لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۶

انفجار انتحاری در فرودگاه کابل همزمان با بازگشت ژنرال دوستم


بنابر گزارش‌ها، انفجار انتحاری لحظاتی پس از خروج عبدالرشید دوستم از فرودگاه کابل روی داد
بنابر گزارش‌ها، انفجار انتحاری لحظاتی پس از خروج عبدالرشید دوستم از فرودگاه کابل روی داد

همزمان با بازگشت ژنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان، پس از یک سال به کشورش، انفجار انتحاری در فرودگاه کابل چندین کشته و زخمی برجای گذاشت.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت کشور افغانستان، روز یکشنبه ۳۱ تیر به خبرنگاران گفت: پس از خروج کاروان خودروهای عبدالرشید دوستم و مقام‌های دولتی و همراهانشان از فرودگاه، مهاجم انتحاری خود را در برابر ورودی فرودگاه و در بین شماری از مستقبلان او منفجر کرد که در پی آن ۱۰ تن کشته و زخمی شدند.

حشمت ستانکزی، سخنگوی پلیس کابل، نیز در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد تایید کرد که این انفجار ۱۰ کشته و زخمی برجای گذاشته و مهاجم انتحاری نیز پیاده بوده است.

سخنگوی عبدالرشید دوستم نیز گفته است که در این حادثه به او آسیبی نرسیده است.

در جریان استقبال از عبدالرشید دوستم، شماری از مقام‌های دولتی، از جمله معاون دوم رئیس جمهور، چند تن از نمایندگان پارلمان و همچنین شماری از هواداران او در فرودگاه کابل حضور داشتند.

ژنرال دوستم حدود ۱۴ ماه پیش و در پی متهم شدن در پرونده احمد ایشچی، از افغانستان به ترکیه رفت.

احمد ایشچی، سیاستمدار و از مخالفان عبدالرشید دوستم، حدود یک سال و نیم پیش ادعا کرد که ژنرال دوستم و محافظانش او را کتک زده و مورد آزار جنسی قرار داده‌اند.

عبدالرشید دوستم این اتهام را رد کرده است.

از سوی دیگر روز یکشنبه گزارش شد که احمد ایشچی این احتمال را مطرح کرده است که شکایتش را بیرون از دستگاه قضایی پیگیری کند.

شماری از نهادهای بین‌المللی از پیشینه عبدالرشید دوستم در نقض جدی حقوق بشر، به ویژه نقش او در قتل صدها زندانی طالبان در سال ۲۰۱۱، انتقاد کرده‌اند.

با استفاده از آسوشیتدپرس، رویترز و رادیو اروپای آزاد / ج
XS
SM
MD
LG