لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

هشدار کیهان به احمدی‌نژاد در مورد مشایی؛ «رهبر به دولت اجازه نداد مصلحی را عزل کند»


در ادامه جنجال خبری بر سر اختلاف ریاست جمهوری و رهبری ایران بر سر ادامه کار حیدر مصلحی به عنوان وزیر اطلاعات، روزنامه کیهان وابسته به آیت‌الله خامنه‌ای روز سه‌شنبه در حمله‌ای شدیداللحن به اسفندیار رحیم مشایی گفت که رهبر «به دولت اجازه نداد مصلحی را عزل کند».

حسین شریعتمداری، سردبیر کیهان و نماینده مستقیم رهبر جمهوری اسلامی در این روزنامه، اسفندیار رحیم مشایی را «همه‌کاره دولت» خوانده و متهم کرده است که با «باند منحرف و نفوذی» خود محمود احمدی‌نژاد را تحت نفوذ خود درآورده است.

قضیه عزل و نصب وزیر اطلاعات روز یک‌شنبه زمانی آغاز شد که رسانه‌های خبری ایران اعلام کردند او از سمت خود استعفا کرده است. دلیل این امر را برخی از وب‌سایت‌های نزدیک به مقامات جمهوری اسلامی اختلاف وزیر اطلاعات و رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد بر سر یکی از معاونین این وزارتخانه اعلام کردند.

از جمله سایت الف نزدیک به احمد توکلی در این زمینه نوشت که «وزیر اطلاعات به دلیل برداشتن یکی از معاونین خود که نماینده مشایی و جریان انحرافی دولت در وزارتخانه بوده است با فشار دفتر رئیس جمهور مجبور به استعفا شده» است.

روزنامه کیهان نیز در مطلب روز سه‌شنبه خود این معاون وزارت اطلاعات را «از چهره‌های بسیار نزدیک به جریان مشایی» توصیف کرده است.

به دنبال انتشار این خبر، در حالی که رسانه‌های منتقد دولت خبر ابقای وزیر اطلاعات در سمت و در نتیجه لغو دستور آقای احمدی‌نژاد را منتشر کردند، خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا، «برخی از خبرگزاری های داخلی تحت انقیاد یک جریان خاص سیاسی» را متهم کرد که «با حذف خبر استعفای حیدر مصلحی، بدون استناد به هیچ منبع مشخصی مدعی شدند که رهبری با کناره‌گیری مصلحی مخالفت کرده» است.

حال روزنامه کیهان در دو مطلب جداگانه درباره این قضیه در شماره روز سه‌شنبه خود می‌گوید که عدم انتشار خبر حکم آیت‌الله خامنه‌ای به دستور مستقیم علی‌اکبر جوانفکر، مدیرعامل ایرنا، صورت گرفته است که به گفته کیهان «یگانه مدافع سینه‌چاک مشایی» است.

آقای شریعتمداری در نوشته خود «باند نفوذی» آقای مشایی را متهم کرده است که افراد «کارآمد و متعهد» را از محمود احمدی‌نژاد دور کرده و جای آنها را با «بی‌خاصیت‌های گوش‌به‌فرمان» پر می‌کند.

سردبیر کیهان در سرمقاله خود با دفاع کامل از عملکرد حیدر مصلحی جنجال و حاشیه‌های عزل و نصب وزیر اطلاعات را «نه تنها نگران‌کننده، بلکه هشداردهنده» خوانده و از رئیس جمهور بازخواست کرده است که «چرا... دست این باند منحرف و نفوذی را کوتاه نمی‌کند؟!»

تمام این جنجال‌ها و حاشیه‌ها در حالی است که هنوز محمود احمدی‌نژاد که همواره به دلیل نزدیکی به اسفندیار رحیم مشایی مورد حمله و انتقاد بوده به این غائله و حملات به رئیس دفتر خود یعنی آقای مشایی واکنشی نشان نداده است.

رفتار رسانه‌های دولت و سکوت آقای احمدی‌نژاد در این غائله آن قدر چشمگیر بوده است که سایت الف آن را «دومین بی‌اعتنایی تاریخی به یک حکم حکومتی» در دولت او توصیف کرده است.

اشاره این وب‌سایت به برخورد مشابه دولت دهم در ماجرای برکناری مشایی از مقام معاونت اولی رئیس جمهور در سال ۱۳۸۸ است که با حکم رهبر ایران صورت گرفت، اما در آن زمان هم آقای احمدی‌نژاد اجرای این حکم را یک هفته به تاخیر انداخت.
XS
SM
MD
LG