لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

کمیسیون انتخابات افغانستان رأی‌گیری در قندهار را یک هفته عقب انداخت


قرار است در این دوره از انتخابات برای نخستین بار از دستگاه‌های بیومتریک برای ثبت اثر انگشت و چهره‌نگاری رأی‌دهندگان استفاده شود.
قرار است در این دوره از انتخابات برای نخستین بار از دستگاه‌های بیومتریک برای ثبت اثر انگشت و چهره‌نگاری رأی‌دهندگان استفاده شود.

در پی تیراندازی در جلسه سران ولایت قندهار که به کشته شدن رئیس پلیس قدرتمند این ولایت منجر شد، کمیسیون انتخابات افغانستان روز جمعه، ۲۷ مهر، یک روز پیش از انتخابات پارلمانی اعلام کرد که رأی‌گیری در ولایت قندهار یک هفته به تعویق افتاده است.

حفیظ الله هاشمی، دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات افغانستان، ظهر جمعه اعلام کرد که شورای امنیت ملی این کشور با پذیرش پیشنهاد این کمیسیون، رأی‌گیری در ولایت قندهار را یک هفته به تعویق انداخته است.

انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان، موسوم به وُلِسی جرگه، قرار است روز شنبه در این کشور برگزار شود و پیش از این قرار بود از ۳۴ ولایت این کشور تنها ولایت غزنی به دلیل اختلاف در نحوه حوزه‌بندی در انتخابات شرکت نکند.

تهدیدهای گروه طالبان و حملات هر روزه آنها به همایش‌ها عمده‌ترین چالش در برگزاری انتخابات روز شنبه به شمار می‌رود و حمله روز پنج‌شنبه در قندهار نیز سرنوشت انتخابات را با ابهام روبه‌رو کرده است.

در جریان جلسه‌ای که روز پنج‌شنبه در مرکز ولایت قندهار برای هماهنگی انتخابات برگزار شده بود و علاوه بر سران این ولایت، یک ژنرال ارشد آمریکایی نیز حضور داشت، یکی از محافظان والی اقدام به تیراندازی کرد که در پی آن ژنرال عبدالرازق، رئیس پلیس این ولایت و از قدرتمندترین مخالفان گروه طالبان، و چند تن دیگر کشته شدند.

زلمی ویسا، والی قندهار، در این تیراندازی به‌شدت زخمی شد اما گزارش‌ها درباره کشته شدن او تکذیب شده است.

ژنرال آستین میلر، فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان که در این جلسه حضور داشت، جان سالم به در برد اما سه نظامی آمریکایی مجروح شدند.

انتخابات روز شنبه

مجلس نمایندگان افغانستان موسوم به وُلِسی جرگه ۲۴۹ کرسی دارد که ۶۸ کرسی (معادل دو برابر تعداد ولایت‌ها) به زنان و ده کرسی به عشایر (کوچی‌ها) اختصاص دارد.

۲۵۶۵ نفر، از جمله ۴۱۷ زن، برای نامزدی در انتخابات روز شنبه نام‌نویسی کرده بودند، اما در جریان سه هفته اخیر که تبلیغات انتخاباتی در جریان بود، حملات و بمب‌گذاری‌های متعدد به کشته شدن ده‌ها تن، از جمله دو نامزد، منجر شد.

بیش از ۱۹ هزار مرکز رأی‌گیری برای انتخابات روز شنبه در نظر گرفته شده بود اما به توصیه نیروهای امنیتی، حدود دو هزار مرکز بسته شدند.

از آنجا که بیش از ۳۰ سال است هیچ سرشماری در افغانستان صورت نگرفته است شمار واجدان شرایط دقیقا مشخص نیست اما بنابر گمانه‌ها، حدود ۹ میلیون شهروند افغان واجد شرایط رأی‌دهی در انتخابات روز شنبه هستند.

قرار است رأی‌گیری از ساعت هفت صبح شنبه آغاز شود و در غروب شنبه، بلافاصله پس از پایان رأی‌گیری، شمارش آرا آغاز خواهد شد.

منابع: خبرگزاری‌های رویترز، آسوشیتدپرس، رادیو اروپای آزاد و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG