لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

دریچه بهمن ماه ۹۷

تازه‌ترین رویدادهای حقوق بشری ایران در بهمن ماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۸:۳۸ ۲۶.۱۱.۱۳۹۷

بازداشت سه روزه مجتبی داداشی، دانشجوی ساکن سبزوار

مجتبی داداشی، دانشجوی منتقد در سبزوار که روز ۲۴ بهمن‌ماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود، پس از سه روز با وثیقه آزاد شد.

از علت بازداشت این دانشجوی ترم هشت رشته علوم سیاسی دانشگاه حکیم سبزواری خبری در دست نیست.

۱۸:۲۷ ۲۶.۱۱.۱۳۹۷

بازداشت یک فعال صنفی معلمان در سنندج

مختار اسدی، فعال صنفی معلمان در سنندج، روز ۲۵ بهمن‌ماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

علت بازداشت او نامعلوم است. این فعال صنفی ۱۸ تیرماه با پایان محکومیت یک ساله خود از زندان آزاد شده بود.

۱۹:۱۶ ۲۵.۱۱.۱۳۹۷

ادامه بازداشت سه فعال مدنی ساکن تهران

رضوانه احمدخان‌بیگی، امیر صدیق‌آرا و علی امین‌املش، سه فعال مدنی ساکن تهران، از ۲۶ دی‌ماه در بازداشت به سر می‌برند و از امکان ملاقات با خانواده و دسترسی به وکیل مدافع محروم هستند.

این افراد که در زمینه حقوق زنان و حقوق زندانیان سیاسی و عقیدتی فعالیت می‌کردند، به «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» متهم شده‌اند و پرونده آنان به تازگی به دادگاه انقلاب تهران ارسال شده است.

۱۹:۰۰ ۲۵.۱۱.۱۳۹۷

بازداشت یک فعال محیط زیست در استان کردستان

دیدبان حقوق بشر از بازداشت سیروان قربانی، فعال محیط زیست در شهرستان کامیاران خبر داد.

او روز ۲۳ بهمن‌ماه بازداشت شده است اما از وضعیت و علت بازداشتش خبری در دست نیست.

پیشتر هم تعدادی از فعالان محیط زیست در استان کردستان در اواسط دی‌ماه بازداشت شدند که پس از گذشت یک ماه همچنان بدون دسترسی به وکیل مدافع در بازداشت به سر می‌برند.

۱۴:۵۳ ۲۵.۱۱.۱۳۹۷

آزادی مصطفی ترک همدانی٬ وکیل دادگستری و تعدادی دیگر از زندانیان سیاسی و عقیدتی

مصطفی ترک همدانی٬ وکیل دادگستری که ۱۴ بهمن‌ماه برای اجرای حکمش روانه زندان شده بود، روز ۲۵ بهمن‌ماه از زندان آزاد شد.

این وکیل دادگستری، با شکایت سعید مرتضوی به شش ماه زندان و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده که حکم شلاق او به مدت یک سال تعلیق شده است.

پیمان حاج‌محمود عطار وکیل مدافع او پیشتر به خبرگزاری ایرنا گفته بود که این حکم در رابطه با شکایت سعید مرتضوی از مصطفی ترک همدانی به دلیل «نام‌بردن از او در مصاحبه‌ای پیش از قطعی‌شدن حکمش» صادر شده است.

مصطفی ترک همدانی در آن زمان وکالت کارگران تامین اجتماعی را برعهده داشت و به گفته وکیل مدافعش، در مصاحبه با رسانه‌ها هیچ نامی از سعید مرتضوی نبرده و فقط به عنوان «مسئول سابق تامین اجتماعی» اشاره کرده بود.

همچنین خبرها از ایران حاکی است تعدادی دیگر از زندانیان سیاسی و عقیدتی از جمله امیر چمنی، فعال مدنی ساکن تبریز و چند شهروند بهایی هم در پی عفو ۵۰ هزار زندانی به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب ۵۷، زودتر از موعد پایان محکومیت خود از زندان‌ آزاد شده‌اند.

۱۷:۲۸ ۲۴.۱۱.۱۳۹۷

برگزاری چهارمین جلسه دادگاه فعالان زندانی محیط زیست

چهارمین جلسه دادگاه هشت فعال زندانی محیط زیست، روز چهارشنبه ۲۴ بهمن‌ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی و به صورت غیرعلنی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در این جلسه نیز مانند دو جلسه قبلی دادگاه، کیفرخواست این افراد قرائت شد.

