لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۲

گشايش اولین فروشگاه بدون فروشنده و صف توسط آمازون


نه صندوق‌دار، نه فروشنده و نه صف. این آینده فروشگاه و خرید به سبک آمازون است.

شرکت آمازون روز دوشنبه اولین نمونه از چنین فروشگاهی را رسماً افتتاح کرد که در آن اقلام غذایی معمولی مثل شیر، به فروش می‌رسد. کارمندان شرکت آمازون حدود یک سال است از این فروشگاه که در طبقه هم کف ساختمان این شرکت در شهر سیاتل قرار دارد به صورت آزمایشی استفاده می‌کردند.

افتتاح این فروشگاه نشانه دیگری از طرح آمازون برای گسترش حضور فیزیکی این شرکت است. آمازون تاکنون چندین کتابفروشی تأسیس کرده و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مثل کولز شعبه زده و سال گذشته نيز شرکت بزرگ عرضه مواد غذایی «هول فودز» را خریداری کرد که بیش از ۴۷۰ شعبه دارد.

اما این فروشگاه آزمایشی و جدید موسوم به «آمازون گو» با فروشگاه‌های مواد غذایی یا بقالی‌های محل یک تفاوت فاحش دارد. خریداران با اسکن کردن اپلیکیشن «آمازون گو» روی یک حسگر مخصوص، وارد فروشگاه می‌شوند و وقتی کالایی را از روی قفسه برمی‌دارند آن به فهرست خرید مجازی خریدار افزوده می‌شود.

اگر کالا به قفسه برگردانده شود، خودبخود از فهرست خرید حذف خواهد شد، و بهای کالاهای خریداری شده هنگام ترک مغازه از طریق اپلیکیشن از کارت اعتباری خریدار برداشت می‌شود.

آمازون می‌گوید با استفاده از سیستم‌های کامپیوتری، حسگر و تجهیزاتی که به سرعت می‌توانند محاسبه کنند، تشخیص می‌دهد که هر خریدار چه کالایی را از قفسه‌ها برمی‌دارد.

به گفته این شرکت خانواده‌ها فقط با یک تلفن و اسکن اپلیکیشن مخصوص هنگام ورود به مغازه می‌توانند دسته‌جمعی خرید کنند. هر کالایی که اعضای خانواده از قفسه‌ها بردارند، خود به خود به فهرست خرید کسی که با تلفنش وارد مغازه شده اضافه خواهد شد.

تنها مشکل این سیستم این است که کسی نمی‌تواند به دیگران کمک کند، چون هر کالایی که برداشته شود به حساب خود آن فرد واریز خواهد شد.

این مغازه که اندازه آن حدود ۶۰۰ متر مربع است، در عین حال صبحانه، نهار و شام آماده نیز عرضه می‌کند و بخشی از محصولات شرکت زنجیره‌ای مواد غذایی «هول فودز» نیز در آن به فروش می‌رسد.

شرکت آمازون در دسامبر ۲۰۱۶ اعلام کرده بود که اولین مغازه از این نوع را اوایل سال ۲۰۱۷ افتتاح خواهد کرد. ولی شروع کار این مغازه به دلیل انجام آزمایش‌های بیشتری روی تجهیزات آن و استفاده کارکنان آمازون حدود یکسال به تأخیر افتاد.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس؛ ش.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG