لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

گفت‌وگوهای نوری المالکی در تهران


نوری المالکی از زمان تصدی نخست‌وزیری، برای چهارمین بار است که به ایران سفر می‌کند. (عکس: AFP)
نوری المالکی از زمان تصدی نخست‌وزیری، برای چهارمین بار است که به ایران سفر می‌کند. (عکس: AFP)

نوری المالکی، نخست وزیر عراق، روز شنبه برای دیداری دو روزه با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأتی بلندپایه وارد تهران شد.


از سال ۲۰۰۶، که نوری المالکی به مقام نخست وزیری رسید، برای چهارمین بار است که وی به تهران سفر می‌کند.


وزیران بازرگانی، نیرو و حمل و نقل عراق آقای مالکی را در سفر دو روزه‌اش به تهران همراهی می‌‌کنند.


بر پایه گزارش‌ها، نوری المالکی و پرویز داوودی، معاون اول رییس جمهوری ایران، بلافاصله گفت‌وگوهای خود را در تهران آغاز کردند.


همچنین مشاور وزیر خارجه عراق نیز با منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، دیدار و گفت‌‌وگو کرده است.


بر پایه گزارش‌ها، نخست وزیر عراق در سفر خود به تهران قرار است با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز ملاقات کند.


دو موضوع حساس در روابط دو همسایه


نوری المالکی روز شنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العالم، که از ایران پخش می‌شود، تصریح کرد که عراق «اجازه نخواهد داد که به پایگاهی برای تهدید هیچ کشوری تبدیل شود.»


از روز پنج‌شنبه (اول ژانویه) حاکمیت کامل نظام سیاسی بغداد بر عراق پس از حدود شش سال به آن کشور بازگشت.


در روزهای پایانی سال ۲۰۰۸ و با انقضای مجوز شورای امنیت، برای آنکه حضور نیروهای آمریکایی جنبه قانونی پیدا کند پارلمان عراق با تصویب توافقنامه امنیتی بغداد - واشینگتن، تا پایان سال ۲۰۱۱ استقرار نیروهای ایالات متحده را در عراق تمدید کرد.


با این حال ايران و سوريه، که هر دو مناسباتی تیره با آمريکا دارند، پیش از تصویب این توافقنامه با آن ابراز مخالفت کرده بودند.


حضور ۳۵۰۰ نفر از نیروهای وابسته به سازمان مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف، در عراق، نیز از دیگر موضوعات حساس بین دو همسایه شمرده می‌شود.

موضوع استفاده از خاک عراق برای حمله به همسايگان آن کشور، هنگامی در کانون توجه قرار گرفت که در پاییز امسال، چهار هلی‌کوپتر که سوری‌ها آن را آمریکایی اعلام کردند، به روستايی در سوريه حمله کرد که در پی آن هشت نفر کشته شدند.


پس از این رویداد، عراق به طور علنی تاکید کرد که خواستار افزودن متممی به توافقنامه پیشنهادی آمریکا ست تا مانع استفاده از خاک آن کشور برای حمله به همسایگانش بشود.


واشینگتن در نهایت با این متمم موافقت کرد و برخی از مقام‌های بلندپایه ایرانی، و از جمله آیت‌الله شاهرودی، رییس‌ قوه قضاییه ایران، از این اصلاحیه استقبال کردند.


حضور ۳۵۰۰ نفر از نیروهای وابسته به سازمان مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف، در عراق، نیز از دیگر موضوعات حساس بین دو همسایه شمرده می‌شود. عراق، که بتازگی کنترل این پایگاه را به دست گرفته است، روز چهارشنبه و پیش از سفر نوری مالکی به تهران، اعلام کرد که خواستار خروج اعضای این سازمان از خاک عراق است.


آقای مالکی روز شنبه نیز بار دیگر در مصاحبه با شبکه العالم تاکید کرد که دولتش خواهان خروج نیروهای سازمان مجاهدین خلق از عراق است.


نخست وزیر عراق قرار بود در ماه دسامبر، و پس از دیدار از ترکیه، به ایران سفر کند اما این سفر در آن زمان بنا به دلایلی نامعلوم انجام نشد.


XS
SM
MD
LG