لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

دیوان عالی اتريش به اختلاف در مورد خانه محل تولد هیتلر پایان داد


دولت اتریش در سال ۲۰۱۶ این خانه نیمه ویران را پس از دعوای حقوقی با خانواده پومر تصاحب کرد.
دولت اتریش در سال ۲۰۱۶ این خانه نیمه ویران را پس از دعوای حقوقی با خانواده پومر تصاحب کرد.

وزارت کشور اتریش روز دوسنبه ۱۴ مرداد اعلام کرد که دیوان عالی این کشور با رد درخواست غرامت صاحب قبلی خانه‌ای که آدولف هیتلر در آن متولد شده بود به اختلاف حقوقی در این مورد پایان داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه خانواده گرلیندو پومر حدود یک قرن مالک این خانه بوده‌اند که در شهر برانائو واقع در شمال اتریش و در جوار مرز با آلمان قرار دارد.

دولت اتریش پس از دعوای حقوقی با خانواده پومر در سال ۲۰۱۶ این خانه نیمه ویران را تصاحب کرد. هدف اتريش همواره پیشگیری از تبدیل شدن این مکان به زیارتگاه نئونازی‌ها بود.

آدولف هیتلر رهبر آلمان نازی در ۲۰ آوریل ۱۸۸۹ در این خانه متولد شد. هرچند او فقط مدت کوتاهی در این خانه زندگی کرده ولی هنوز هم یکی از محل‌های مورد توجه طرفداران نازیسم از سراسر دنیاست.

تصویری قدیمی‌تر از محل تولد آدولف هیتلر؛ زمان ثبت این تصویر نامشخص است
تصویری قدیمی‌تر از محل تولد آدولف هیتلر؛ زمان ثبت این تصویر نامشخص است

در ماه ژانویه یک دادگاه محلی حکم داد که دولت اتریش باید به گرلینده پومر یک و نیم میلیون یورو غرامت پرداخت کند. اما مبلغی که دولت اتریش به او پیشنهاد کرده بود ۳۱۰ هزار یورو بود.

ولی در ماه آوریل یک دادگاه دیگر با لغو حکم دادگاه اولیه و بر اساس نظر کارشناسی در مورد ارزش این ملک، مبلغ غرامت را ۸۱۰ هزار یورو تعیین کرد.

اکنون دیوان عالی اتریش نظر دادگاه دوم را تأیید کرده و بنا براین مبلغی که گرلینده پومر دریافت می کند کمتر از غرامتی است که او درخواست کرده بود ولی بسیار بیشتر از رقمی است که دولت اتریش در اساس او پیشنهاد کرده بود.

خبرگزاری فرانسه می افزاید ولفگانگ پشورن وزیر کشور اتریش در بیانیه یی گفت:«در پی تصمیم دادگاه در مورد رقم غرامت، در چارچوب قوانین می توان برای خانه محل تولد هیتلر مورد استفاده‌ای پیدا کرد که از هرگونه فعالیت مرتبط با نازی‌ها پیشگیری کند.»

در این بیانیه بدون اشاره به جزئیات گفته می شود که دولت از معماران دعوت خواهد کرد تا طرح‌های خود را برای آینده این مکان پیشنهاد دهند.

در این تصویر بازمانده از ۱۴ ژوئن ۱۹۴۵، دو سرباز آمریکایی در حال ثبت نام خود بر دیوار داخلی خانه محل تولد هیتلر هستند
در این تصویر بازمانده از ۱۴ ژوئن ۱۹۴۵، دو سرباز آمریکایی در حال ثبت نام خود بر دیوار داخلی خانه محل تولد هیتلر هستند

پومر این ملک را که حدود ۸۰۰ مترمربع است و در پشت ساختمان نیز چندین گاراژ و محل پارکینگ دارد از دهه هفتاد میلادی به وزارت کشور اتریش اجاره داده بود.

دولت به او ماهانه حدود چهار هزارو ۸۰۰ یورو کرایه می داد و از این ساختمان به عنوان مرکزی برای افرادی که ناتوانی جسمی دارند استقاده می شد.

ولی این توافق در سال ۲۰۱۱ به هم خورد چون گرلینده پومر حاضر نشد تعمیرات لازم در ساختمان را انجام دهد و یا آن را به دولت واگذار کند. از آن زمان این ساختمان خالی است.

وزارت کشور اتریش در مقطعی تصمیم گرفت ساختمان را تخریب کند ولی با مخالفت شدید سیاستمداران و مورخان مواجه شد.

هر سال در روز تولد آدولف هیتلر گروه‌های ضد فاشیست در اطراف این خانه تجمعی برگزار می کنند.

XS
SM
MD
LG