لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

پارلمان بریتانیا به تعویق برگزیت رأی داد؛ تاکید جانسون بر خروج از اتحادیه اروپا در ۳۱ اکتبر


پارلمان بریتانیا به طور معمول در روزهای شنبه و یکشنبه جلسه ندارد و این جلسه نخستین جلسه‌ پس از ۳۷ سال بود
پارلمان بریتانیا به طور معمول در روزهای شنبه و یکشنبه جلسه ندارد و این جلسه نخستین جلسه‌ پس از ۳۷ سال بود

پارلمان بریتانیا روز شنبه ۲۷ مهر طرحی را به تصویب رساند که خواستار تعویق سه ماهه در خروج این کشور از اتحادیه اروپا می‌شود؛ بوریس جانسون، نخست‌وزیر، ضمن مخالفت با این مصوبه گفت همچنان به دنبال اجرای برگزیت در مهلت مقرر فعلی است.

مهلت اجرای برگزیت ۳۱ اکتبر (کمتر از دو هفته دیگر) است اما بر اساس طرحی که رو شنبه به تصویب رسید، نخست‌وزیر بریتانیا باید تا نیمه‌شب شنبه (ساعت ۲۴ به وقت اروپای مرکزی و ساعت ۲۳ به وقت لندن) کتبا به اتحادیه اروپا اعلام کند که خواستار موکول کردن برگزیت به ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ است.

این طرح که آن را اولیور لتوین ارائه داده بود با ۳۲۲ رأی موافق در برابر ۳۰۶ رأی مخالف به تصویب رسید.

بوریس جانسون که بارها گفته است در هیچ صورت حاضر نیست مهلت ۳۱ اکتبر را به تعویق بیندازد، پس از تصویب این طرح در پارلمان گفت همچنان با تعویق مخالف است و حاضر نیست چنین نامه‌ای به اتحادیه اروپا بفرستد.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، ضمن مخالفت با اظهارات بوریس جانسون گفت: «نخست‌وزیر اکنون باید از قانون تبعیت کند».

سخنان بوریس جانسون در پارلمان پرسش‌هایی درباره سرنوشت برگزیت مطرح کرده و ابهام‌هایی در عرصه سیاسی این کشور بوجود آورده است. با این حال سخنگوی آقای جانسون در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران گفت بیش از اظهارات نخست‌وزیر چیزی برای گفتن ندارد.

واکنش‌ها

دقایقی پس از تصویب طرح لتوین در پارلمان بریتانیا، اتحادیه اروپا خواستار توضیح لندن درباره اجرای برگزیت شد.

مینا آندریوا، سخنگوی رئیس کمیسیون اروپا، در توئیتی نوشت: برعهده دولت بریتانیاست که هرچه سریع‌تر درباره گام‌های بعدی به ما اطلاع بدهد.

دونالد توسک رئیس کمیسیون اروپا نیز در توئیتی نوشت که منتظر نامه جانسون است و اوضاع را پس از رای‌گیری روز شنبه پارلمان بریتانیا با نخست‌وزیر این کشور مورد بحث قرار داده است.

رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در تماسی با نخست‌وزیر بریتانیا از او خواست که موضع کشورش را درباره برگزیت روشن کند.

یکی از مسئولان دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه به خبرگزاری رویترز گفت امانوئل مکرون در تماسش با جانسون، «ضرورت روشنگری فوری» را به او یادآور شده است.

به گفته این مقام فرانسوی، آقای مکرون همچنین گفته است تعویق برگزیت «به سود هیچ‌کس نیست».

با این حال برخی خبرگزاری‌ها، از جمله رویترز، احتمال داده‌اند مقام‌های اتحادیه اروپا با وجودی که تاکنون با به تعویق افتادن برگزیت مخالفت می‌کردند اما برای پرهیز از «خروج بدون توافق» اکنون حاضرند درخواست احتمالی بوریس جانسون برای تعویق را بپذیرند.​

نشستی فوق‌العاده

ترزا می، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، پس از سه بار شکست در تصویب توافق مدنظرش در پارلمان بریتانیا سرانجام مرداد امسال از مقام خود استعفا کرد.

جانشین او، بوریس جانسون، پس از کشمکش‌های فراوان سرانجام طرح مورد نظر خود درباره اجرای برگزیت را روز ۲۵ مهر به تصویب اتحادیه اروپا رساند و قرار بود پارلمان بریتانیا این طرح را در نشستی فوق‌العاده در روز شنبه بررسی کند.

پارلمان بریتانیا همچنین قرار بود روز شنبه علاوه بر طرح بوریس جانسون، سه طرح پیشنهادی دیگر را نیز به رأی بگذارد اما با تصویب طرح موسوم به لتوین، سه طرح دیگر مطرح نشدند.

بنابر طرحی که اولیور لتوین ارائه کرد و با ۳۲۲ رأی موافق به تصویب رسید، حتی اگر طرح بوریس جانسون درباره شرایط خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به تصویب نهایی پارلمان برسد، اجرای برگزیت باید سه ماه به تعویق بیفتد.

با این حال پس از تصویب این طرح بوریس جانسون گفت همچنان با تعویق مخالف است و طرح اجرای برگزیت در مهلت مقرر را در روزهای آتی به پارلمان ارائه خواهد کرد.

نخستین جلسه‌ای که می‌تواند طرح بوریس جانسون را به رأی بگذارد روز سه‌شنبه، ۳۰ مهر، خواهد بود.

پارلمان بریتانیا به طور معمول در روزهای شنبه و یکشنبه جلسه ندارد و این جلسه فوق‌العاده نخستین جلسه‌ای بود که در طول ۳۷ سال گذشته در روز شنبه برگزار می‌شد.

بیرون از پارلمان

از صبح شنبه و پیش از آغاز نشست پارلمان بریتانیا شمار زیادی از مخالفان برگزیت تجمعاتی در لندن برگزار کردند و عده‌ای نیز برای حضور در نشست پارلمان صف کشیدند.

به گزارش رویترز، صدها هزار تن از مخالفان برگزیت که روز شنبه به سوی پارلمان راه‌پیمایی کردند، پس از تصویب طرح لتوین که خواستار تعویق اجرای برگزیت می‌شود فریادهای شادی سر دادند.

موافقان برگزیت نیز تجمعاتی در لندن برگزار کردند.

XS
SM
MD
LG