لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

اکثریت کودکان کار در لبنان پناهندگان سوریه هستند


یکی از اردوگاه‌های پناهندگان سوری در لبنان
یکی از اردوگاه‌های پناهندگان سوری در لبنان

یک شهروند سوریه که در بیروت دکان سبزی‌فروشی دارد با اشاره به کودکی سوری که نزد او کار می‌کند، به گزارشگر «الشرق الوسط» می‌گوید، من از این کودک در برابر خطری بزرگ حمایت می‌کنم، خطر اینکه سرگردان باشد و با سرنوشتی نامعلوم روبه‌رو شود. او نصف روز را در این دکان کار می‌کند و نصف دیگر روز را به مدرسه می‌رود.

این کودک یتیم سوری نان‌آور مادر و دو خواهر کوچکتر از خودست. او کارهایی مانند تخلیه بار از کامیون، جارو کردن مغازه و حمل خرید مشتریان تا منزل آنها انجام می‌دهد. او می‌گوید، دلش می‌خواهد به روستای کوچکشان در سوریه بازگردد و به مادرش در کشاورزی در زمینی که از آن خودشان است کمک کند و در همانجا هم به مدرسه برود. او در بیروت هفته‌ای معادل ۳۰ دلار دستمزد می‌گیرد.

الشرق الاوسط می‌نویسد، در لبنان حدود ۱۰۰ هزار کودک در مغازه‌ها، کارگاه‌ها، خیابان‌ها و جاهای دیگر کار می‌کنند که ۳۵ هزار نفرشان لبنانی و بقیه کودکان سوریه هستند.

به نوشته این روزنامه، لبنان قانون بین‌المللی مربوط به حقوق کودکان را امضا کرده اما مفاد این قانون در لبنان رعایت نمی‌شود.

رسانه‌های لبنانی نیز اخیرا نشستی را در بیروت بازتاب دادند که عنوان آن «کودکان کار، بین قانون و واقعیت» بود. به گفته مسئولان «جمعیت مبارزه برای حقوق انسان» که برگزارکننده این نشست بود، با ورود پناهندگان سوریه به لبنان که خود در وضعیت بسیار بد اقتصادی به سر می‌برد، جمعیت زیر خط فقر در این کشور، روز به روز افزایش یافته است.

در نشست بیروت گفته شد، ضمن حفاظت از حقوق کودکان در لبنان، باید مدارسی نیز برای حرفه‌آموزی به کودکان در این کشور تأسیس شود. روزنامه لبنانی «النهار» در گزارش خود از این نشست می‌نویسد، از موارد پیشنهادی در این نشست از جمله این بود که حداقل سن برای کار در لبنان از ۱۴ سالگی به ۱۵ سالگی افزایش یابد.

در گزارش نشریه لبنانی «الشرق» نیز آمده است، بازار کار در لبنان دختران زیر ۱۵ سال را نیز برای کارهای سخت اجیر کرده است. به نوشته این نشریه، در یک مرغداری که سلاخ‌خانه مرغان نیز هست، بیشتر کارگران دخترانی هستند که سن آنها زیر ۱۵ سال و حتی در مواردی ۱۱ سال است. بیشتر آنان فرزندان پناهندگان سوریه هستند. آنها در معرض بیماری‌های گوناگون هستند و مورد تعرض‌های جنسی نیز قرار می‌گیرند.

ماریا عاصی، فعال حقوق کودکان در لبنان، می‌گوید در مواردی وضع از این هم بدتر است چرا که در بعضی اردوگاه‌های پناهندگان سوری در لبنان، به این شرط به آنها اجازه ادامه اقامت داده می‌شود که فرزندان‌شان به طور رایگان برای مدیران و مسئولان اردوگاه یا در واقع برای باندهایی که حتی کودکان را به گدایی به خیابان‌ها می‌فرستند، کار کنند.

او اضافه می‌کند بسیاری از کودکان کار در لبنان، اعم از کودکان سوری یا لبنانی، به مواد مخدر آلوده و در بازار قاچاق و توزیع مواد مخدر به کار گرفته می‌شوند.

XS
SM
MD
LG