لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۵

«تروريست‌ها ديپلمات ايرانی را در پاکستان ربوده ‌اند»


محمد عباسی، سفير پاکستان در تهران، می‌گويد تروريست‌های خارجی و عوامل ستيزه‌جو در منطقه عشايری اين کشور در مرز افغانستان، در ربودن حشمت‌الله عطارزاده، وابسته بازرگانی سرکنسول‌گری ايران در منطقه حيات‌آباد پيشاور، دست داشته‌اند.



به گفته او، هدف ربايندگان تيره کردن روابط دو کشور است. اعضای القاعده و ستيزه‌جويان طالبان در اين منطقه پاکستان فعال‌اند.


روز پنج‌شنبه گذشته افراد مسلح با حمله به خودروی حشمت‌الله عطارزاده در پيشاور راننده او را کشتند و خود او را ربودند.


به گزارش خبرگزاری نيمه‌رسمی دانشجويان ايران، ايسنا، ماشاالله شاکری، سفير ايران در پاکستان، نيز اعلام کرد که پليس پاکستان افراد مظنون به ربودن ديپلمات ايرانی را بازداشت کرده و تحت بازجويی قرار داده است.


در حالی که تاکنون فرد يا گروهی مسئوليت ربودن اين ديپلمات ايرانی را به عهده نگرفته، رحمان مالک، مشاور نخست وزير پاکستان در وزارت کشور، گفته است که نيروهای محلی طالبان مسئول ربودن ديپلمات ايرانی و ديگر نيروهای خارجی در پاکستان هستند.


گروه طالبان هر گونه دست داشتن در اين آدم‌ربايی را تکذيب کرده است.


یوسف‌رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان، و شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه این کشور، نیز در بیانیه‌های جداگانه این آدم‌ربایی را محکوم و اعلام کردند که «تمام اقدامات لازم برای یافتن او در اسرع وقت» به انجام خواهد رسید.


در ماه سپتامبر گذشته نيز سفير تازه منصوب‌شده افغانستان، عبدالخالق فرحی، در همين منطقه ربوده شد و راننده‌اش به قتل رسيد.


هنوز از وضعيت اين ديپلمات افغان و همين طور يک مهندس چينی و يک نقشه‌بردار لهستانی که در همين منطقه ربوده شده‌اند خبری در دست نيست.


منطقه حيات‌آباد در نزديکی گذرگاه خيبر است که شبه‌نظامی‌های طالبان و القاعده و اشرار در آن بسيار فعال‌اند. پيشاور، مرکز ولايت سرحد شمال‌غرب، آخرين شهر پاکستان در راه گذرگاه خيبر است که به افغانستان می‌رسد.


به گفته مقامات نظامی آمريکا اعضای القاعده و طالبان حملات خود به نيروهای آمريکايی و ناتو در مرز افغانستان را از اين محل آغاز می‌کنند.


XS
SM
MD
LG