لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۵

اعزام پلیس به اردوگاه پناهجویان در جزیره مانوس در پی ادامه خودکشی‌ها


نهادهای مدافع حقوق بشر بارها به شرایط نگهداری پناهجویانی که در اردوگاه جزیره مانوس نگهداری می‌شوند اعتراض کرده‌اند
نهادهای مدافع حقوق بشر بارها به شرایط نگهداری پناهجویانی که در اردوگاه جزیره مانوس نگهداری می‌شوند اعتراض کرده‌اند

با افزایش اقدام به خودکشی و خودزنی در اردوگاه پناهجویان در پاپوآ گینه نو، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که مأموران «جوخه سیار» پلیس به اردوگاه مانوس اعزام شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به این که «جوخه سیار» پلیس در جزیره مانوس به «بی‌رحمی» شهرت دارد، روز جمعه، ۱۰ خردادماه، از قول دیوید یاپو، فرمانده پلیس این جزیره، گزارش داد که این مأموران به مدت سه ماه در این اردوگاه مستقر می‌شوند.

فرمانده پلیس جزیره مانوس همچنین گفت که اعزام این نیروها یکی از تلاش‌ها برای کاستن از اقدام به خودکشی در اردوگاه پناهجویان است.

جزیره مانوس متعلق به پاپوآ گینه نو است، اما دولت استرالیا از سال ۲۰۱۳ به این سو آن را به بازداشتگاه پناهجویانی تبدیل کرده است که تلاش می‌کنند خود را با قایق به این کشور برسانند.

پناهجویان که زندگی در اردوگاه‌های این جزیره را «بی‌رحمانه» و «غیرانسانی» توصیف می‌کنند، در ماه‌های اخیر به پیروزی حزب کارگر در انتخابات استرالیا و بهبود شرایط پذیرش پناهندگان امید بسته بودند اما دو هفته پیش، انتخابات استرالیا نتایجی کاملا غیرمنتظره رقم زد و ائتلاف محافظه‌کاران به پیروزی رسید.

با معلوم شدن نتایج انتخابات استرالیا و نخست وزیری اسکات موریسون که خبرگزاری فرانسه وی را «معمار سیاست سخت‌گیرانه زندانی کردن در خارج از استرالیا» خوانده، موجی از اقدام به خودکشی در اردوگاه‌های پناهجویان آغاز شد.

مقام‌های رسمی پاپوآ گینه نو آمار دقیقی از اقدام به خودکشی‌ها ظرف دو هفته اخیر اعلام نکرده‌اند، اما فرمانده پلیس جزیره مانوس در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، شمار کسانی را که در این مدت «به طور جدی» اقدام به خودکشی کرده‌اند حدود ۱۵ تن ذکر کرد.

با این حال به نوشته این خبرگزاری، شمار کسانی که این فرمانده پلیس اقدامات «غیرجدی» خودکشی توصیف کرد به طور روزانه در اردوگاه‌ها روی می‌دهد.

از سوی دیگر بهروز بوچانی، پناهجوی کرد ایرانی که در اردوگاه مانوس زندانی است، شامگاه پنج‌شنبه نوشت شمار این افراد به دست‌کم ۳۱ تن رسیده و تنها در روز پنج‌شنبه چهار تن اقدام به این کار کردند.

به گفته پلیس جزیره مانوس، اقدام به خودکشی‌ها عمدتا با اسلحه، دارو و دار زدن صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اعضای «جوخه سیار» که در گذشته به تجاوز و قتل متهم شده‌اند در گروهی حدود ۱۵ نفری و سراپا مسلح وارد این اردوگاه شدند و استقرار آنها در اردوگاه «می‌تواند به تنش‌ها در این جزیره بیفزاید».

نهادهای مدافع حقوق بشر بارها به شرایط نگهداری پناهجویان این اردوگاه اعتراض کرده و از رفتار «جوخه سیار» نیز به‌شدت انتقاد کرده‌اند.

دولت استرالیا از شش سال پیش سیاست‌های سختگیرانه‌ای علیه پناهجویانی که به سوی این کشور رهسپار می‌شوند به اجرا گذاشته است. با این حال سیاستمداران مدافع این طرح در استرالیا می‌گویند چنین اقداماتی در عمل مهاجران غیرقانونی را از سفر به استرالیا بازمی‌دارد و نهایتا از جان باختن تعدادی بیشتر جلوگیری می‌کند.

پناهجویانی که در راه استرالیا بازداشت می‌شوند به دو کشور پاپوآ گینه نو و نائورو، هر دو در آب‌های اقیانوس آرام، فرستاده می‌شوند و در اردوگاه‌های آنها نگهداری می‌شوند.

منابع: خبرگزاری فرانسه، توئیتر و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG