لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۰

فرزندان داعش؛ کودکانی که وطن ندارند


در اردوگاه الهول صدها کودک به‌سر می‌برند که هم پدر و هم مادر خود را در جنگ داخلی سوریه از دست داده‌اند
در اردوگاه الهول صدها کودک به‌سر می‌برند که هم پدر و هم مادر خود را در جنگ داخلی سوریه از دست داده‌اند

آنگونه که در بسیاری از رسانه‌های کشورهای عرب منتشر شده، دراردوگاه «الهول» در ۴۵ کیلومتری شهر جنگ‌زده «الحسکه» در شمال شرقی سوریه بیش از ۳ هزار کودک از مادرانی غیرسوری به سر می‌برند که کشور مادری یا پدری‌شان حاضر به پذیرفتن آنها نیست.

این کودکان حاصل ازدواج زنانی اروپایی، آمریکایی و دیگر کشورها با اعضای داعش و تشکل‌های شبیه داعش هستند. بسیاری از پدران این اطفال نیز دارای تابعیت‌های اروپایی و آمریکایی بوده‌اند. آمریکا و چندین کشور اروپایی داعش و القاعده و تشکل‌های نظیر آنها را تروریستی می‌دانند.

اردوگاه الهول تحت کنترل «نیروهای دموکراتیک سوریه»، مورد حمایت نیروهای ائتلاف، قرار دارد. در پی حمله آمریکا به کویت برای بیرون راندن نیروهای عراقی از این کشور در سال ۱۹۹۱ اردوگاه الهول برای اسکان آوارگان عراقی استفاده می‌شد.

تصاویر منتشر شده از زنان اردوگاه الهول بیشتر آنها را با پوشش نقاب نشان می‌دهند.
تصاویر منتشر شده از زنان اردوگاه الهول بیشتر آنها را با پوشش نقاب نشان می‌دهند.

یک زن ساله فرانسوی که در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه «الشرق الاوسط» می‌گوید «من ابتدا برای کمک به زنان سوریه در جنگ با ظلم و استبداد به سوریه آمدم اما بعد با یک عضو داعش ازدواج کردم و از او کودکی به دنیا آوردم. شوهرم در درگیری‌های رقه کشته شد. کودکم ۳ سال دارد. پس از کشته شدن شوهرم که او هم فرانسوی بود با یک مراکشی ازدواج کردم که از او نیز طفلی دارم که الان یک ساله است. پدر او هم وقتی باردار بودم، در درگیری‌های باغوز کشته شد. این دو کودک هیچ شناسنامه‌ای ندارند و همانطور که می‌بینید ما الان در اینجا در این اردوگاه در وضعیت بدی هستیم».

تصاویر منتشر شده از زنان اردوگاه الهول بیشتر آنها را با پوشش نقاب نشان می‌دهند. «شمیمه بیگم» شهروند انگلیسی که در رسانه‌های انگلیسی به «عروس داعش» شهرت یافته، نیز در این اردوگاه به سر می‌برد.

«ربکا» نیز یک زن آلمانی است که دو فرزند از اعضای داعش دارد. همسر اول او عضو آلمانی «داعش» بود که پس از کشته شدن او، ربکا با یک عضو روسی داعش ازدواج می‌کند. او می‌گوید، پدران دو فرزندش در جنگ داخلی سوریه کشته شده‌اند و اضافه می‌کند دولت آلمان اجازه نمی‌دهد او با فرزندانش به آلمان بازگردد.

برخی گزارش‌ها تعداد کودکان داعش و تشکل‌های مشابه را تا شش هزار نفر گزارش کرده‌اند. بنا بر گزارش منابع سوریه در این اردوگاه بیش از ۷۰ هزار نفر به‌سر می‌برند. بسیاری از آنها نیز از شهروندان سوریه هستند که شهرها یا روستاهای محل اقامتشان همچنان درگیر جنگ داخلی در این کشورند.

برخی گزارش‌ها تعداد کودکان داعش و تشکل‌های مشابه را تا شش هزار نفر گزارش کرده‌اند.
برخی گزارش‌ها تعداد کودکان داعش و تشکل‌های مشابه را تا شش هزار نفر گزارش کرده‌اند.

روزنامه الحیات نیز خبر می‌دهد که در اردوگاه الهول صدها کودک به‌سر می‌برند که هم پدر و هم مادر خود را در جنگ داخلی سوریه از دست داده‌اند.

آنگونه که در دیگر روزنامه‌های عرب زبان منتشر شده، جنگ داخلی سوریه اجازه نداده که یونیسف وابسته به سازمان ملل متحد که در امور مربوط به کودکان فعالیت می‌کند، به اقدامی برای سامان دادن به این دسته از کودکان دست بزند.

روزنامه الشرق الاوسط این موضوع را خودداری یونیسف از دادن اوراق هویت به این کودکان توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG