لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

نمایشگاه نقاشی‌های ادوارد مونک در عربستان


تابوی جیغ اثر مونک از مشهورترین آثار نقاشی جهان است.
تابوی جیغ اثر مونک از مشهورترین آثار نقاشی جهان است.

برای نخستین بار در عربستان نمایشگاهی از آثار ادوارد مونک، نقاش نروژی (۱۸۶۳ تا ۱۹۴۴) برگزارشده است. او مدت‌ها در پاریس با ونگوگ و گوگن حشر و نشر داشت و تابلوی جیغ او از آثار مشهور هنر نقاشی در سراسر جهان است.

روزنامه الحیات می‌نویسد، این نخستین بارست که در خاورمیانه نمایشگاهی از آثار این نقاش امپرسیونیست برگزار می‌شود. نمایشگاه آثار مونک در ظهران عربستان سعودی، با عنوان ناآرامی‌های روح برگزار می‌شود و «کودک بیمار» و «جیغ» از جمله ۴۰ اثر مونک است که در این نمایشگاه به معرض تماشا گذاشته شده‌اند.

برگزاری نمایشگاه آثار مونک در عربستان سعودی با همکاری موزه مونک نروژ صورت گرفته و این نمایشگاه تا سوم سپتامبر امسال ادامه خواهد داشت.

الحیات در گزارشی دیگر می‌نویسد، در نمایشگاهی دیگر در جده ۱۴ نقاش سعودی و دیگر کشورهای عرب آثاری را از خود به تماشا گذاشته‌اند که مضمون مشترک آنها تأثیر نفت بر زندگی مردم عربستان از زمان کشف نفت در این کشور است.

از جمله تابلوهای به تماشا گذاشته شده در این نمایشگاه تابلویی است الهام گرفته از مراسم امضای نخستین توافق نفتی میان عربستان و آمریکا در سال ۱۹۳۳؛ موضوعی که روزنامه الحیات آن را سر آغاز تاریخی جدید در عربستان توصیف کرده است.

این نمایشگاه را وزارت فرهنگ عربستان برگزارکرده و تا ۱۸ ژوئیه ادامه خواهد یافت.

مارنیکولا در بیروت: از شربت‌های سنتی تا تابلوهای نقاشی

کوچه مار نیکولا در قلب بیروت را با پله‌های آن به مون‌مارت پاریس تشبیه کرده‌اند. وجه مشترک این دو مکان این است که بسیاری از نقاشان لبنانی که امکان عرضه کارهای خود را در گالری‌های بیروت ندارند، همچون نقاشان تازه‌کار در پاریس، تابلوهای خود را در گوشه‌ای از این کوچه نسبتاً طولانی به معرض فروش می‌گذارند.

ویویان حداد، گزارشگر الشرق الاوسط، از رفت‌وآمدهای ۲۴ ساعته در این کوچه خبر می‌دهد و از اینکه کافه‌های این کوچه نیز در این مدت آماده استقبال از عابران هستند.

بیشتر عابران در کوچه که عملاً به نمایشگاهی بدون سقف می‌ماند، توریست‌های عرب و اروپایی هستند. در حقیقت این تنها نقاشان نیستند که آثار خود را دراین کوچه به تماشا می‌گذارند بلکه مجسمه‌سازانی که کار خود را تازه آغاز کرده‌اند‌ و آنها که هنرشان را بر کاشی‌های تولید خود نقش بسته‌اند نیز در کنار هنرمندانی دیگر در این کوچه حضور دارند.

این هنرمندان همه از بیروت نیستند، بسیاری با تولیدات هنری خود از دیگر مناطق لبنان به این کوچه آمده‌اند. ساره از صیدا در جنوب لبنان از جمله این هنرمندان است. او می‌گوید عرضه کارهایش در کوچه مار نیکولا تجربه‌ای جدید برای اوست.

گزارشگر الشرق الاوسط اضافه می‌کند، در این کوچه انواع و اقسام شربت‌ها و خوراکی‌های محلی نیز عرضه می‌شود و هستند دانشجویانی که بساط شربت‌فروشی در این کوچه گسترده‌اند.

XS
SM
MD
LG