لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۴

کشورهای عرب و میهمان ناخواسته‌ای به نام کرونا


ویروس کرونا در بسیاری ازکشورهای عرب نیز قربانیانی داشته است. در عراق، کرونا وارد عرصه بحران‌زده سیاست این کشور شده است. به گواه برخی رسانه‌های خبری عراق و منطقه، مخالفان حکومت در تجمعات خود در بغداد، مسئولان سیاسی در این کشور را خطرناک‌تر از ویروس کرونا می‌دانند.

روزنامه عراقی «الزمان» این گفته فاطمه، از داوطلبان در کمک‌رسانی پزشکی به شهروندان عراقی، را نقل کرده که می‌گوید، نظام پزشکی عراق در حالت عادی نیز در هم ریخته است و حالا می‌خواهید در چنین شرایطی به این نظام ویران‌شده اعتماد کنیم؟

بنا بر آمار سازمان بهداشت جهانی، در عراق به‌طور متوسط برای هر هزار نفر، یک پزشک وجود دارد.

تا روز یکشنبه گزارش‌های رسمی در بغداد از مبتلا شدن ۱۹ نفر در این کشور به ویروس کرونا خبر دادند. همین منابع می‌گویند، یک نفر از این افراد ایرانی بوده و ۱۸ تن دیگر نیز عراقی‌هایی هستند که پس از سفر به ایران به کشور خود بازگشته‌اند.

آنگونه که رسانه عراقی نوشته‌اند، سفر زائران شیعه ایرانی به عراق در طول سال گذشته به طور مستمر جریان داشته و عراقی‌های بسیاری نیز برای دیدار از اماکن دیدنی ایران، معالجه‌های پزشکی و آموزش‌های دینی به ایران سفر کرده‌اند. در پی انتشار ویروس کرونا، عراق مرزهای خود را با ایران بست.

پیامدهای ورزشی و سینمایی کرونا!

در کویت، کمیته المپیک این کشور اعلام کرد که دور سوم بازی‌های خلیج [فارس] به خاطر انتشار ویروس کرونا در منطقه به تعویق می‌افتد. قرار بود این دور از مسابقات کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از چهارم تا چهاردهم آوریل برگزار شود اما برگزاری این مسابقات به ماه دسامبر موکول شد.

این تنها کویت نیست که به خاطر انتشار ویروس کرونا مسابقات ورزشی را به تعویق می‌اندازد، در عربستان و اردن نیز بنا بر تصمیم اتحادیه فوتبال غرب آسیا هشتمین دوره مسابقات فوتبال نوجوانان که قرار بود، از ۱۷ مارس در اردن و از ۱۴ آوریل در عربستان برگزار شود، تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است.

قرار بود در اردن تیم‌هایی از عربستان، عراق، امارات، بحرین، لبنان و یک تیم فلسطینی شرکت کنند.

در عربستان نیز بنا بر جدول پیشین، تیم‌های دیگری از عربستان، بحرین، عراق و یک تیم فلسطینی دیگر به میدان می‌رفتند.

همزمان در عربستان اعلام شد که جشنواره سینمایی «دریای سرخ» که قرار بود در جده برگزار شود به تعویق می‌افتد.

این جشنواره قرار بود از ۱۲ تا ۲۱ ماه مارس، با نمایش فیلم‌هایی از فیلمسازان عرب، اروپایی، آسیایی و آمریکایی برگزار شود. تاریخ جدید برگزاری این جشنواره در آینده اعلام خواهد شد.

اردنی‌ها به ایتالیا نمی‌روند

در اردن، در پی شناسایی نخستین فرد مبتلا به ویروس کرونا که از ایتالیا آمده بود، پروازهای شرکت هواپیمایی اردن به ایتالیا لغو شده است. اردن اعلام کرده تا اطلاع ثانوی هیچ پروازی از ایتالیا در عمان به زمین نخواهد نشست.

پیشتر اردن ورود مسافران از چین، ایران و کره جنوبی را به خاک خود ممنوع کرده بود.

اماراتی‌ها در خانه درس می‌خوانند

امارات عربی متحده اعلام کرد به علت شیوع ویروس کرونا در منطقه، تمامی مدارس و مؤسسه‌های عالی آموزشی خصوصی و دولتی در سراسر این کشور به مدت چهار هفته تعطیل خواهند شد.

این تصمیم از روز یکشنبه آینده به اجرا گذاشته می‌شود. وزارت آموزش امارات گفته است که در این مدت همه خدمات آموزشی لازم در اختیار دانش آموزان و دانشجویان قرارخواهد گرفت تا بتوانند آموزش خود را در خانه پیگیری کنند.

در امارات شش مورد ابتلای به ویروس کرونا گزارش شده و رسانه‌های اماراتی خبر داده‌اند که دو نفر از مبتلایان از روسیه، دو نفر از ایتالیا، یک نفر از آلمان و یک نفر هم از کلمبیا به امارات آمده بودند.

تا اطلاع ثانوی از ایتالیا به مراکش نروید

در مراکش، خالد آیت الطالب وزیر بهداشت این کشور اعلام کرد که ۱۰۴ مسافری که از برگاموی ایتالیا به مراکش آمده بودند، قرنطینه شدند چرا که همگی مظنون به ابتلا به ویروس کرونا بوده‌اند. به گفته این مسئول مراکشی این افراد به مدت ۱۴ روز در قرنطینه خواهند ماند.

این اقدام در پی شناسایی یک مبتلا به ویروس کرونا که از برگامو به مراکش آمده بود، صورت گرفته است.

XS
SM
MD
LG