لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۴

درگیری بین مأموران امنیتی اسرائیل و فلسطینیان در اطراف مسجد الاقصی


مسجد الاقصی در شرق بیت‌المقدس روز جمعه ۵ مرداد شاهد درگیری میان فلسطینیان و نیروهای امنیتی اسرائیل بود.

این درگیری‌ها یک روز بعد از کشته شدن یک مرد اسرائیلی با چاقو به دست یک فلسطینی و تشدید تدابیر امنیتی اسرائیلی در برخی از نقاط کرانه باختری رخ داد.

بنابر گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی، با پایان نماز جمعه، نیروهای امنیتی اسرائیل برای مقابله با سنگ‌پرانی فلسطینی‌ها اقدام به شلیک گلوله‌های لاستیکی کردند.

درگیری‌های تازه بعد از حدود سه ماه آرامش نسبی و لرزان روی می‌دهد. پیش از این، در چارچوب اعتراض‌های گسترده فلسطینیان به هفتادمین سالروز تأسیس اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم، درگیری‌های شدیدی در این بخش‌ها روی داده بود.

دور جدید خشونت‌ها از شامگاه پنج‌شنبه و با حمله یک فلسطینی آغاز شد.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، این فلسطینی ۱۷ ساله که نام او محمد طارق یوسف اعلام شده، با حمله به خانه‌ای در یهودی‌نشین «آدم» در اطراف رام‌الله یک مرد ۳۱ اسرائیلی به نام یوتام عوادیا را با ضربه‌های چاقو کشت.

یک اسرائیلی دیگر که با چاقوی مهاجم زخمی شده بود، محمد طارق یوسف را با گلوله کشت.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، روز جمعه همزمان با خاکسپاری یوتام عوادیا با اشاره به اینکه «بهترین پاسخ به ترور، توسعه شهرک‌های یهودی‌نشین است» گفت دستور داده که «ساخت ۴۰۰ خانه» برای یهودیان در شهرک «آدم» در آینده نزدیک آغاز شود.

از سوی دیگر ارتش اسرائیل با محاصره محل زندگی مهاجم فلسطینی در دهکده «کبار» واقع در کرانه باختری، به بازجویی از اعضای خانواده او پرداخته و در این روستا دست‌کم تا روز یکشنبه مقررات منع رفت‌وآمد برقرار کرده است.

به گزارش وبسایت خبری «وای.نت»، حضور نظامیان اسرائیلی در این روستا از شامگاه پنج‌شنبه درگیری‌هایی را بین دو طرف در پی داشته است.

در پی حمله مهاجم فلسطینی، حضور نظامیان اسرائیل در نقاط مختلف کرانه باختری، به ویژه در اطراف یهودی‌نشین‌ها، افزایش یافته است.

از سوی دیگر گروه «حماس» با انتشار بیانیه‌ای از حمله محمد طارق یوسف تمجید کرده و آن را «اقدام مقاومت» خوانده است.

دور پیشین درگیری‌های اسرائیل و فلسطینیان عمدتا در اطراف غزه و مرزهای آن با جنوب اسرائیل بود که در طول چهار ماه گذشته به کشته شدن ۱۵۲ فلسطینی و زخمی شدن بیش از ۱۶ هزار تن منجر شد.

درگیری‌های پراکنده اسرائیل و فلسطینیان غزه همچنان ادامه دارد و روز جمعه نیز ارتش اسرائیل به فلسطینی‌هایی که بادبادک‌های آتش‌زا به پرواز در می‌آورند، حمله کردند.

مقامات امنیتی اسرائیل ابراز نگرانی کرده‌اند که قتل مرد اسرائیلی در رویداد شامگاه پنج‌شنبه درگیری‌های جمعه در اطراف مسجد الاقصی، «سرآغاز دور تازه‌ای از درگیری ها» در شرق اورشلیم / بیت المقدس، و کرانه باختری باشد.

XS
SM
MD
LG