لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۷

دریچه مرداد ماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای حقوق بشری ایران در مرداد ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۶:۱۲ ۸.۵.۱۳۹۸

بازداشت لیلا حسین‌زاده برای اجرای حکم زندانش

لیلا حسین‌زاده، فعال دانشجویی، روز یکشنبه ششم مردادماه توسط ماموران امنیتی بازداشت و برای اجرای حکمش به زندان اوین منتقل شد.

این دانشجوی دانشگاه تهران که از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های دی‌ماه ۹۶ بود، به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به تحمل سه سال و نیم زندان محکوم شده که دو سال و نیم آن قابل اجراست.

۱۶:۱۶ ۸.۵.۱۳۹۸

درخواست ده‌ها هنرمند، نویسنده و فعال فرهنگی برای تجدیدنظر در حکم ارس امیری

بیش از ۳۵۰ تن از هنرمندان، نویسندگان و فعالان فرهنگی ایران، در نامه‌ای به سران سه قوه، خواستار تجدیدنظر در حکم زندان ارس امیری و آزادی او شدند.

ابوتراب خسروی، مراد فرهادپور، ارژنگ کامکار، لیلی گلستان، باربد گلشیری، سیامک گلشیری، مهدی یزدانی خرم، احمد پوری، محمد رضایی راد، بهزاد شیشه‌گران و سعید عقیقی برخی از امضاکنندگان این نامه هستند.

ارس امیری که حدود یک دهه در لندن زندگی و تحصیل می‌کرد و در برگزاری جشنواره‌های بین ایران و بریتانیا نیز همکاری‌هایی با «شورای فرهنگی بریتانیا» داشت، سال گذشته هنگام سفر به ایران بازداشت و به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

قوه قضائیه ایران اتهام او را «جاسوسی» اعلام کرده است.

۱۶:۲۷ ۸.۵.۱۳۹۸

اجرای حکم شلاق پیمان میرزازاده و اعتصاب غذای او در زندان

حکم ۱۰۰ ضربه شلاق پیمان میرزازاده، فعال مدنی و خواننده ساکن ارومیه، روز یکشنبه ششم مردادماه اجرا شد و او در اعتراض به اجرای این حکم در زندان ارومیه دست به اعتصاب غذا زد.

این حکم شلاق در پی دو اتهام «توهین به مقدسات» و «شرب خمر» برای او صادر شده بود.

پیمان میرزازاده علاوه بر شلاق، به اتهام «همکاری با یک گروه مخالف نظام» به تحمل دو سال زندان نیز محکوم شده است.

او در سال ۹۶ هم به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به شش ماه زندان محکوم شده بود.

۱۶:۳۲ ۸.۵.۱۳۹۸

بازداشت پروین ادوایی، فعال مدنی در مریوان

شبکه حقوق بشر کردستان از بازداشت پروین ادوایی، فعال مدنی ساکن مریوان توسط ماموران امنیتی خبر داد.

بر این اساس، پرواین ادوایی که در حوزه حقوق زنان و محیط زیست فعال بود، روز شنبه پنجم مردادماه بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

۱۶:۴۲ ۸.۵.۱۳۹۸

زد و خورد در زندان زنان شهر ری (قرچک) و انتقال عاطفه رنگریز به بیمارستان

بر اساس گزارش‌ها، عاطفه رنگریز، فعال مدنی و از بازداشت‌شدگان مراسم روز جهانی کارگر، به دلیل حمله آسمی بیمارستان منتقل شده است.

جمال عاملی، همسر ندا ناجی، یکی دیگر از بازداشت‌شدگان در تجمع روز جهانی کارگر، روز سه‌شنبه هشتم مردادماه گفت یک زندانی که از «بیمارستان روانی» به زندان قرچک منتقل شده، به ندا ناجی، عاطفه رنگریز و سپیده قلیان «حمله کرده است».

آقای عاملی نوشت که ندا ناجی به دلیل «رفتار بد» ماموران زندان «از رفتن به بیمارستان خودداری می‌کند».

​همزمان ۸۰ سندیکای کارگری در جهان، در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی،‌ خواستار آزادی فعالان کارگری و صنفی، روزنامه‌نگاران زندانی و بازداشت‌شدگان اعتراض‌های کارگران نیشکر هفت‌تپه شده‌اند.

