لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

شانس یک بار دیگر در می‌زند


شریف جرجس، مثل بسیاری دیگر هم معتاد به خریدن بلیت بخت‌آزمایی شد و از قضا بخت در خانه‌اش را زد
شریف جرجس، مثل بسیاری دیگر هم معتاد به خریدن بلیت بخت‌آزمایی شد و از قضا بخت در خانه‌اش را زد

شریف جرجس، جوان ۲۳ ساله لبنانی، که چند سال پیش به استرالیا مهاجرت کرد، پس از مدت‌ها بیکاری سرانجام به عنوان کارگر در یکی از سالن‌های سینما در شهر پرت مشغول به کار شد.

مثل بسیاری دیگر او هم معتاد به خریدن بلیت بخت‌آزمایی شد و از قضا بخت در خانه‌اش را زد و یکی از بلیت‌های او برنده ۳۰ میلیون دلار استرالیا شد. روزنامه لبنانی النهار که این خبر را منتشر کرده می‌نویسد، این مبلغ برای جوانی ۲۳ ساله در استرالیا پول کمی نبود، اما شریف جرجس به جای رفتن به راهی که بر این سرمایه باد آورده بیفزاید، راهی را برگزید که با زیان‌های پیاپی آن را از دست داد.

او یک باشگاه شبانه خرید، از آپارتمان کوچک خود به منزلی که آن را چند میلیون دلار خریده بود، نقل مکان کرد و تعطیلاتش را هم با میهمانانی که به تازگی با آنها آشنا شده بود، در کشتی کوچک تفریحی‌اش می‌گذراند.

البته او تنها نبود بلکه مشاور و مدیرمالی او، راسل بولیکا گردش مالی او را مدیریت می‌کرد و هم او بود که سرانجام پس از سه سال به شریف جرجس خبر داد که ورشکسته شده، دیگر آهی در بساط ندارد و باید خانه و کشتی تفریحی خود را بفروشد تا به طلبکاران بدهد.

شریف جرجس از او به اتهام کلاهبرداری به دادگاه شکایت کرد. پس از جلسات معمول در دادگاه‌های مالی سرانجام رأی داده شد که مشاور شریف که شریک او نیز بوده، معادل دو میلیون دلار به شریف جرجس بپردازد.

النهار می‌نویسد، شاید این موضوع و پیامدهای آن برای این جوان لبنانی دور از زادگاه خود تجربه‌ای باشد تا با همین دو میلیون دلار، بقیه زندگی خود را بر پایه‌های استوارتری بنا کند.

بیش از ۳۰۰ کاریکاتوریست در نمایشگاه کاریکاتور در قاهره

قاهره تا ۲۱ ژوئیه میزبان نمایشگاه بین‌المللی کاریکاتور است. این نمایشگاه را «جمعیت مصری برای کاریکاتور» با یاری صندوق توسعه فرهنگی مصربرگزار کرده است.

در این نمایشگاه ۴۲۰ اثر از ۳۴۵ کاریکاتوریست به نمایش درآمدند. کاریکاتوریست‌ها از ۷۱ کشور آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکا آثار خود را به این نمایشگاه فرستاده‌اند.

در این نمایشگاه آثاری از محمد عبدالمنعم رخا (۱۹۱۰ تا ۱۹۸۰) نیز به نمایش در آمده که نخستین کاریکاتوریست مطبوعات مصری است.

رخا در سال ۱۹۳۳ برای چهار سال به اتهامات سیاسی به زندان رفت. چند تن از شاگردان او از جمله «صلاح جاهین»، «مصطفی حسین»، «جورج بهجوری» و «جمعه فرحات» با آثارشان در مطبوعات مصر و دیگر کشورهای عرب صاحب شهرتی گسترده شدند.

روزنامه الحیات به شخصیت‌هایی که رخا با کاریکاتورهای خود آفرید و همچنن در نشریات طنز مطرح می‌شوند، اشاره می‌کند؛ از جمله «پسر دهاتی»، «دختر دهاتی»، «جناب الاغ» و «قرفان افندی» که به نوشته الحیات نسل‌های مختلف مصری آنها را می‌شناسند.

«دمیدن روحی تازه در موسیقی فلسطینی»

بنیاد ملی ادوارد سعید برای موسیقی در اورشلیم (بیت‌المقدس) دست به ابتکاری زده که روزنامه الشرق الاوسط آن را دمیدن روحی تازه در موسیقی فلسطینی خوانده است. به ابتکار این بنیاد ۳۰ دختر نوازنده سازهای سنتی و غربی در کنار هم ارکستری را تشکیل داده‌اند که قرار است خوانندگانی را در جشن‌ها و مناسبت‌های ملی همراهی کنند.

سن این نوازندگان بین ۱۳ تا ۲۲ سال است و عود، کلارینت، قانون، و طبل، در همراهی با ویلون و چلو، رنگ‌آمیزی بدیعی را در این ارکستر پدید آورده است.

این گروه تا کنون در جشنوار‌هایی در کویت، مصر و چند کشور دیگر عرب شرکت کرده است و آثاری از مشاهیر موسیقی عرب مانند محمد عبدالوهاب و مارسل خلیفه را به اجرا درآورده است.

برخی از اعضای این گروه پیشتر در گروه‌های موسیقی اروپایی مانند «برایستون» در نروژ عضویت داشته‌اند.

سهیل خوری سرپرست این گروه می‌گوید، نخستین گام‌ها برای تشکیل این گروه در سال ۲۰۱۳ برداشته شد و آرام آرام توانستیم آن را به جایگاه امروزش با این تعداد نوازنده و خواننده برسانیم. او می‌افزاید، گروه ما گروهی کامل با نوآوری‌هایی است که می‌تواند مورد توجه بسیاری از دوستداران موسیقی نه تنها در دنیای عرب بلکه در مناطق دیگر جهان قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG