لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

اعتراض‌های عراق؛ افزایش تعداد کشته‌ها و خروج جناح مقتدا صدر از پارلمان


حضور شهروندان در خیابان‌های بغداد در ساعات منع آمد و شد؛ جمعه ۱۲ مهر
حضور شهروندان در خیابان‌های بغداد در ساعات منع آمد و شد؛ جمعه ۱۲ مهر

بنابر گزارش‌ها از عراق، با وجود تداوم حکومت نظامی در بغداد و چند شهر دیگر، اعتراض‌ها روز جمعه، ۱۲ مهر، در این کشور ادامه یافت و درگیری‌هایی نیز بین معترضان و مأموران امنیتی رخ داد.

خبرگزاری آسوشیدپرس شامگاه جمعه شمار کشته‌شدگان ناآرامی‌های چند روز اخیر در عراق را ۵۳ تن اعلام کرد؛ با این حال منابع دیگر آمار مختلفی ارائه کرده‌اند که کمترین آن ۴۶ کشته است.

گزارش‌هایی نیز از شلیک گاز اشک‌آور و وقوع درگیری‌ در مناطق مرکزی بغداد منتشر شده است.

از سوی دیگر مقتدا صدر، رهبر ائتلاف موسوم به «سائرون»، روز جمعه از نمایندگان این جناح در پارلمان خواست حضور خود در جلسات پارلمان را تا زمانی که دولت برای تأمین خواسته‌های مردم برنامه‌ای ارائه کند به حال تعلیق درآورند.

ائتلاف سائرون دارای ۵۴ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان عراق است و دستور مقتدا صدر نخستین واکنش این روحانی شیعی سرشناس از زمان آغاز اعتراض‌های اخیر در عراق به شمار می‌رود.

پس از انتشار گفته‌های مقتدا صدر، فراکسیون «محور ملی» نیز اعلام کرد از هر ۲۰ نماینده‌اش خواسته است در جلسات پارلمان حاضر نشوند.

پیش از این محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق، از تظاهرکنندگان خواسته بود که نمایندگانی را برای مذاکره به مجلس اعزام کنند.

اعتراض‌های گسترده در عراق علیه فساد دولتی، بیکاری و ضعف خدمات عمومی از روز سه‌شنبه و در شهرهای جنوبی ناصریه، کوت و عماره آغاز شد و سپس به بغداد رسید.

با وجود برقرار شدن حکومت نظامی در این شهرها و برخی مناطق دیگر عراق، اعتراض‌ها ادامه یافت و عادل عبدالمهدی، نخست وزیر این کشور، بامداد جمعه در نطقی تلویزیونی ضمن دعوت مردم به آرامش وعده داد که مطالبات مشروع معترضان پیگیری خواهد شد.

ساعاتی پس از نطق نخست وزیر عراق، آیت‌الله علی سیستانی ضمن ابراز همدردی با معترضان خشمگین، درباره استفاده از خشونت علیه معترضان هشدار داد.

این مرجع تقلید شیعیان در بیانیه‌ای که توسط نماینده او در نماز جمعه کربلا قرائت شد گفت دولت در برآورده کردن خواسته‌های مردم شکست خورده و باید «پیش از آنکه بسیار دیر شود» دست به اقدام بزند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است درگیری در میدان طیران بغدا نخستین خشونتی بود که پس از انتشار پیام آیت‌الله سیستانی روی داد و در جریان تیراندازی مأموران به سوی معترضان، یک جوان با اصابت گلوله به پایش مجروح شد.

در جریان اعتراض‌های چند روز اخیر در عراق شعارهایی علیه جمهوری اسلامی نیز سر داده شد و ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد، هم روز پنج‌شنبه به وزارت خارجه عراق احضار شد.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی از زائران ایرانی که قصد شرکت در مراسم اربعین را دارند خواسته است که سفر خود را تا اطلاع ثانوی به تأخیر بیندازند؛ گذرگاه مرزی خسروی نیز بین دو کشور همچنان بسته است.

سه کشور کویت، قطر و بحرین نیز روز جمعه با انتشار اطلاعیه‌هایی از شهروندان خود خواستند فعلا به عراق سفر نکنند یا اگر در عراق هستند فورا این کشور را ترک کنند.

از سوی دیگر به گزارش وبسایت‌های رصدکننده ترافیک جهانی اینترنت، دسترسی به اینترنت همچنان در بیش از ۷۵ درصد مناطق عراق ممکن نیست و تمامی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها فیلترند.

منابع: خبرگزاری‌های آلمان، آسوشیتدپرس، رویترز، رسانه‌های عراق، توئیتر و رادیو فردا /ج
XS
SM
MD
LG