لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

این جوان فلسطینی دور از شلوغی خاورمیانه ویولن می‌سازد


شحاده الشلالده جوان ۲۸ ساله فلسطینی دور از اوضاع خاورمیانه در کارگاه کوچک خود در رام‌الله، کرانه باختری رود اردن، ویولن می‌سازد. او این کار را از ۱۵ سالگی شروع کرده است، زمانی که در رام‌الله به کلاسی می‌رفت که در آن نوجوانان ویولن‌نوازی می‌آموختند.

شحاده به گزارشگر الشرق الاوسط می‌گوید، در آنجا بود که برخی معلم‌ها علاقه مرا به یادگیری ساختن ویولن، دیدند. در آن زمان استادی ایتالیایی که برای تعمیر سازهای این مرکز آموزشی به رام‌الله آمده بود، علاقه مرا به این کار دریافت و مرا به دیدار از کارگاهش در ایتالیا دعوت کرد.

به نوشته الشرق الاوسط، این دیدار درهای بسیاری را به روی شحاده گشود و در کارگاهی که به دیدن از آن در ایتالیا دعوت شده بود، به کار مشغول شد. به مرور کار او مورد پسند صاحب کارگاه و کارشناسان دیگر در ایتالیا قرارگرفت. از آنجا، شحاده به دانشگاه «نیو آرک» در بریتانیا رفت. هرچند نداشتن امکانات مالی مانعی در راه ادامه تحصیل او بود اما برخورداری از کمک‌های مالی بنیادهایی ادامه تحصیل را برای او ممکن ساخت.

شحاده در سال ۲۰۱۲ به رام‌الله بازگشت و در مرکز آموزش سازهای زهی در رام‌الله مشغول به کار شد. کار او تعمیر ویولن و دیگر سازهای زهی و کنار آن ساختن ویولن بود. او آنچه را در اروپا آموخته بود با بهره‌مندی از استادانی دیگر در رام‌الله گسترش داد.

بعدتر برای نخستین بار امکان یافت در مسابقه‌ای که هر سه سال یکبار در کرمونای ایتالیا برگزار می‌شود ، شرکت کند. مسابقه‌ای که در آن حدود ۴۰۰ نفر از کشورهای مختلف، بعضاً به طور گروهی، برای ساختن بهترین سازهای زهی رقابت می‌کنند.

شحاده در این مسابقه ساختن ویولا را انتخاب کرده بود و براساس رأی داوران در ردیف بیستم قرار گرفت که به گفته خودش، نتیجه بسیار خوبی بود.

شحاده به الشرق الاوسط می‌گوید، عشق و آرزو، بدون تشویش ناشی از اشغال سرزمینت، این پیام من برای جهان از طریق موسیقی است.

زندانیان سابق در سوریه، در آلمان به صحنه می‌روند

هفت شهروند لبنانی که به نوشته روزنامه الحیات در سوریه زندانی سیاسی بوده‌اند به آلمان رفته‌اند تا در آنجا نمایشی را به صحنه ببرند. این اقدام با حمایت «انستیو گوته» آلمان صورت می‌گیرد.

الحیات می‌افزاید این هفت شهروند لبنانی بین ۱۰ تا ۱۵ سال در سوریه زندانی بوده‌اند اما توضیح نداده که اتهام این افراد چه بوده است.

به نوشته الحیات در حال حاضر تعداد دیگری از شهروندان لبنان در سوریه در زندان به سر می‌برند و این گروه هفت نفره عضو «جمعیت حمایت از زندانیان سیاسی لبنانی در سوریه» هستند.

این نمایش که گوشه‌هایی از اوضاع در زندان‌های سوریه را نشان می‌دهد، قرار است پس از هانوفر در چند شهر دیگر آلمان نیز به صحنه برود.

XS
SM
MD
LG