لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

طرح جمهوری‌خواهان کنگره برای اعمال «سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران»


طرح پیشنهادی جمهوریخواهان شامل «بزرگ‌ترین بسته تحریمی علیه ایران» خواهد بود و هدف از آن «زمین‌گیر کردن تروریسم جهانی تهران» و «به ورشکستگی کشاندن رژیم» عنوان شده است.
طرح پیشنهادی جمهوریخواهان شامل «بزرگ‌ترین بسته تحریمی علیه ایران» خواهد بود و هدف از آن «زمین‌گیر کردن تروریسم جهانی تهران» و «به ورشکستگی کشاندن رژیم» عنوان شده است.

وبسایت «واشینگتن فری بیکن» در گزارشی اختصاصی خبر داده که جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا «سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران» را تدوین کرده و پیش‌نویس این طرح در روزهای آینده به کنگره ارائه خواهد شد.

واشینگتن فری بیکن روز یکشنبه ۱۹ خرداد گزارش داد نسخه‌ای از طرح پیشنهادی جمهوری‌خواهان به طور اختصاصی به دست این وبسایت رسیده است.

بنابر همین گزارش، طرح پیشنهادی یاد شده شامل «بزرگ‌ترین بسته تحریمی علیه ایران» خواهد بود و هدف از آن «زمین‌گیر کردن تروریسم جهانی تهران» و «به ورشکستگی کشاندن رژیم» عنوان شده است.

این طرح در «کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان» (RSC) که بزرگ‌ترین کمیته جمهوری‌خواهان کنگره است تدوین شده و مقررات و قوانین متعددی برای مقابله با «رژیم‌های بدخیم»‌از جمله ایران، روسیه و چین را پیشنهاد کرده است.

به نوشته واشینگتن فری بیکن، این طرح که احتمالا روز چهارشنبه ۲۱ خرداد به کنگره ارائه خواهد شد شامل بیش از ۱۴۰ پیشنهاد جدید است.

به گفته مایک جانسون، عضو مجلس نمایندگان و رئیس آر.اس.سی، در بخش مربوط به ایران «سخت‌ترین تحریم‌هایی که تاکنون کنگره درباره ایران وضع کرده» پیشنهاد شده است.

آقای جانسون این طرح را در راستای سیاست دولت دونالد ترامپ مبنی بر «فشار حداکثری» علیه ایران قلمداد کرد.

به نوشته واشینگتن فری بیکن، در طرح جمهوری‌خواهان سه مورد مشخص وجود دارد که دو مورد موضوعات اختلافی بین آنها و دولت ترامپ است و یک مورد نیز کشمکشی جدی بین آنها و دمکرات‌ها را پدید آورده است.

معافیت‌های تحریمی و موضوع کمک به لبنان

طرح جمهوری‌خواهان خواستار آن شده است پول مالیات‌دهندگان آمریکایی صرف کمک به «لبنان و دیگر کشورهای خاورمیانه که زیر کنترل ایران هستند» نشود.

با اینکه پیش از این نیز موضوع کمک به دولت لبنان، که گروه «حزب‌الله» در آن حضور دارد، بحث‌هایی را بین جمهوری‌خواهان کنگره و دولت ترامپ پدید آورده بود اما این نخستین بار است که طرح جمهوری‌خواهان صریحا خواستار قطع تمامی کمک‌ها به لبنان می‌شود.

وزارت خارجه آمریکا از این کمک‌ها دفاع می‌کند و مایک پومپئو، وزیر خارجه، چندی پیش گفته بود آمریکا همچنان منافعی در کمک مالی به نیروهای مسلح لبنان دارد.

پایان تمامی معافیت‌های مرتبط با برجام نیز یکی دیگر از خواسته‌های برخی از جمهوری‌خواهان کنگره است.

با اینکه وزیر خارجه آمریکا هفتم خرداد اعلام کرد معافیت‌‌های تحریمی پروژه‌های اتمی ایران دیگر تمدید نخواهد شد، با این حال برخی جمهوری‌خواهان همچنان از معافیت عراق برای خرید برق از ایران ناراضی‌اند و خواستار پایان آن هستند.

برخی جمهوری‌خواهان بر این باورند که ارائه معافیت به برخی کشورها برای دادوستد با ایران و همچنین معافیت‌های ذیل برجام که هفتم خرداد ملغی شد، از عواملی بوده که سبب سر پا ماندن برجام حتی پس از خروج آمریکا از آن شد.

واشینگتن فری بیکن در عین حال می‌گوید چنین مواردی که برخی موارد طرح جمهوری‌خواهان احتمالا شماری از مقام‌های دولت ترامپ و به ویژه شخص وزیر خارجه را ناخوشنود خواهد کرد؛ مخصوصا از آن رو که به کنگره اختیار می‌دهد رأسا به لغو معافیت‌های تحریمی علیه ایران رأی بدهد.

موضوع دو مصوبه ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲

به نوشته واشینگتن فری بیکن، طرح جدید جمهوری‌خواهان به دو مصوبه‌ای اشاره کرده است که موضوع اختلافی بین آنها و دمکرات‌هاست.

جمهوری‌خواهان در سال‌های اخیر بارها گفته‌اند دو مصوبه که در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ در کنگره تصویب شد و اجازه استفاده از نیروی نظامی در افغانستان و عراق را صادر کرد قدیمی و تاریخ-مصرف-گذشته است و به دلیل پیدایش گروه‌های تروریستی جدید، باید به‌روز شوند.

به باور جمهوری‌خواهان، بر اساس این دو مصوبه دست رئیس‌جمهوری برای اقدام در برابر تهدیدهای جدید تروریستی باز نیست و او اقتدار کافی ندارد.

اما در مقابل، دمکرات‌ها خواستار لغو کامل دو مصوبه قبلی هستند و می‌گویند هرگونه به‌روزکردن دو مصوبه قبلی در نهایت به «باز گذاشتن دست رئیس‌جمهوری برای راه انداختن جنگ‌های جدید» بدون نیاز به اخذ مجوز از کنگره خواهد انجامید.

از دیگر مواردی که در طرح جمهوری‌خواهان پیشنهاد شده است می‌توان به تحریم نهادهای تحت کنترل «امپراتوری اقتصادی میلیاردها دلاری علی خامنه‌ای» اشاره کرد.

دو عضو جمهوری‌خواه کنگره به واشینگتن فری بیکن گفته‌اند طرح پیشنهادی جدید «فهرست خواسته‌های جمهوری‌خواهان نیست» و برخی موارد آن احتمالا مورد تایید دمکرات‌های دخیل در سیاست خارجی است که بارها از برجام و همچنین اقدامات ایران در منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند.

مقام‌های دولت آمریکا و همچنین رهبران دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات هنوز واکنشی به گزارش منتشرشده در واشینگتن فری بیکن نشان نداده‌اند.

آمریکا اردیبهشت ۹۷ با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران روح برجام را نقض کرده و برجام کمکی به بهبود صلح جهانی نکرد، از این توافق خارج شد.

جمهوری اسلامی از اردیبهشت ۹۸ در اعتراض به خروج آمریکا و همچنین با اشاره به اینکه از منافع برجام منتفع نشده، تاکنون طی چند مرحله، از تعهدات هسته‌ایش عدول کرده است.

XS
SM
MD
LG