لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۳

مرور مطبوعات جهان عرب: سوریه؛ استیون سیگال وارد می‌شود


اوضاع سوریه و حضور نیروهای ایرانی در این کشور همچنان موضوع گزارش‌ها و تفسیرهای گوناگون در مطبوعات دنیای عرب است.

روزنامه الحیات در این زمینه می‌نویسد، به نظر می‌رسد لحن مسئولان ایرانی در مورد ادامه حضور نیروهای ایران در سوریه ملایم‌تر از پیش شده است.

این روزنامه با اشاره به اظهارات اخیر بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی یادآوری می‌کند که آنچه این روزها از تهران به گوش می‌رسد با اظهارات پیشین مسئولان ایرانی تفاوت دارد.

الحیات می‌نویسد، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است در صورت برقراری استقرار و ثبات در سوریه، ایران حضور مشاوران نظامی خود را در سوریه کاهش می‌دهد و در صورت لزوم به حضور آنها پایان خواهد داد.

الحیات می‌افزاید این متناقض با آن چیزی است که پیشتر، مسئولان ایرانی در مورد سوریه می‌گفتند زیرا آنها نه تنها هیچ تمایلی برای خروج نیروهای خود از سوریه نداشتند بلکه خواستار خروج نیروهای خارجی دیگر از سوریه بودند.

الحیات در عین حال به اعلام آمادگی مسکو برای همکاری با واشینگتن در مورد بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان پرداخته و می‌نویسد، این موضوع در نامه والری گراسیموف، رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه، برای همتای آمریکایی او جوزف دانفورد ارسال شده است.

به نوشته الحیات این همکاری جمع‌آوری مین در مناطقی از سوریه از جمله در رقه را نیز در بر می‌گیرد.

نشریه لبنانی الوطن العربی نیز در گزارشی پیرامون اوضاع جاری به تلاش‌های ترکیه برای دست زدن به عملیاتی تازه در ادلب اشاره می‌کند و می‌نویسد با توجه به گرد آوردن گروه‌های مسلح مختلف توسط ترکیه، به نظر می‌رسد آنکارا مصمم است به اقدامات نظامی تازه‌ای در منطقه ادلب دست بزند.

به نوشته این نشریه، این عملیات نه به این زودی بلکه در ماه سپتامبر آغاز خواهد شد.

الوطن العربی هرچند این پیش‌بینی را به نقل از منابع خود منتشر ساخته، اما از این منابع نام نبرده است.

در این میان روزنامه سعودی الشرق الاوسط در گزارشی تفسیری می‌نویسد، مسکو استیون سیگال هنرپیشه معروف هالیوود را به عنوان نماینده ویژه خود برای گفت‌وگو با مسئولان واشینگتن در زمینه همکاری‌های انسان‌دوستانه دوجانبه برگزیده است.

به نوشته الشرق الاوسط استیون سیگال که در ورزش‌های رزمی تخصص دارد، نه تنها مربی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بوده است، بلکه مدت‌هاست که از دوستان نزدیک او به شمار می‌رود.

این روزنامه می‌نویسد در سال ۲۰۱۶ به آقای سیگال شهروندی روسیه داده شده است.

به نوشته الشرق الاوسط دادن چنین مأموریتی به استیون سیگال همزمان با اعلام آمادگی مسکو برای انجام همکاری‌های نظامی و انسانی با واشنگتن در سوریه روی داده و قابل پیش‌بینی است که این مأموریت چگونگی همکاری انسانی دو طرف در مورد سوریه را نیز در بر گیرد.

XS
SM
MD
LG