لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

در اعتراض به تحریم‌های جدید واشینگتن، چین سفیر آمریکا در پکن را احضار کرد


یک روز پس از فرمان اجرایی دونالد ترامپ، وزارت خارجه چین روز چهارشنبه ۲۵ تیر با احضار سفیر آمریکا در پکن، بشدت به تحریم‌های جدید واشینگتن در ارتباط با موضوع هنگ کنگ اعتراض کرد.

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه بر اساس قانون مجازات چین به خاطر اقدامات سرکوبگرانه، فرمانی اجرایی شامل تحریم‌هایی جدید علیه چین، مقامات چینی در هنگ کنگ و بانک‌هایی که با آنها کار کنند را امضا کرد.

به گزارش رویترز، معاون وزیر خارجه چین اعتراض رسمی پکن در این باره را به سفیر آمریکا در ابلاغ کرده است.

بنابر همین گزارش، ژِنگ زِگوانا به سفیر آمریکا گفته است پکن «در راستای حفظ منافع خود» تمامی اقدامات لازم، از جمله تحریم، را علیه افراد و نهادهای آمریکایی به کار خواهد گرفت.

ساعاتی پیش از آن نیز وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرده بود پکن دست به اقداماتی تلافی‌جویانه خواهد زد.

این بیانیه بدون اشاره مستقیم به فرمان اجرایی دونالد ترامپ، تأکید کرده بود که در واکنش به تصمیم آمریکا برای مجازات بانک‌ها دست به اقدام متقابل خواهد زد.

وزارت خارجه چین همچنین به روال ماه‌های اخیر بار دیگر تکرار کرده بود که امور مربوط به هنگ کنگ جزو «امور مطلقا داخلی چین» است و هیچ کشوری حق دخالت در آن را ندارد».

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه فرمانی اجرایی را امضا کرد که بر اساس آن تجارت ترجیحی با هنگ کنگ لغو می‌شود، بانک‌هایی که با مقامات چینی مرتبط با قانون امنیتی جدید معامله کنند مجازات می‌شوند و دارایی‌های کسانی که «در برنامه چین برای تضعیف دمکراسی در هنگ‌کنگ مشارکت کنند» مسدود خواهد شد.

این فرمان اجرایی با استناد به قانون مجازات چین به خاطر «اقدامات سرکوبگرانه» در هنگ‌کنگ صادر شد.

آقای ترامپ در نشستی خبری گفت: «از این به بعد امتیازات ویژه، تجارت ترجیحی و صادرات فناوری‌های حساس به هنگ کنگ در کار نخواهد بود».

رئیس جمهوری آمریکا علاوه بر این فرمان اجرایی، مصوبه کنگره در مورد مجازات بانک‌های طرف مقامات چینی مسئول اجرای قانون امنیتی جدید را نیز امضا کرد و گفت: از این به بعد با هنگ کنگ مثل چین رفتار خواهد شد.

قانون جدید امنیتی که چین آن را پنهان از انظار عمومی و بدون اطلاع‌رسانی و ارائه جزئیات تصویب کرد عملا راه را برای بازداشت شهروندان معترض به سیاست‌های پکن، محاکمه آنها در سرزمین اصلی چین و ایجاد سازوکارهای امنیتی گسترده در شبه‌جزیره هنگ کنگ هموار می‌کند.

چین اعتراضات کشورهای غربی را رد کرده و گفته به «یک کشور، دو سیستم» در قبال هنگ‌کنگ پایبند است.

مناسبات واشینگتن و پکن که پس از دو سال جنگ تجاری سرد شده بود، در ماه‌های اخیر به دلایلی از جمله رفتار چین در قبال کرونا، سرکوب اویغورها و همچنین افزایش حضور نظامی چین در جزایر و مناطق مورد نزاع با همسایگانش متشنج شده است.

XS
SM
MD
LG