لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۱

علی لاریجانی برای دوازدهمین سال پیاپی در مقام ریاست مجلس ابقا شد


علی مطهری (راست) نتوانست به حضور خود در هیأت رئیسه مجلس ادامه دهد اما علی لاریجانی دوازدهمین سال ریاستش بر مجلس را تثبیت کرد
علی مطهری (راست) نتوانست به حضور خود در هیأت رئیسه مجلس ادامه دهد اما علی لاریجانی دوازدهمین سال ریاستش بر مجلس را تثبیت کرد

رأی‌گیری سالانه برای انتخاب اعضای هیأت رئیسه مجلس ایران روز یکشنبه، پنجم خرداد، برگزار شد و علی لاریجانی برای دوازدهمین سال پیاپی ریاست مجلس را در دست گرفت اما علی مطهری از دست یافتن دوباره به نایب رئیسی مجلس بازماند و یک وزیر دولت احمدی‌نژاد جایگزین او شد.

دوره ریاست و عضویت در هیأت رئیسه مجلس یک ساله است و رأی‌گیری برای انتخاب این سِمت‌ها هر سال تکرار می‌شود.

پیش از علی لاریجانی، رکوردار مدت طولانی تصدی بر منصب ریاست مجلس اکبر هاشمی رفسنجانی بود که ریاست او بر مجلس ۱۰ سال ادامه داشت.

دوازدهمین سال ریاست لاریجانی

از بین سه نامزد اصلی برای ریاست مجلس، علی لاریجانی ۱۵۵ رأی، محمدرضا عارف ۱۰۵ رأی، و محمدجواد ابطحی ۹ رأی کسب کردند.

همچون سال‌های اخیر، امسال نیز رقابت اصلی برای ریاست مجلس بین علی لاریجانی و محمدرضا عارف بود. فراکسیون «مستقلان» از نامزدی لاریجانی و فراکسیون اصلاح‌طلب «امید» از نامزدی محمدرضا عارف حمایت کرده بودند.

با این حال محمدرضا عارف که در انتخابات پارسال ۱۲۳ رأی به دست آورده بود، امسال تنها ۱۰۵ رأی کسب کرد و بار دیگر شکست خورد.

علی لاریجانی، ۶۲ ساله و از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران، از سال ۸۷ تاکنون ریاست مجلس شورای اسلامی را برعهده داشته و پیش از آن نیز رئیس صدا و سیما و وزیر ارشاد بود.

برنامه‌هایی همچون «هویت»، «چراغ» و «کنفرانس برلین» در زمان ریاست او بر صدا و سیما پخش شد.

در انتخابات روز یکشنبه، فراکسیون موسوم به «نمایندگان ولایی» که هواداران «جبهه پایداری» محسوب می‌شوند، نامزدی معرفی نکرد اما ابطحی، عضو این فراکسیون، اعلام کرد که به طور مستقل نامزد می‌شود و سرانجام ۹ رأی کسب کرد.

شکست علی مطهری

مجلس شورای اسلامی دو نایب رئیس اول و دوم دارد که پیش از این در اختیار مسعود پزشکیان و علی مطهری بود؛ در انتخابات روز یکشنبه پزشکیان از فراکسیون «امید» با کسب ۱۴۸ رأی در مقام خود ابقا شد اما علی مطهری از همین فراکسیون شکست خورد و عبدالرضا مصری از فراکسیون «نمایندگان ولایی» با کسب ۱۴۳ رأی جایگزین او شد.

عبدالرضا مصری در دولت اول احمدی‌نژاد وزیر رفاه و تأمین اجتماعی بود.

علی مطهری، ۶۲ ساله و برادر همسر علی لاریجانی، با وجود تأکیدهای مکررش بر اِعمال محدودیت‌های بیشتر در زمینه‌هایی همچون حجاب و آزادی‌های اجتماعی، در سال‌های اخیر اقدام به انتقادهایی تلویحی در برخی زمینه‌های سیاسی کرد که واکنش‌های تند محافظه‌کاران و نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی را در پی داشت.

او از جمله چندین بار علی خامنه‌ای را مسئول مستقیم تداوم بازداشت خانگی سه تن از رهبران جنبش سبز معرفی کرده است.

در انتخابات روز یکشنبه بهروز نعمتی، محمد عاشوری، اسدالله عباسی، محمدعلی وکیلی، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، علیرضا رحیمی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، احمد امیرآبادی فراهانی و اکبر رنجبرزاده به عنوان سایر اعضای هیأت رئیسه انتخاب شدند و هیچ زنی در این جمع حضور ندارد.

دهمین دوره مجلس شورای اسلامی سال آینده به پایان می‌رسد و انتخابات مجلس یازدهم قرار است اسفند امسال برگزار شود. هر دوره مجلس چهار سال به درازا می‌کشد.

نهادهای بین‌المللی بارها تأکید کرده‌اند دخالت گسترده شورای نگهبان، به ویژه در سد کردن راه ورود منتقدان با ابزار «رد صلاحیت»، پارلمان ایران را از نهادی انتخابی به نهادی انتصابی تبدیل کرده است.

منابع: فارس، مهر، ایلنا، صدا و سیما، توئیتر و رادیو فردا /ج / پ.پ
XS
SM
MD
LG