لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۵

شمار مبتلایان به کرونا در جهان از مرز سه میلیون نفر گذشت؛ مرگ ۲۰۸ هزار نفر


وبسایت‌های رصدکننده آمار کرونا شامگاه دوشنبه هشتم اردیبهشت گزارش دادند که شمار مبتلایان به این ویروس از مرز سه میلیون نفر عبور کرده و تعداد جان‌باختگان به حدود ۲۰۸ هزار تن رسیده است.

حدود یک‌سوم از مبتلایان جهان در آمریکا، بیش از یک‌سوم در قاره اروپا و بقیه مبتلایان در کشورهای دیگر هستند.

با این حال، از سه‌شنبه هفته گذشته تاکنون، شمار مرگ‌ومیر روزانه ناشی از ابتلا به کرونا روند نزولی داشته است.‎

از نظر شمار جان‌باختگان آمریکا بدترین وضعیت را دارد: تاکنون حدود ۵۶ هزار نفر در این کشور بر اثر کرونا جان‌باخته‌اند که نزدیک به تلفات نیروهای آمریکایی در جنگ ویتنام (حدود ۵۸ هزار نفر) است.

با این حال برخی ایالت‌ها از بهبود وضعیت سخن می‌گویند و فشارها برای برداشته محدودیت‌ها نیز در حال افزایش است.

دولت دونالد ترامپ گفته است ایالت‌ها می‌توانند بر اساس دستورالعملی که اعلام شده است درباره بازگشایی تصمیم بگیرند.

۹ ایالت اعلام کرده‌اند نخستین گام‌های بازگشایی را از این هفته برمی‌دارند؛ اما در این میان اقدام «شتابزده و تهاجمی» ایالت جورجیا انتقاداتی را برانگیخته است.

شماری از مشاغل در این ایالت از روز یکشنبه کار خود را از سر گرفتند و محیط‌هایی مانند رستوران‌ها نیز از روز دوشنبه اجازه باز شدن یافتند.

در بین کشورهای اروپایی نیز وضعیت بریتانیا اندکی با سایران متفاوت است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور که به دلیل ابتلا به کرونا مدتی ریاست کابینه را واگذار کرده بود، صبح دوشنبه در نخستین روز کاری‌اش پس از بازگشت به کار گفت هنوز برای برداشتن محدودیت‌ها زود است.

نخست‌وزیر بریتانیا با اشاره به اینکه «نقطه اوج» کرونا در این کشور پشت سر گذاشته شد، خواستار صبر شهروندان شد و گفت قرنطینه دست‌کم تا هفتم ماه مه (حدود دو هفته دیگر) ادامه دارد.

اما در ایتالیا، کانون اولیه کرونا در اروپا و آسیب‌دیده‌ترین کشور در این قاره، روز دوشنبه اعلام شد تعداد مبتلایان جدید به پائین‌ترین میزان از زمان آغاز قرنطینه در این کشور رسیده است.

با ۱۷۳۹ مبتلای جدیدی که در شبانه‌روز اخیر در ایتالیا ثبت شده‌اند تعداد کل مبتلایان به کرونا در این کشور به حدود دویست‌هزار تن (با ۲۷ هزار جان‌باخته) رسید.

آن‌طور که دولت ایتالیا اعلام کرده، از چهارم ماه مه (کمتر از ده روز دیگر) برخی از محدودیت‌های وضع‌شده برداشته خواهد شد. با این حال شمار زیادی از محدودیت‌ها دست‌کم دو هفته پس از آن نیز ادامه خواهد یافت.

شمار دیگری از کشورهای اروپایی نیز در حال برداشتن محدودیت‌ها هستند. از جمله در نروژ روز دوشنبه برخی مشاغل، از جمله آرایشگاه‌ها، باز شد و دانش‌آموزان در مدارس حاضر شدند.

عبید راجا، وزیر فرهنگ نروژ، با انتشار تصاویری از خود نوشت موهایش آن‌قدر بلند شده بود که دیگر نرم‌افزار موبایلش چهره او را تشخیص نمی‌داد اما روز دوشنبه موفق شد به آرایشگاه برود.

در اسپانیا که برخی محدودیت‌ها از روز یکشنبه در حال برداشته شدن است، مقام‌ها هشدار دادند در صورت رعایت نشدن مقررات فاصله‌گیری ناچار به بازگردان سخت‌گیری‌ها خواهند شد.

در روسیه اعلام شد شمار مبتلایان به کرونا به بیش از ۸۷ هزار تن رسیده است. به این ترتیب روسیه نیز جزو کشورهایی است که تعداد مبتلایانش بیش از مبتلایان چین، خاستگاه و کانون اولیه شیوع کرونا، می‌شود.

آمار و اطلاعات ارائه‌شده از سوی دولت چین با تردیدهای جدی روبه‌رو شده است.

در ترکیه نیز در حالی که شمار قربانیان، بر اساس آمار رسمی، به بیش از دو هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است، دولت این کشور روز دوشنبه اعلام کرد طی هفته‌های اخیر ۴۰۲ نفر به اتهام انتشار مطالب «بی‌پایه و تحریک‌آمیز» درباره کرونا بازداشت شده‌اند.

از سوی دیگر، سازمان ملل هشدار داد در شرایط فعلی که مردم ساعات بیشتری را در اینترنت سپری می‌کنند، فعالیت آنلاین گروه‌های تندرو افزایش یافته است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز دوشنبه در نشست شورای امنیت این سازمان درباره جوانان گفت: نفرت‌پراکنی تندروها در شبکه‌های اجتماعی و همچنین تلاش آنها برای عضوگیری افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG