لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

عبدالقادر خان کيست؟


عبدالقادر خان که در پاکستان به پدر هسته ای کشور معروف است، تحصيلات که خود را در زمينه مهندسی متالورژی به انجام رسانده، و در سال ۱۹۷۲ در مرکز غنی سازی اورانيوم در آلمِلو هلند، که سوخت نيروگاه های هسته ای چند کشور اروپايی را تهيه ميکرد، مشغول به کار شد. در سال ۱۹۷۴ هند نخستين آزمايش هسته ای خود را انجام داد، موضوعی که همسايه غربی، يعنی پاکستان را به تکاپو انداخت تا در مسابقه تسليحاتی از رقيب خود عقب نماند.


بر اساس تحقيقات بعدی که توسط دولت هلند انتشار يافت عبدالقادر خان که در آن زمان به مدارک مربوط به فناوری سانترفيوژهای گازی دسترسی داشت، اين مدارک را به شبکه اطلاعاتی پاکستان منتقل ميکرد.


در دسامبر ۱۹۷۵ عبدالقادر خان پس از سرقت نقشه های مربوط به سانترفيوژهای گازی، هلند را ترک کرد و به کشورش پاکستان بازگشت.


در زمان نخست وزيری ذوالفقار علی بوتو عبدالقادر خان مسئوليت برنامه غنيسازی اورانيوم را بر عهده گرفت. در ۱۱ مارس ۱۹۸۳ پاکستان موفق شد نخستين آزمايش هستهای خود را انجام دهد.


پس از حوادث ۱۱ سپتامبر فعاليت های عبدالقادر خان با دقت پيگيری شد و مشخص شد که گروه القاعده برای ساخت بمب راديولوژيک با افراد شبکه وی تماس هايی داشته است.


در اکتبر ۲۰۰۱ دولت پاکستان سه دانشمند هسته ای اين کشور را به اتهام ارتباط با طالبان دستگير کرد. همه نفرات دستگير شده ارتباط نزديکی با عبدالقادر خان داشتند.


در اکتبر ۲۰۰۳ آژانس بينالمللی انرژی هستهای اعلام کرد که تجهيزات غنی سازی اورانيوم ايران بر اساس طرحهای سرقت شده از آزمايشگاهی در هلند ساخته شده که در سال ۱۹۸۷ از طريق يک واسطه خارجی در اختيار دولت اين کشور قرار گرفته است.


نام اين واسطه خارجی هيچوقت اعلام نشد اما ديپلمات ها و تحليلگران انگشت اتهام را به پاکستان و به خصوص عبدالقادر خان نشانه رفتند.


در دسامبر ۲۰۰۳ دو عضو ارشد آزمايشگاه تحقيقاتی خان، به اتهام فروش فناوری تسليحات هسته ای به ايران، دستگير شدند.


در دسامير ۲۰۰۳ دولت ليبی هم در اقدامی غيرمترقبه اعلام کرد که اطلاعات و تجهيزات مربوط به فعاليت های هسته ای خود را از شبکه عبدالقادر خان گرفته است.


در فوريه ۲۰۰۴ دولت پاکستان اعلام کرد که عبدالقادر خان اعترافی مبنی ارائهی نقشه و تجهيزات برای کمک به برنامه هسته ای کشورهای ايران، ليبی، و کرهشمالی به اين کشورها تحويل داده است.


در روز ۴ فوريه عبدالقادر خان بر صفحه تلويزيون دولتی ظاهر شد و به ايجاد شبکه ای برای انتقال دانش، طرحها ونقشه ها و تجهيزات هسته ای به کشورهای خارجی اعتراف کرد. روز بعد ژنرال پرويز مشرف او را عفو کرد اما از آن زمان تاکنون وی در بازداشت خانگی به سر ميبرد.


XS
SM
MD
LG