لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

آمريکا از آزمايش موشک جديد ايران انتقاد کرد


سخنگوی کاخ سفيد با انتقاد از ادعای ايران درباره آزمايش موشک ميان برد جديد اين کشور، اين اقدام را در تناقض با «تعهدات بين المللی» تهران توصيف کرده است.


خبرگزاری‌های ايران، روز چهارشنبه از آزمايش موفقيت آميز موشک ميان برد « سجيل»، که در آن از سوخت جامد مرکب استفاده می‌شود، خبر داده‌ بودند.


گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفيد، روز چهارشنبه ساعاتی پس از اعلام آزمايش موشکی ايران، گفت:«توسعه موشک های بالستيک ايران با قطعنامه های صادره شورای امنيت سازمان ملل متحد در تناقض است و با تعهدات ايران به جهان ناسازگار است».


آقای جاندرو با اشاره به تعهد آمريکا به ديپلماسی در قبال برنامه هسته ای ايران گفت:«ايران اگر قصد دارد که اعتماد جهان را کسب کند، بهتر است از آزمايش موشکی بيشتر خودداری کند. رژيم ايران می بايست توسعه موشک های باليستيک، که می تواند برای حمل کلاهک هسته ای مورد استفاده قرار گيرد، را بی درنگ متوقف کند».


مصطفی محمدنجار، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، به تلویزیون دولتی ایران گفته است، «سجیل» از نسل جدید موشک‌های زمین به زمین است و موشکی دو مرحله‌ای به شمار می‌رودکه از دو موتور سوخت جامد مرکب برخوردار است و«قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای»دارد.


به گفته‌ وزير دفاع ايران، موشک «سجيل» بردی در حدود ۲ هزار کيلومتر دارد.


به کارگيری سوخت جامد ترکيبی در اين موشک نسل جديد ايران از آن رو اهميت دارد که موشک‌های با سوخت جامد در بردهای بالا، به مراتب از دقت بيشتری نسبت به موشک‌های با سوخت مايع که تا کنون توسط ايران مورد آزمايش قرار گرفته‌اند، برخوردار هستند.


وزير دفاع ايران سرعت بسيار بالا برای استقرار و پرتاب را از ويژگی‌های اين موشک جديد خوانده و گفته است که تمامی مراحل طراحی و ساخت موشک «سجيل» و سکوی پرتاب آن توسط متخصصان ايران انجام شده است.


آقای محمدنجار در گفت‌وگو با تلويزيون دولتی ايران اجرای اين آزمايش موشکی را در چارچوب «فعاليت‌‌های متعارف موشکی » جمهوری اسلامی خوانده و گفته است اين موشک صرفاً با اهداف دفاعی به کار گرفته شده و برای « تحکيم صلح، ثبات و آرامش در منطقه » آزمايش می‌شود و عليه هيچ کشوری به کار نخواهد رفت.


«تهدیدی برای خاورمیانه و اروپا»


در همین زمینه، برايان ويتمن، سخنگوی وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، گفت:« ايران در حال توسعه موشک های شهاب-۳ است، که می توانند برخی از متحدان و دوستان ما را در شرق اروپا و خاورميانه را هدف قرار دهند».


آقای ويتمن افزود: اين آزمايش يک ياد آوری ديگری است در مورد اهميت استقرار سيستم دفاع موشکی در لهستان و جمهوری چک، که برای دفاع از ايالات متحد و اروپا و عليه تهديد ايران است.


در همين حال، آقای جاندرو نيز گفت: اقدامات اين چنينی از سوی ايران، باعث انزوی بيشتر اين کشور خواهد شد.


آمريکا و کشورهای غربی نگران هستند که ايران در پوشش برنامه هسته ای خود برای توليد انرژی، در صدد توليد سلاح اتمی باشد. ايران اين اتهامات را رد کرده و می گويد برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح اميز است.


این در حالی است که شورای امنيت سازمان ملل متحد تا کنون طی پنج قطعنامه از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم هسته ای را متوقف کند. ايران با سرپيچی از اين در خواست فعاليت های حساس هسته ای خود را توسعه داده است.


XS
SM
MD
LG