لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

اولین قهرمانی ووزنیاکی در اولین گرنداسلم سال


در تنیس آزاد آسترالیا و در مسابقات انفرادی زنان، کارولینه ووزنیاکی از دانمارک برای اولین بار توانست در یک دوره از بازی‌های گرنداسلم به قهرمانی برسد.

تنیس‌باز ۲۸ ساله در دیدار نهایی توانست سیمونا هالپ رومانیایی، بانوی شماره یک تنیس دنیا را از پیش رو بردارد.

این پیروزی، جای دو نفر را در رنکینگ تغییر داد. ووزنیاکی علاوه بر احراز عنوان قهرمانی حالا نفر اول رده‌بندی جهانی است.

ووزنیاکی برای رسیدن به اولین گرنداسلم، سال‌های سختی را سپری کرد. او هشت سال پیش نفر اول جهان شد بدون اینکه در گرنداسم به قهرمانی رسیده باشد.

سال ۲۰۰۹ فینال یواس اوپن را به کیم کلایسترز بلژیکی واگذار کرد. سال ۲۰۱۴ نوبت سرینا ویلیامز بود که در فینال یواس اوپن، ووزنیاکی را تسلیم کند.

سیمونا هالپ نیز شرایط تقریباً مشابهی داشت. شماره یک شدن، بدون بردن گرنداسم. اتفاقی که سال‌هاست در مسابقات مردان رخ نداده. دلیل اصلی‌اش، کثرت و هم‌سطح بودن مدعیان در مسابقات زنان است.

ووزنیاکی و هالپ، هم برای رتبه نخست رنکینگ و هم بردن اولین گرنداسلم می‌جنگیدند. به همین خاطر با وجود تجربه بالای هر دو نفر، التهاب بازی از ابتدا تا انتها، بسیار بالا بود.

ووزنیاکی ست اول را در تای‌برک برد. ست دوم را واگذار کرد و در شرایطی که به نظر می‌رسید هالپ بر بازی مسلط شده، ست سوم هم با برتری بازیکن دانمارکی به پایان رسید.

او متولد دانمارک است، فرزند پدر و مادری مهاجر از لهستان. پدرش بازیکن تیم فوتبال والهوف مانهایم بود و مادرش آنا استفانیاک عضو تیم ملی والیبال لهستان.

پیوتر سال ۱۹۸۵ برای عضویت در باشگاه بولدکلوبن به دانمارک آمد و بعد از سه سال به خاطر مصدومیت، بازی را کنار گذاشت.

کارولینه سال ۱۹۹۰ به دنیا آمد و پیوتر تا امروز، مربی تنیس او بوده. مقاطعی کوتاه، مربیانی مثل مایکل مورتنسن هم به او کمک کرده‌اند. پاتریک برادر کارولینه هم در دانمارک، فوتبالیست حرفه‌ای بود.

کارولینه برای قهرمانی در تنیس آزاد استرالیا، ابتدا بوسارنسکیو از رومانی را برد تا اولین و آخرین مسابقه‌اش، با رقبای رومانیایی باشد.

در گام بعدی، ست اول را به یانا فت از کرواسی باخت اما بازی را ۲-۱ برد. سپس کیکی بارتنز هلندی را دو بر صفر شکست داد.

دور چهارم، ماگدالنا ریباریکووا (اسلواکی) را بسیار راحت‌تر از رقبای پیشین از رو برداشت. ست دوم ۶ بر صفر شد!

ووزنیاکی در یک‌چهارم نهایی، کارلا سوارز ناوارو (اسپانیا) را تسلیم کرد. در نیمه نهایی هم از سد الیزه مرتنس پدیده بلژیکی این رقابت‌ها گذشت.

در اولین گرنداسلم سال و در مسابقات دو نفره زنان، تیمه‌آ بابوس (مجارستان) به اتفاق کریستینا ملادنوویچ فرانسوی به قهرمانی رسیدند.

در دو نفره مردان، جام قهرمانی نصیب الیور ماراش اتریشی و ماته پاویچ از کرواسی شد که در فینال، تیم کلمبیایی را مغلوب کردند.

در مسابقات مختلط، خانم گابریلا دابروفسکی از کانادا و باز هم ماته پاویچ از کرواسی قهرمان شدند.

XS
SM
MD
LG