براساس گزارش ایرنا، در دو جلسه اخیر دادگاه یکی از فعالان زن حضور نداشته اما درباره هویت و علت غیبت این فعال محیط زیست در دادگاه جزئیاتی منتشر نشده است.

هشت فعال محیط زیست به نام‌های سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و مراد طاهباز از بیش از یک سال پیش در بازداشت به سر می‌برند.

اتهام چهار تن از این فعالان «افساد فی‌الارض» عنوان شده است. سه تن دیگر به «جاسوسی» و یک تن از این افراد به «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» متهم شده‌اند.

۱۹:۱۰ ۲۳.۱۱.۱۳۹۷

صدور حکم شش سال زندان برای یک وکیل دادگستری در ارومیه

مسعود شمس‌نژاد وکیل دادگستری ساکن ارومیه، در شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه به شش سال زندان محکوم شد.

او به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال زندان و به اتهام «عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام» به پنج سال زندان محکوم شده است.

یکی از نزدیکان مسعود شمس‌نژاد به رادیو فردا گفت که او طی سال‌های اخیر وکالت شماری از زندانیان سیاسی، اقلیت‌های قومی و متهمان امنیتی را بر عهده داشت.

مسعود شمس‌نژاد که از ۱۸ دی‌ماه در بازداشت به سر می‌برد، پیشتر نیز بازداشت و به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» شش ماه زندانی شده بود.

۱۶:۳۲ ۲۳.۱۱.۱۳۹۷

اعمال «فشار شدید» به اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در زندان

کانال مستقل کارگران نیشکر هفت‌تپه خبر داد که اسماعیل بخشی نماینده کارگران این شرکت و سپیده قُلیان فعال مدنی، برای اعترافات اجباری دوباره و نوشتن «ندامت‌نامه» تحت «فشار شدید» قرار دارند.

براساس این گزارش، اسماعیل بخشی و سپیده قلیان، «هم اکنون تحت فشار شدید هستند» تا از مطالبی که درباره شکنجه خود در بازداشت قبلی بیان کرده بودند، اعلام پشیمانی و «به دروغ اعتراف کنند که تمامی این موارد توسط به اصطلاح معاندین و رسانه‌های مخالف نظام به آنها دیکته شده بود».

اسماعیل بخشی و سپیده قلیان، آبان ماه در پی اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه بازداشت و پس از حدود یک ماه با وثیقه‌ آزاد شدند اما پس از آزادی اعلام کردند که در زندان مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته‌‌اند که این موضوع به بازداشت مجدد آنان منجر شد.

۱۶:۲۲ ۲۳.۱۱.۱۳۹۷

ابراز نگرانی مدافعان حقوق بشر از وضعیت جسمی آرش صادقی

مدافعان حقوق بشر از وخامت وضعیت جسمی آرش صادقی، فعال مدنی زندانی خبر می‌دهند.

بنا بر گزارش‌ها، آرش صادقی که چندی پیش در پی پیداشدن توموری در ناحیه دست و بازویش تحت عمل جراحی قرار گرفت، نیاز به ادامه درمان در خارج از زندان دارد اما مسئولان قضایی با اعزام او به بیمارستان یا مرخصی استعلاجی‌اش موافقت نمی‌کنند.

آرش صادقی که طی سال‌های اخیر بارها بازداشت و زندانی شده، به اتهام‌هایی امنیتی به ۱۵ سال محکوم شده است و از خردادماه سال ۹۵ برای گذراندن حکمش در زندان اوین به سر می‌برد.

۱۶:۱۳ ۲۳.۱۱.۱۳۹۷

برگزاری جلسه سوم دادگاه فعالان زندانی محیط زیست

سومین جلسه دادگاه هشت فعال زندانی محیط زیست، روز سه‌شنبه ۲۳ بهمن‌ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی و به صورت غیرعلنی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در این جلسه نیز مانند دو جلسه قبلی دادگاه، کیفرخواست این افراد قرائت شد.

بر اساس این گزارش، اتهام چهار تن از این فعالان «افساد فی‌الارض» عنوان شده است. سه تن دیگر به «جاسوسی» و یک تن از این افراد به «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» متهم شده‌اند.

همزمان با برگزاری جلسه سوم دادگاه هشت فعال محیط زیست، خانواده برخی از این افراد در نامه‌ای به علی خامنه‌ای،‌رهبر جمهوری اسلامی، از او خواستار رسیدگی به وضعیت این پرونده و آزادی آنان شده‌اند.​

هشت فعال محیط زیست به نام‌های سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و مراد طاهباز از بیش از یک سال پیش در بازداشت به سر می‌برند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG