لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

تجاوز به حریم ابوالهول در مصر


روزنامه مصری الاهرام تخلفات ساختمانی در نزدیکی اهرام مصر را فاجعه‌ای خوانده که باید هرچه زودتر چاره‌ای برای آن اندیشید. در گزارش این روزنامه تصاویر متعددی از ساختمان‌های بنا شده در نزدیکی هرم «خوفو»، از اهرام سه‌گانه و «ابوالهول» نیز منتشر شده است.

الاهرام می‌نویسد فاصله این ساختمان‌ها با ابوالهول حدود ۱۰۰ متر است. به نوشته این روزنامه علاوه بر خانه‌های قدیمی چهار ساختمان جدید نیز در نزدیکی دری که به محوطه ابوالهول گشوده می‌شود، ساخته‌اند و به دور این چهار ساختمان دیوار هم کشیده‌اند. این در حالی است که در زیر این ساختمان‌ها آثار و مقبره‌های تاریخی بسیاری مدفون است.

به نوشته الاهرام قرار است یک هیئت باستان‌شناسی آمریکایی به زودی عملیاتی را در این منطقه آغاز کند و یک هیئت مشابه روسی نیز تقاضای حفاری‌هایی در همین منطقه کرده است.

الاهرام می‌نویسد در پیگیری موضوع از اشرف محی‌الدین، مسئول منطقه تاریخی اهرام سه‌گانه پرسیده است که چگونه کار در این منطقه به این فاجعه رسیده و او در پاسخ می‌گوید، ما در حال تهیه گزارش در مورد هرگونه تخلفات در این منطقه هستیم و مجازات‌هایی نیز برای متخلفان خواهد بود.

او در ادامه به برچیدن صدها ساختمان در این منطقه که پیشتر انجام شد، اشاره کرده و می‌گوید، نهادهای امنیتی و وزارت آثار باستانی برای حفظ منطقه به تلاش‌های بسیار دست زده‌اند.

الاهرام می‌نویسد طبق قانون ۱۱۷ که در سال ۱۹۸۲، برای حفاظت از آثار باستانی مصر به تصویب رسید کسانی که در حریم خوفو و ابوالهول تخلف ساختمانی مرتکب می‌شوند، تنها به پرداخت ۱۰ هزار پوند مصر، کمتر از ۶۰۰ دلار، جریمه خواهند شد و در این قانون برای متخلفان مجازات زندان در نظر گرفته نشده است.

حسین عبدالبصیر مدیر سابق منطقه اهرام سه‌گانه به الاهرام می‌گوید طبق قانون شماره ۹۰ مصوبه هیئت دولت و قانون حمایت از آثار باستانی، بنا کردن ساختمان در کمتر از یک کیلومتر از منطقه اهرام سه‌گانه ممنوع است.

او می‌گوید این منطقه در بر دارنده آثاری است که میراث بشری به شمار می‌روند. او می‌افزاید، ساختمان‌های موجود در «نزله السمان» که محله‌ای در نزدیکی اهرام است و نیز اماکن تجاری نزدیک به ابوالهول همگی باید از میان برداشته شوند. او این منطقه را از نظر آثار باستانی مهم‌ترین منطقه جهان توصیف کرده است.

حسین عبدالبصیر همچنین ضمن تأکید بر لزوم پاکسازی منطقه از ساختمان‌های غیرقانونی توصیه می‌کند که این اقدام باید به گونه‌ای اجرا شود که حقوق شهروندانی نیز که به هر حال سال‌ها در این ساختمان‌ها ساکن بوده‌اند، در نظر گرفته شود. سال‌ها پیش دولت وقت مصر پیشنهاد کرده بود، ساکنان نزله السمان به شهرک‌های جدیدی که دولت قصد بنای آنها را داشت نقل مکان کنند، اما در آن زمان توافقی در این زمینه حاصل نشد.

الاهرام می‌نویسد، آیا وقت آن نرسیده وزارت آثار باستانی مصر برای پاکسازی این منطقه تاریخی از سوءاستفاده کنندگان، به اقدامی جدی دست بزند؟

دو جشنواره سینمایی در جنوب خلیج فارس

روزنامه الحیات از برگزاری پنجمین دور جشنواره «فیلم‌های سعودی» در ماه مارس ۲۰۱۹ خبر می‌دهد.

