می داد که ماموران با گونی سر متهمان را پوشانده اند.


XS
SM
MD
LG