لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

سرنوشت هتلی که میزبان شاه و ثریا، ژاک شیراک، و پادشاه موناکو بود...


تصویری از سر در هتل بریستول در بیروت
تصویری از سر در هتل بریستول در بیروت

گرچه پیامدهای اقتصادی شیوع کرونا در سراسر جهان بر کسی پوشیده نیست، اما بستن همیشگی درهای هتل بریستول در بیروت، بیش از آنکه به شیوع کرونا مربوط شود، با بحران اقتصادی در لبنان مرتبط است. این هتل که زیبایی ساختمانش مدیون ذوق معمار فرانسوی آن، ژان دیروئیه است، در سال ۱۹۵۱ درهای خود را به روی میهمانان گشود.

پیش از جنگ داخلی در لبنان، که بیروت عنوان پاریس خاورمیانه را داشت، هتل پنج ستاره بریستول نیز ستاره هتل‌های بیروت خوانده می‌شد. در این هتل از عبدالله بن‌عبدالعزیز، پادشاه پیشین عربستان، تا آلبرت دوم پادشاه وقت موناکو و از محمدرضا شاه و ملکه ثریا تا ژاک شیراک رئیس‌جمهور پیشین فرانسه اقامت داشته‌اند.

نزار قبانی شاعر معروف و چهره‌های دیگری از ادب و هنر دنیای عرب نیز میهمانان این هتل در بیش از ۷۰ سال گذشته بوده‌اند.

این هتل شاهد رویدادهایی در تاریخ سیاسی لبنان نیز بوده است؛ از جمله تشکیل نشستی در این هتل در زمان اشغال لبنان در سال ۱۹۸۲ که در آن بشیر جمیل به ریاست جمهوری لبنان برگزیده شد.

ولید جنبلاط از رهبران دروزی‌های لبنان و دیگر رهبران تشکل‌های مخالف بشیر جمیل هرچند در این جلسه شرکت نداشتند اما از طریق ارتباط تصویری در سالنی دیگر، در رأی‌گیری شرکت کردند. بشیر جمیل چندی بعد در ۱۴ سپتامبر همان سال به قتل رسید.

تصویری از شاه و ثریا در جریان سفر آنها به لبنان در سال ۱۹۵۷
تصویری از شاه و ثریا در جریان سفر آنها به لبنان در سال ۱۹۵۷

در جریان جنگ داخلی لبنان در فاصله سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ هتل بریستول با تغییراتی، به عنوان بیمارستان مورد استفاده قرار گرفت. در همان زمان کافی شاپی در زیرزمین هتل، محل دیدار سیاستمداران، روزنامه‌نگاران لبنانی و غیرلبنانی، و نیز سفیران و دیپلمات‌ها و مأموران اطلاعاتی دیگر کشورها بود.

آنگونه که روزنامه‌های لبنانی در سال‌های گذشته گزارش داده‌اند، این هتل محل نشست‌های رفیق حریری با همفکرانش پیش از نخست‌وزیری او نیز بوده است. در همین نشست‌ها چگونگی درخواست خروج نیروهای سوریه از لبنان مطرح شد.

جوزف کوبا، مدیر هتل بریستول، به روزنامه الشرق الاوسط می‌گوید، علت بسته شدن این هتل به اوج گرفتن بحران اقتصادی لبنان در تابستان گذشته بازمی‌گردد.

او می‌افزاید، ما تلاش کردیم با کاهش هزینه‌ها هتل را سرپا نگهداریم، اما جنبش ماه اکتبر و پیامدهای اقتصادی آن، ضربه‌ای دیگر برای ما بود. و سرانجام ویروس کرونا هم از راه رسید و آخرین رمق اقتصادی برای ادامه حیات بریستول را از ما گرفت.

جوزف کوبا، بسته شدن همیشگی هتل بریستول را تأیید کرد اما در این باره که از ساختمان آن در آینده، چه استفاده‌ای می‌شود، سخنی نگفت.

XS
SM
MD
LG