به نوشته الحیات این جشنواره را که دور نخست آن در سال ۲۰۰۸ برگزار شد، «جمعیت فرهنگ و هنرهای دمام» با همکاری «مرکز فرهنگی بین‌المللی ملک عبدالعزیز» برگزار می‌کند.

در این جشنواره فیلم‌های سعودی ساخته شده در سه زمینه داستانی، مستند و تجربی به تماشا گذاشته می‌شوند. جشنواره، دارای بخش مسابقه فیلمنامه‌نویسی نیز خواهد بود. در بخش بازار فیلم جشنواره، فیلم‌هایی از امارات عربی متحده، کویت، بحرین و عمان عرضه خواهد شد و همچنین کارگاه‌های آموزشی و سخنرانی سینماگرانی از کشورهای عرب، دیگر بخش‌های این جشنواره خواهند بود.

جشنواره سینمایی سعودی شش روز جریان خواهد داشت.

الحیات در گزارشی دیگر گشایش جشنواره سینمائی ۹ روزه در شارجه را خبر داده است. این جشنواره از روز جمعه ۱۴۰ فیلم تولیدشده در امارات و دیگر کشورهای عرب و نیز فیلم‌هایی از اروپا و آمریکا را در چهار سینمای شارجه به تماشا می‌گذارد.

۳۰ فیلم از این مجموعه برای نخستین بارست که عرضه می‌شوند. جشنواره شارجه به سه فیلم برگزیده در سه زمینه داستانی، تجربی و مستند جوائزی اهدا خواهد کرد. در هیئت داوران جشنواره، کمال الجعفری فیلمساز فلسطینی و جیهان الطاهری فیلمساز مصری-فرانسوی نیز عضویت دارند.

کنفرانس اقتصادی بیروت و مشکل امام موسی صدر و معمر قذافی

روزنامه القدس العربی در گزارشی درباره «کنفرانس اقتصادی سران عرب» می‌نویسد، عرصه سیاسی لبنان شاهد برخورد سیاسی میان جنبش شیعه «امل» و جریان مسیحی «وطن آزاد» شده، اختلافاتی که پرونده‌های قبلی بسیار دارد.

این گزارش می‌نویسد پرونده تازه این اختلافات مربوط می‌شود به کنفرانس اقتصادی سران عرب که قرارست روزهای شنبه و یکشنبه آینده در بیروت برگزار شود. امل به دعوت از لیبی برای شرکت در این کنفرانس اعتراض کرده است. اما جریان وطن آزاد، به رهبری جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان این دعوت را برای لبنان مفید دانسته است. بنیانگذار این تشکل سیاسی مسیحی در لبنان میشل عون، رئیس‌جمهور کنونی لبنان است.

القدس العربی می‌افزاید جنبش امل حکومت معمر قذافی (۱۹۶۹ تا ۲۰۱۱) را متهم می‌کند موسی صدر بنیانگذار این تشکل شیعه را در سفر سال ۱۹۷۸ او به لیبی ربوده و هیچ تلاشی برای روشن ساختن سرنوشت او انجام نداده است.

آتش زدن پرچم لیبی توسط اعضای امل باعث شد تا حکومت لیبی اعلام کند در کنفرانس بیروت شرکت نخواهد کرد.

القدس العربی می‌افزاید در ماه مه ۲۰۱۸ میشل عون، سعد حریری را مأمور تشکیل دولت تازه لبنان کرد اما او تا کنون موفق به انجام این مأموریت نشده است. حریری سازمان حزب‌الله و امل را به کارشکنی در مسیر تشکیل دولت تازه لبنان متهم می‌کند در حالی که امل این اتهام را رد کرده است.

میشل موسی از نمایندگان مجلس لبنان و عضو جناح توسعه و آزادی، می‌گوید که برخوردهای سیاسی در لبنان امری عادی است اما در عین حال همه مسائل به هم وابسته است از جمله مسئله کنفرانس بیروت و اعتراض به شرکت لیبی در این کنفرانس و نیز درخواست برای روشن ساختن سرنوشت امام ناپدید شده، موسی صدر که یک مسئله انسانی است.

XS
SM
MD
LG