لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

سپیده قلیان نامه عفو به رهبر ننوشت و به زندان اوین منتقل شد


خانم قلیان در ماه‌های اخیر با وثیقه‌ای یک و نیم میلیارد تومانی آزاد بود
خانم قلیان در ماه‌های اخیر با وثیقه‌ای یک و نیم میلیارد تومانی آزاد بود

سپیده قلیان، فعال مدنی که در پرونده اعتراضات هفت‌تپه به پنج سال حبس محکوم شده بود، روز یکشنبه اول تیرماه به زندان اوین منتقل شد؛ او چند روز پیش خبر داده بود که قاضی اجرای احکام تهدید کرده است اگر نامه عفو به رهبر ننویسد باید به زندان قرچک برود.

بنابر گزارش‌ها، خانم قلیان که در روزهای گذشته از احضار خود برای اجرای حکم خبر داده بود روز یکشنبه در «واحد اجرای احکام دادسرای اوین» بازداشت و برای گذراندن پنج سال حبس خود به زندان منتقل شد.

شماری از کسانی که در پرونده اعتراضات هفت‌تپه زندانی شده یا احکام زندان علیه آنها صادر شده بود در ماه‌های اخیر مشمول عفو شده یا به دلیل کرونا به مرخصی آمدند.

با این حال سپیده قلیان مشمول عفو نشد و در ماه‌های اخیر با وثیقه یک و نیم میلیارد تومانی آزاد بود.

این فعال مدنی چند روز پیش با انتشار ویدئویی توضیح داده بود که قاضی اجرای احکام از او خواسته است «درخواست عفو به رهبری» بنویسد و چون او از این کار سر باز زده، ابتدا همان زمان می‌خواستند وی را به زندان قرچک منتقل کنند اما بعد گفتند «یکشنبه خودت را معرفی کن برای انتقال به قرچک».

سپیده قلیان آبان ۹۷ به همراه حدود ۲۰ تن از کارگران هفت‌تپه و فعالان کارگری در پلیس امنیت شهرستان شوش بازداشت و سپس به اهواز منتقل شد. او و همچنین اسماعیل بخشی، پس از آزادی از زندان اعلام کردند که شکنجه شده‌اند.

با این حال قوه قضائیه نه تنها هیچ تحقیقی درباره موضوع شکنجه انجام نداد، بلکه سپیده قلیان را این بار به پنج سال حبس محکوم کرد و تلویزیون جمهوری اسلامی نیز گزارشی با عنوان «طراحی سوخته» علیه آقای بخشی، خانم قلیان و چند فعال کارگری پخش کرد و آنها را به «گروه‌های برانداز در خارج از کشور» منتسب کرد.

صدور احکام سنگین برای معترضان هفت‌تپه در حالی روی داد که مدیرعامل این شرکت، امید اسدبیگی، متهم است علاوه بر اختلاس‌های متعدد، با دریافت یک و نیم میلیارد دلار، رکورد وام بانکی در ایران را شکسته است.

همسر استاندار خوزستان نیز متهم به دریافت رشوه‌ای ۲۰۰ هزار یورویی از کارفرمای هفت‌تپه است اما استاندار این اتهام را رد می‌کند.

سپیده قلیان، ۲۵ ساله، علاوه بر محکومیت پنج ساله در پرونده اعتراضات هفت‌تپه، دو پرونده دیگر نیز در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی دارد: انتشار اخبار زندانیان عرب و افشای نقش بازجو-خبرنگاری آمنه‌سادات ذبیح‌پور.

XS
SM
MD
LG