لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۸

عبدالباسط چه‌گوارای سوریه شد


عبدالباسط ساروت چند سرود نیز در ستایش از انقلاب سوریه خواند از جمله سرود بهشت که مورد علاقه گروه‌های مخالف بشار اسد در سوریه است.
عبدالباسط ساروت چند سرود نیز در ستایش از انقلاب سوریه خواند از جمله سرود بهشت که مورد علاقه گروه‌های مخالف بشار اسد در سوریه است.

کشته شدن عبدالباسط الساروت، دروازه‌بان پیشین تیم ملی فوتبال جوانان سوریه، در جنگ داخلی این کشور در بسیاری از رسانه‌های دنیای عرب از جمله روزنامه الشرق الاوسط بازتاب یافته است. این رونامه می‌نویسد، او را دورازه‌بان انقلاب سوریه نیز نامیده‌اند.

به نوشته این روزنامه، عبدالباسط اعتراضات خود را با شرکت در تظاهرات حمص که پایتخت انقلاب سوریه شناخته می‌شود، آغاز کرد تا به ادلب رسید. او را چه‌گوارای سوریه نیز خوانده‌اند. در سال ۲۰۱۴ پس از دو سال محاصره حمص همراه دیگر مخالفان اسد از این شهر بیرون آمد و روانه ادلب شد. او پدر و چهار تن دیگر از خانواده‌اش را در بمباران‌های سوریه از دست داد.

او با همه گروه‌های مخالف بشار الاسد حشر و نشر داشت. در سال ۲۰۱۴ طلال دیرکی فیلم مستندی درباره دو جوان حمص ساخت که یکی از آنها عبدالباسط الساروت بود. این فیلم برنده جایزه جشنواره سنیمای مستقل ساندنس در آمریکا شد.

ساروت چند سرود نیز در ستایش از انقلاب سوریه خواند از جمله سرود بهشت که مورد علاقه گروه‌های مخالف بشار اسد در سوریه است. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه عبدالساط الساروت روز هشتم ژوئن در حماه به دست نیروهای دولتی سوریه کشته شد. او ۲۷ سال داشت.

گورهای جمعی ایزدی‌های عراق

شناسایی کشته‌شدگان ایزدی که پیکر آنها در گورهای جمعی در عراق به خاک سپرده شده بود، آغاز شد. در جریان حمله داعش به سنجار و چند منطقه ایزدی‌نشین دیگر در سال ۲۰۱۴ صدها ایزدی قتل عام شدند و پیکر آنها در گورهای جمعی به خاک سپرده شد. چند هزار تن از زنان و دختران ایزدی را نیز داعش به اسارت برد و صدها تن از آنان را در بازارهای برده‌فروشی که خود در عراق به راه انداخت، به معرض فروش گذاشت.

الحیات مجموع افراد ربوده شده ایزدی توسط داعش را شش هزار و ۴۰۰ نفر گزارش کرده و می‌نویسد، سه هزار و ۲۰۰ نفر از آنان موفق به فرار شدند اما از سرنوشت بقیه خبری در دست نیست.

بسیاری از زنان ایزدی که موفق به فرار از اسارت داعش شده‌اند به خاطر بچه‌دار شدن در زمان اسارت، به زادگاه خود بازنگشتند و پس از فرار در بغداد به سر می‌برند. بسیاری بر این باورند که ایزدی‌های عراق که در نزدیکی مرز سوریه زندگی می‌کنند از پیروان ادیان بابلی هستند و برخی نیز آنها را پیروان زرتشت و مانی می‌دانند.

به نوشته الحیات تعداد ایزدی‌های عراق حدود نیم میلیون نفر است. این روزنامه می‌نویسد ۱۶ گور جمعی در روستای کوجو در نزدیکی سنجار شناسایی شده که باقیمانده اجساد مدفون در این گورها برای شناسایی بیرون آورده شد.

این عملیات که زیر نظر سازمان ملل متحد انجام می‌گیرد از ماه مارس سال جاری آغاز شده است.

XS
SM
MD
LG