لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۷

بازتاب ترور محسن فخری‌زاده در روزنامه‌های عرب


در چند روز اخیر ترور محسن فخری‌زاده، از چهره‌های برنامه‌های هسته‌ای ایران، در صدر خبرهای مربوط به ایران در رسانه‌های کشورهای عرب نیز بوده است.

روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط، گفته‌های علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی را بازتاب داده که از اجرای عمیات ترور محسن فخری‌زاده توسط سلاح خودکار خبر داده است. به نوشته این روزنامه، هیچ منبع رسمی دیگری در ایران در مورد آنچه علی شمخانی گفته، نظری نداده اما شاهدان عینی از حضور کسانی در صحنه سخن گفته‌اند که محسن فخری‌زاده را هدف شلیک خود قرار داده‌اند.

الریاض دیگر روزنامه سعودی، ضمن گزارشی تفسیری در مورد ترور محسن فخری‌زاده می‌نویسد، در ترورهای پیشین دانشمندان اتمی در ایران، حکومت ایران آمریکا و اسرائیل را تهدید به انتقام کرد، اما قربانیان این تهدیدها از شهروندان کشورهای عرب بودند. این روزنامه در این نوشته خود به دخالت‌های حکومت ایران در عراق، سوریه، یمن و لبنان اشاره می‌کند.

روزنامه عراقی الزمان از تماس فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق، با همتای ایرانی‌اش محمدجواد ظریف خبر داده و اینکه وزیر خارجه عراق در این تماس ترور محسن فخری‌زاده را محکوم کرده است.

روزنامه لبنانی النهار بخشی از گفته‌های علی شمخانی را که سازمان مجاهدین خلق ایران به ترور محسن فخری‌زاده متهم کرده، بازتاب داده و در پی آن تکذیب و پاسخ این سازمان را نیز به علی شمخانی منتشر کرده است. النهار بخش‌هایی از بیانیه سازمان مجاهدین را بازتاب داده که در آن آمده است، «این سازمان مجاهدین بود که برای نخستین بار در سال ۲۰۰۴ اسنادی را مرتبط با اینکه محسن فخری‌زاده سرپرست برنامه جمهوری اسلامی برای دست یافتن به بمب اتمی بود، منتشر ساخت».

روزنامه القدس العربی که در اروپا منتشر می‌شود، ترور محسن فخری‌زاده را به اسرائیل نسبت داده و آن را بخشی از جنگ امنیتی نظامی اسرائیل و آمریکا علیه ایران ارزیابی کرده که به نوشته این روزنامه، بخش دیگر آن کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در عراق، بود.

القدس العربی پیش‌بینی می‌کند که ایران در پاسخی انتقام‌جویانه به ترور محسن فخری‌زاده، به عملیاتی علیه منافع کشورهای عرب که به نوشته این روزنامه از سیاست‌های اسرائیل و آمریکا در منطقه حمایت می‌کنند، دست بزند.

القدس العربی از عربستان و امارات به عنوان چنین کشورهایی نام برده و می‌افزاید، عملیات علیه هدف‌های آمریکایی در خلیج فارس و کشورهایی مانند عراق از دیگر اقدامات احتمالی حکومت ایران در آینده خواهد بود.

XS
SM
MD
LG