لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

تلفات بمب‌گذاری سومالی از مرز ۳۰۰ نفر عبور کرد


یک مقام سومالیایی روز دوشنبه گفت تعداد تلفات دو بمب‌گذاری شهر موگادیشو از مرز ۳۰۰ نفر عبور کرده است. همزمان مردم در بیمارستان‌های شهر به دنبال اعضای خانواده و دوستان خود می‌گردند که در مرگبارترین حمله مسلحانه طی ۱۰ سال گذشته در سومالی کشته یا مجروح شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از زمان وقوع دو انفجار قوی در دو نقطه شلوغ در مرکز شهر موگادیشو که روز شنبه روی داد به مرور تلفات این حملات افزایش یافته است.

در این روز یک کامیون حامل مواد منفجره در کنار یک تانکر حمل سوخت منفجر شد و شعله‌های عظیمی از آتش به وجود آورد.

این بمب‌گذاری مرگبارترین حمله گروه تندروی الشباب از سال ۲۰۰۷ و آغاز شورش این گروه است. الشباب تاکنون مسئولیت این حمله را نپذیرفته اما شیوه کار و نوع حمله، یعنی استفاده از کامیون حامل مواد منفجره، در دوره اخیر به کرات توسط گروه‌های وابسته به القاعده به کار گرفته می‌شود.

عبدیکدیر عبدالرحمان، مدیر اداره اورژانس موگادیشو، به خبرگزاری رویترز گفت: «ما مرگ ۳۰۰ نفر را در این انفجار تأیید کرده‌ایم، اما تعداد تلفات بیشتر از این خواهد بود چون هنوز بسیاری مفقود هستند».

یک پزشک بیمارستان مدینه نیز به رویترز گفته است که آنها ۲۵۸ جسد را شمارش کرده‌اند که ۱۶۰ مورد از آنها قابل شناسایی نیستند. او اضافه کرده «این اجساد روز یکشنبه توسط حکومت دفن شده‌اند، و شماری دیگر را اعضای خانواده آنها دفن کردند. بیش از ۱۰۰ مجروح نیز به این بیمارستان منتقل شده‌اند».

به گفته مقام‌های مسئول برخی از مجروحان با هواپیما برای مداوا به ترکیه منتقل شده‌اند.

بیمارستان مدینه شهر موگادیشو مملو از افرادی است که برای جستجو جسد اقوام و یا ملاقات مجروحان مراجعه کرده‌اند.

حلیمه نور، مادری از اهالی محل به خبرگزاری رویترز گفته است: «آخرین باری که با برادرم صحبت کردم دقایقی قبل از وقوع انفجار بود. متأسفانه او جزو افرادی بود که جنازه‌اش قابل شناسایی نبود و دیروز دفن شدند. من به یافتن او زنده یا مرده هیچ امیدی ندارم. ولی نمی‌توانم به خانه برگردم».

عبدالهی آدن، ۵۶ ساله نیز گفته است که پنج تن از اقوامش کشته شده‌اند. او که هنوز هم در جستجوی دو عضو دیگر خانواده است، اضافه کرده «مغازه روی سر آنها خراب شد. نمی‌توانستم به آنها کمک کنم. حتی صدای فریاد آنها را هم نمی‌شنیدم و ساختمان جنبی نیز در آتش می‌سوخت».

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که گروه الشباب به طور مرتب در موگادیشو و نقاط دیگر سومالی دست به حمله می‌زند. هر چند این گروه مدعی است که هدف حملات حکومت و نیروهای امنیتی هستند ولی در گذشته نیز در نقاط شلوغ و پر رفت و آمد مردم بمب‌گذاری کرده است.

این گروه پیشتر در مواردی که بمب‌گذاری‌ها خشم شدید مردم را برانگیخته، مسئولیت این حملات را نپذیرفته است. یک نمونه آن بمب‌گذاری انتحاری در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان رشته پزشکی بود که در سال ۲۰۰۹ روی داد.

گروه الشباب به شورش و عملیات مسلحانه خود علیه حکومت سومالی که توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده و متحدان آفریقایی آن ادامه می‌دهد و هدفش برقرار کردن حکومت اسلامی بر اساس تفسیر سخت‌گیرانه از قوانین اسلامی است.

پیکارجویان الشباب در سال ۲۰۱۱ از موگادیشو بیرون رانده شدند و از آن سال تاکنون این گروه بخش زیادی از مناطق تحت کنترل خود را از دست داده است.

با این وجود این گروه هنوز توانایی لازم را برای بمب‌گذاری‌های بزرگ دارد. طی سه سال گذشته این گروه توانسته بمب‌های بزرگتری منفجر کند و در نتیجه تلفات غیرنظامی ناشی از این انفجارها افزایش یافته است.

بر اساس آمارهای مرکز پژوهشی ساهان در نایروبی، در سال ۲۰۱۵ تعداد تلفات ناشی از ۲۶۵ مورد حمله حدود ۱۹۳ نفر بود، ولی در سال ۲۰۱۶ این رقم افزایش یافت و بر اثر ۳۹۵ بمب‌گذاری حدود ۷۳۲ نفر جان خود را از دست دادند.

برخی مجروحان بمب‌گذاری روز شنبه، دوشنبه صبح با آمبولانس به فرودگاه و از آنجا برای درمان به ترکیه منتقل شدند.

یک هواپیمای نظامی ترکیه وسایل و تجهیزات پزشکی به موگادیشو منتقل کرده و پزشکان ترک قبل از انتقال مجروحان توسط هواپیما مداوای آنها را در فرودگاه شروع کردند.

XS
SM
MD
LG