لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۲

ادامه جنجال بر سر اظهارات ظریف درباره پولشویی؛ «اژه‌ای خواستار ارائه اسناد شد»


انتقادهای شدید شماری از چهره‌های جناح موسوم به اصولگرایان علیه اظهارات محمدجواد ظریف در چند روز گذشته ادامه داشته است.
انتقادهای شدید شماری از چهره‌های جناح موسوم به اصولگرایان علیه اظهارات محمدجواد ظریف در چند روز گذشته ادامه داشته است.

همزمان با افزایش انتقادها از اظهارات وزیر خارجه ایران درباره پولشویی گسترده در جمهوری اسلامی، گزارش شده که سخنگوی قوه قضائیه در نامه‌ای به وزارت خارجه خواستار اسناد این موضوع شده است.

محمدجواد ظریف هفته گذشته در مصاحبه با «خبر آنلاین» گفته بود که علت فضاسازی علیه لوایح پولشویی، «منافع ده‌ها هزار میلیاردی برخی افراد است».

انتقادهای شدید شماری از چهره‌های جناح موسوم به اصولگرایان علیه اظهارات محمدجواد ظریف در چند روز گذشته ادامه داشته و بنابر گزارش‌ها، غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه، نیز روز یکشنبه ۲۷ آبان، در دیدار با اعضای «فراکسیون نمایندگان ولایی» اظهارات ظریف را «غلط» خوانده است.

حسین نقوی حسینی، سخنگوی این فراکسیون، به خبرنگاران گفت که محسنی اژه‌ای در این جلسه خبر داد که با نوشتن نامه‌ای، خواستار توضیح و ارائه اسناد در این باره شده است.

به گزارش خبرگزاری «خانه ملت»، محسنی اژه‌ای در این جلسه گفته است: سخنان محمدجواد ظریف «از نظر شخص بنده غلط بود و از طرف یک مقام رسمی مطرح می‌شود که باید توضیح دهد و اسناد خود را ارائه کند».

«فراکسیون نمایندگان ولایی» شامل نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری و مخالف دولت روحانی است.

ادامه حملات لفظی به ظریف

انتقادهای شدید از گفته‌های اخیر محمدجواد ظریف درباره پولشویی گسترده در ایران، از همان روز انتشار تاکنون ادامه داشته و روز یکشنبه نیز به صحن علنی مجلس کشیده شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد دهقان، نماینده چناران در مجلس، در نطق خود خطاب به محمدجواد ظریف گفت: «شما با مطالب نسنجیده و ناپخته آبروی جمهوری اسلامی را بردید».

آقای دهقان که نایب رئیس «فراکسیون نمایندگان ولایی» است، با اشاره به اینکه «اگر امیدی هم برای خارج شدن ایران از لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف وجود داشت با این اتهام زشت و ناروا آن امید از بین رفت»، افزود: معنای اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری این بود که به جز راه‌های رسمی فروش نفت، «راه‌های غیر رسمی نیز هست که ما در صورت لزوم از آن راه‌ها نیز استفاده می‌کنیم».

از سوی دیگر خبرگزاری تسنیم گزارش داده که چند تن از نمایندگان مجلس با امضای نامه‌ای به هیأت رئیسه مجلس، خواستار توضیحات آقای ظریف و بررسی استیضاح او شده‌اند.

تصویری که خبرگزاری تسنیم از این نامه منتشر کرده، دست‌کم شش امضا دارد که متعلق به نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری است.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، یکی از امضاءکنندگان، به تسنیم گفته است: «به آقای ظریف ۴۸ ساعت فرصت داده شده تا مدارک خود در این زمینه را به مجلس ارائه کند ... و اگر تا روز سه‌شنبه مدارک خود را ارائه نکند طرح استیضاح وی را در مجلس کلید می‌زنیم».

همچنین خبرگزاری فارس گفته‌های محمد حسینی، وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد را بازتاب داده که وی در آن محمدجواد ظریف را به «فحاشی» و «ایراد اتهام پولشویی به نظام» متهم کرده است.​

ظریف: دستگاه خاصی را متهم به پولشویی نکردم

بنابر تازه‌ترین گزارش‌ها، محمدجواد ظریف در پاسخ به انتقادها گفته است دستگاه خاصی را متهم نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر خارجه ایران پس از حضور در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «عین نوار موجود است .. .اگر بنده جایی را متهم کرده‌ام آنگاه بیایند و از بنده سؤال کنند».

وی همچنین با اشاره به اینکه منتقدان باید «راجع‌ به آن چیزی که بنده گفتم اعلام‌نظر کنند نه آن چیزی که خودشان خواسته‌‌اند» گفت: «ببر کاغذی می‌سازند و این ببر را خیلی خوب شکار می‌کنند».

دولت حسن روحانی در راستای سیاست‌های کارگروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف، چهار لایحه به مجلس ارائه کرده است که تنها یکی از آنها به تایید نهایی شورای نگهبان رسیده و سرنوشت سه لایحه دیگر همچنان در ابهام است و با انتقادهای شدید محافظه‌کاران روبه‌روست.

مخالفان پیوستن ایران به مقررات اف‌ای‌تی‌اف می‌گویند با این کار، راه برای اعطای کمک مالی به گروه‌های «حماس» و «حزب‌الله لبنان» مسدود می‌شود.

با استفاده از فارس، تسنیم، ایلنا، خانه ملت و رادیو فردا/ ج/ ک.ر
XS
SM
MD
LG