لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۱

سعید مرتضوی: با وب‌سایت‌های مجرم بشدت برخورد می‌شود


سعید مرتضوی ، دادستان عمومی و انقلاب تهران.. (عکس: فارس)
سعید مرتضوی ، دادستان عمومی و انقلاب تهران.. (عکس: فارس)

سعید مرتضوی ، دادستان عمومی و انقلاب تهران، گفته است با وب‌سایت‌هایی که مطالب «خلاف واقع بنویسند» یا «مرجع فساد» باشند بشدت برخورد خواهد شد.


سعید مرتضوی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر گفت: «در صورتی که اقدامات سایت‌ها مرجع فساد و فحشا باشد و اگر مطلبی که نوشته می‌شود خلاف واقع باشد، به محض آنکه دفتر اینترنت دادسرا مورد را شناسایی کند مجرمان تحت تعقیب قرار گرفته و بازداشت خواهند شد.»


دادستان تهران همچنین مجازات تبلیغ کنندگان در شبکه‌های ماهواره‌ای و وب‌سایت‌های مجرم را، بر پایه بند دوم ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی، تا یک سال حبس تعزیری ذکر کرده است.


در ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی آمده است: «هر کس علیه نظام جمهوری اسلامی ایران یا به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام به هر نحو فعالیت تبلیغی نماید به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.»


جرایم رایانه‌ای در ایران


آقای مرتضوی شناسایی وب‌سایت‌های مجرم را وظیفه «دفتر اینترنت دادسرا» ذکر کرده است.


این در حالی است که مقام‌های قضایی ایران بارها از «فقدان قوانین در حوزه جرایم رایانه‌ای» سخن گفته‌اند.


حدود یک ماه پیش سعید مرتضوی و محمود سالارکیا، دادستان و معاون دادستان تهران، از تعیین دو شعبه ویژه جرایم اینترنتی و فناوری ارتباطات در دادستانی تهران خبر دادند.


کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش اعلام کرد که مواد کامل «لایحه جرایم رایانه‌ای» را پس از چند جلسه بررسی به تصويب رسانده است.


امین حسن رحیمی، مخبر کمیسیون قضایی مجلس هشتم، یکی از مهم‌ترین بخش‌های لایحه جرایم رایانه‌ای را تصویب ساختار جديدی برای «کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ سایت‌های اطلاع‌رسانی» ذکر کرده بود.


بر پایه آماری که مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند، بیش از پنج ميليون وب‌سايت اينترنتی در ایران به دلیل آنچه «مطالب غيراخلاقی و ضداجتماعی» خوانده شده مسدود شده‌اند.

XS
SM
MD
LG