لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۹

حضور فزاینده زنان در ارتش لبنان


روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» گزارشی را در مورد حضور فزاینده زنان در ارتش لبنان منتشر کرده که در آن آمده است، ارتش لبنان شاهد افزایش تعداد زنان در این نهاد نظامی کشور است.

به نوشته این روزنامه از دهه ۹۰ میلادی، تمایل زنان و دختران لبنان برای پیوستن به ارتش این کشور افزایش یافت و به همین مناسبت، رهبران ارتش لبنان برنامه‌ای ویژه تدوین کردند که شامل دو مرحله می‌شود. در مرحله نخست زنان بیشتر به کارهای اداری در ارتش لبنان مشغول می‌پردازند و به مرور با آموزش‌های لازم آماده می‌شوند تا در مرحله دوم به صف مردان در عملیات میدانی بپیوندند.

الشرق الاوسط می‌نویسد، فرماندهان ارتش لبنان بر این نظرند که پیوستن زنان به ارتش کارایی ارتش را افزایش می‌دهد چرا که بسیاری از زنان و دخترانی که به ارتش لبنان می‌پیوندند دارای مدارک دانشگاهی و تخصص‌هایی در زمینه‌های مختلف هستند.

به نوشته این روزنامه در حال حاضر سه هزار زن لبنانی در ارتش لبنان عضوت دارند که ۱۷ تن از آنان به درجه سرهنگی رسیده‌اند.

«جرج نادر» از فرماندهان ارتش لبنان به الشرق الاوسط می‌گوید، به‌زودی تعداد زنان شاغل در ارتش این کشور به چهار هزار نفر خواهد رسید. این مقام نظامی لبنان اظهار اطمینان کرده که زنان قدرت فرماندهی نظامی را نیز دارند همانگونه که به گفته وی، یک سوم از نیروهای ویژه ارتش تونس را زنان آن کشور تشکیل می‌دهند.

زنان و اقتصاد در دنیای عرب

روزنامه بحرینی «الوطن» نیز چون بسیاری دیگر از مطبوعات در دنیای عرب خبر داده که برای نخستین بار یک بانوی سعودی ریاست یک بانک را در عربستان عهده‌دار شده است.

«لبنی العلیان» بانوی سعودی که از زنان مشهور عربستان در عرصه تجارت است به ریاست بانک سعودی- انگلیسی «ساب» منصوب شده است. الوطن، مؤسسه‌های تجارتی را که زیر نظر او سعودی اداره می‌شوند، در مجموع یکی از بزرگترین امپراتوری‌های تجارتی عربستان خوانده است.

او که در سال ۱۹۵۵ در شهر «عنیزه » در شمال عربستان به دنیا آمده، دختر سلیمان العلیان تاجر معروف سعودی است.

لبنی العلیان دارای فوق لیسانس در بازرگانی از دانشگاه «ایندیانا» در آمریکاست. او در هیئت مدیره چندین شرکت و بانک در عربستان و منطقه از جمله بانک سعودی – هلند و نیز در شرکت انگلیسی رولز رویس نیز عضویت داشته است.

مجله «تجارت در دنیای عرب» در سال ۲۰۱۱ لبنی العلیان را به عنوان قدرتمندترین زن عرب در دنیای تجارت برگزید. او همچنین در سال ۲۰۱۲ نشان «ستاره قطبی» را که مهم‌ترین نشان پادشاهی سوئد است دریافت کرد.

همکاری دولت اردن با نهادهای مدنی غیردولتی

نشریه اردنی «الغد» خبر از اقداماتی تازه در ارتباط با حقوق انسان در اردن داده است. به گزارش این نشریه، «نهاد دولتی برای هماهنگی فعالیت‌های مربوط به حقوق بشر» در اردن در نشست اخیر اعضای خود در عمان تصمیم گرفت تا با تکیه بر اینترنت، راه تازه‌ای برای دریافت شکایت‌های مردم اردن بگشاید.

ریاست این نهاد را «باسل الطراونه» مشاور نخست‌وزیر اردن در امور مربوط به حقوق بشر برعهده دارد. او در پی این نشست به خبرنگاران گفت که در نشست آینده، نمایندگان نهادهای مدنی غیردولتی که در ارتباط با حقوق بشر در اردن فعالیت می‌کنند نیز شرکت خواهند داشت.

باسل الطراونه افزود، دولت اردن در تلاش است وضعیت حقوق بشر در این کشور را بهبود بخشد و در این مسیر از همه نهادهای غیردولتی نیز یاری می‌طلبد. او گفت امیدواریم در نشست آینده «شورای حقوق بشر سازمان ملل» در ژنو گزارشی دقیق از وضعیت حقوق بشر در اردن که با همکاری نهادهای دولتی و غیردولتی تهیه شده ارائه دهیم.

به نوشته «الغد» این مقام اردنی گفت، در نشست ژنو، نمایندگان نهادهای مدنی غیردولتی نیز در هیئت اردنی عضویت خواهند داشت.

«الغد» می‌نویسد، تا کنون باسل الطراونه چندین نشست مشورتی با نمایندگان برخی از نهادهای مدنی غیردولتی داشته است.

الغد می‌افزاید، در اردن بیش از ۱۰ نهاد مدنی غیردولتی با عنوان‌هایی مانند «اراده جوانان»، «انسان»، «حقوق دانشجو» و «دفتر شفافیت» آزادنه فعالیت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG