لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۸

آمار مرگ‌ومیر بهار ۹۹ در ایران ۱۹ هزار نفر بیش از بهار پارسال بوده است


کارگری در حال کندن قبر برای یکی از قربانیان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا
کارگری در حال کندن قبر برای یکی از قربانیان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا

با وجود اینکه مقام‌های جمهوری اسلامی تعداد جان‌باختگان کرونا در ایران را تاکنون حدود ۱۱ هزار تن اعلام کرده‌اند، آمار مرگ‌ومیر ثبت‌شده در سازمان ثبت احوال در سه ماهه بهار ۹۹ حدود ۱۹ هزار نفر بیش از مدت مشابه پارسال است.

آمار ثبت‌شده در سامانه ثبت احوال ایران نشان می‌دهد که در سه ماهه نخست امسال مجموعا ۱۱۰ هزار و ۳۸۴ نفر به علت‌های گوناگون درگذشته‌اند.

این تعداد نسبت به بهار پارسال حدود ۱۹ هزار نفر، و نسبت به بهار دو سال پیش حدود ۲۰ هزار نفر افزایش نشان می‌دهد.

با این حال وزارت بهداشت ایران تعداد جان‌باختگان کرونا در سه ماهه نخست امسال را حدود ۹ هزار نفر گزارش کرده است.

مقام‌های بهداشتی و ثبت احوال ایران توضیحی درباره علت افزایش میزان مرگ‌ومیر در سال جاری نسبت به آمار دو سال اخیر نداده‌اند.

آمار روزانه کرونا در ایران در حالی اعلام می‌شود که تردیدهای جدی نسبت به صحت آنها ابراز شده و به باور برخی ناظران، دست‌کم در مورد شمار جان‌باختگان این احتمال هست که تعداد آنها چند‌ برابر آمار رسمی باشد.

مقام‌های وزارت بهداشت ایران از چند ماه پیش اعلام آمار تفکیکی را بدون هیچ دلیلی متوقف کرده‌اند.

روشن نیست که علت افزایش حدود دوبرابری درگذشتگان بهار امسال چیست. با این حال این افزایش مرگ‌ومیر در تمامی استان‌های ایران روی داده و میزان آن در برخی استان‌ها که شیوع کرونا گسترده‌تر بوده بالاتر است.

از جمله استان‌هایی که آمار درگذشتگان آنها در بهار امسال نسبت به سال‌های قبل افزایشی چشمگیر داشته است، می‌توان به تهران، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خوزستان و خراسان اشاره کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند اولین مورد ابتلا به کرونا در ایران ۳۰ بهمن پارسال شناسایی شد. با این حال شمار زیادی از کارشناسان و حتی برخی از مقام‌های دولتی گفته‌اند که اعلام ورود کرونا به کشور همراه با تأخیری مصلحتی بوده است.

بر اساس آمارهای رسمی جمهوری اسلامی، تاکنون ۱۰ هزار و ۶۷۰ نفر به خاطر ابتلا به کرونا قربانی شده و مجموع بیماران مبتلا به ۲۲۵ هزار و ۲۰۵ نفر رسیده است.

در هفته‌های اخیر دستور دولت مبنی بر لغو محدودیت‌ها و باز شدن اماکن عمومی با موجی از اعتراض‌ها روبه‌رو شد.

با این حال به دنبال افزایش شدید مرگ‌ومیر روزانه، سرانجام حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، روز هشتم تیر اعلام کرد که از هفته آینده ماسک زدن در مکان‌های عمومی الزامی خواهد شد.

XS
SM
MD
LG