در این نامه از اتهام‌های امنیتی به آنیشا اسدالهی، عاطفه رنگريز و ندا ناجی از فعالان کارگری و همچنین مرضیه امیری، روزنامه‌نگار، که در تجمع روز جهانی کارگر بازداشت شدند و نیز ساناز الهیاری، امیرحسین محمدی‌فرد، ‌اسماعیل بخشی و سپیده قلیان،‌ از جمله بازداشتی‌های نیشکر هفت‌تپه انتقاد شده است.

۱۶:۵۱ ۸.۵.۱۳۹۸

آزادی خبرنگار روزنامه خراسان با قرار وثیقه

زهره بهبودی، خبرنگار روزنامه خراسان که روز شنبه پنجم مردادماه بازداشت شده بود، روز دوشنبه با قرار وثیقه آزاد شد.

زهره بهبودی، خبرنگار روزنامه‌ خراسان در شهرستان کلات است که در پی انتشار مطالبی در انتقاد از وضعیت پزشکی قانونی این شهرستان احضار و بازداشت شده بود.

۱۶:۵۸ ۸.۵.۱۳۹۸

ادامه بازداشت سه معلم اهوازی و انتقال آنان به زندان شیبان اهواز

ناجی سواری، ماهر دسومی و علی عبیداوی، سه معلم ساکن اهواز و از اعضای موسسه فرهنگی «الهلال» که از سه ماه پیش در بازداشت به سر می‌برند، از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان شیبان اهواز منتقل شدند.

از علت بازداشت این سه معلم خبری در دست نیست اما برخی فعالان مدنی در استان خوزستان از »نامناسب‌بودن» وضعیت جسمی و روحی آنان خبر می‌دهند.

۱۸:۲۰ ۸.۵.۱۳۹۸

وضعیت «نامناسب» جسمی سپیده قلیان در پی اعتصاب غذا

گزارش‌ها از ایران حاکی است سپیده قلیان، فعال مدنی زندانی، که از روز سه‌شنبه اول مردادماه دست به اعتصاب غذا زده، وضعیت جسمی نامناسبی دارد.

سپیده قلیان ‌اعلام کرده که در اعتراض به «شرایط نامناسب زندان زنان شهر ری (قرچک)» و «ظلمی که او و خانواده‌اش و نیز سایر زندانیان سیاسی و عقیدتی متحمل می‌شوند»، اعتصاب غذا کرده است.

سپیده قلیان طی ۹ ماه گذشته دو باز بازداشت شد. نخستین بار آبان‌ماه ۹۷ در پی حمایتش از اعتراض‌های کارگران نیشکر هفت‌تپه بازداشت شد که یک ماه زندانی بود و پس از آزادی، از «شکنجه و آزار و اذیت» خودش و اسماعیل بخشی نماینده کارگران هفت‌تپه خبر داد. موضوعی که اسماعیل بخشی هم آن را تایید کرد. اما مقام‌های دولتی و قضایی ایران موضوع شکنجه را تکذیب کردند.

پس از آن سپیده قلیان و اسماعیل بخشی مجددا در دی‌ماه ۹۷ بازداشت شدند و همچنان زندانی‌اند.

۱۸:۲۵ ۸.۵.۱۳۹۸

درخواست عفو بین‌الملل برای آزادی امیرسالار داوودی، وکیل زندانی

عفو بین‌الملل بار دیگر حکم زندان و شلاق امیرسالار داوودی، وکیل زندانی را «ناعادلانه» توصیف کرد و خواستار آزادی فوری او شد.

امیرسالار داوودی که از ۲۹ آبان‌ماه ۹۷ زندانی ست به اتهام «همکاری با دولت‌های متخاصم از طریق مصاحبه»، «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به رهبر جمهوری اسلامی» و «تشکیل گروه برای براندازی نظام»به ۲۹ سال و سه ماه زندان و ۱۱۱ ضربه شلاق محکوم شده که از این حکم ۱۵ سال آن قابل اجراست.

۱۸:۳۱ ۸.۵.۱۳۹۸

ادامه بازداشت هانی یازرلو و فرزندش هودیازرلو

هانی یازرلو و فرزندش هود یازرلو که اواسط تیرماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند، همچنان در زندان اوین به سر می‌برند و از وضعیت و علت بازداشت آنان خبری در دست نیست.

هانی یازرلو، فعال مدنی که پیشتر هم بارها بازداشت و زندانی شده است، بیماری قلبی دارد و خانواده‌اش نسبت به وضعیت او در زندان ابراز نگرانی می‌کنند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG