لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۹

ادامه آب‌گرفتگی در شمال ایران؛ بارش‌ها در ۱۹ استان در «نوروز خطرناک»


سازمان هواشناسی ایران برای ۱۹ استان پیش‌بینی باران و برف کرده و هشدارهایی درباره احتمال وقوع سیل در ۶ استان صادر شده است
سازمان هواشناسی ایران برای ۱۹ استان پیش‌بینی باران و برف کرده و هشدارهایی درباره احتمال وقوع سیل در ۶ استان صادر شده است

در حالی که آب‌گرفتگی در مناطقی از استان‌های گلستان و مازندران همچنان ادامه دارد و بخشی از سیلاب وارد فرودگاه گرگان شده، هشدارهایی درباره وقوع سیل در ۶ استان صادر شده و ۱۹ استان ایران نیز شاهد بارش برف و باران است.

این وضعیت آب و هوایی باعث شده که رئیس جمعیت هلال احمر ایران نوروز امسال را با عنوان «نوروز خطرناک» توصیف کند.

حسن رضوی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران، نیز نسبت به بارش‌های شدید و وقوع سیل در رودخانه‌ها و مسیل‌های استان تهران هشدار داده است.

در استان خوزستان نیز مقام‌های محلی در شهرستان اروندکنار اعلام کردند افزایش بارندگی باعث طغیان اروندرود و شکسته شدن سیل‌بند نهرهای ابوچنبه، ازرق و ابوفلفل شده و آب به خیابان‌های اطراف منازل شده است.

تداوم آب‌گرفتگی در گلستان و ورود سامانه بارشی جدید

بنابر گزارش‌ها، سیلاب و آب‌گرفتگی همچنان در برخی از مناطق استان گلستان به ویژه شهر آق‌قلا معضل اصلی است و دسترسی جاده‌ای به شماری از روستاها نیز هنوز ممکن نشده است.

از سوی دیگر محمدرضا رحمان‌نیا، از مسئولان هواشناسی استان گلستان، روز دوشنبه ۵ فروردین به خبرگزاری تسنیم گفت سامانه ناپایداری که از امروز وارد استان شد، کاهش ۸ تا ۱۰ درجه‌ای دما را در پی داشته و بارش باران و برف و همچنین وزش شدید باد پیش‌بینی می‌شود.

این مقام هواشناسی همچنین پیش‌بینی کرد که با تداوم بارش‌ها در استان گلستان، آب‌گرفتگی بیشتری در معابر شهری پدید بیاید.

همچنین بنابر گزارش‌ها، روز یکشنبه صدای انفجاری در منطقه باعث هراس ساکنان شد اما سخنگوی سپاه پاسداران صبح دوشنبه اعلام کرد که این انفجار مربوط به تخریب بخشی از خط آهن گرگان – اینچه‌برون بود که با هدف «ایجاد شکاف برای رهاسازی آب شمال شهر آق‌قلا» صورت گرفت.

میرمحمد غراوی، سرپرست استانداری گلستان، نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرد یکی از مشکلات فعلی «آب‌گرفتگی شهرک صنعتی آق‌قلا و سرایت بخشی از سیلاب به فرودگاه گرگان است».

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، میزان خسارات ناشی از سیل در دو استان گلستان و مازندران را ۳۵۰ میلیارد تومان برآورد اولیه کرده است.

با این حال اسدالله قره‌خانی، یکی از نمایندگان استان گلستان در مجلس، به خبرگزاری مهر گفت اگر دولت یک‌دهم مبلغی را که اکنون ناچار است برای جبران خسارت بپردازد قبلا در پروژه‌های آبخیزداری استان هزینه کرده بود، «شاهد این حجم از خسارت به مردم گلستان نبودیم».

به گفته وی، اگر دولت اعتبار می‌داد و سدهای نرماب و چلچای تکمیل می‌شدند، امکان ذخیره‌سازی سیلاب وجود داشت و این میزان خسارت وارد نمی‌شد.

«نوروز خطرناک» و بارش‌ها در ۱۹ استان ایران

سازمان هواشناسی ایران هشدار داده که روز دوشنبه سامانه بارشی در تمام ایران، به‌جز نوار شرقی کشور، فعال است.

به گفته این سازمان، ۹ استان خوزستان، بوشهر، ایلام، فارس، کرمانشاه، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و اصفهان با احتمال جاری شدن سیلاب روبه‌رو هستند.

علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر ایران، نیز در پیامی توئیتری با اشاره به اینکه نوروز امسال را «نوروز خطرناک» می‌داند، خواستار هشیاری مردم در برابر احتمال سیل در غرب، جنوب و شمال شرق ایران شد.

از سوی دیگر پس از هشدار سازمان هواشناسی، رسانه‌های ایران صبح دوشنبه گزارش دادند که اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، در تماسی تلفنی با استانداران شش استان غرب و جنوب غربی کشور، «بر مقابله با احتمال وقوع سیل تأکید کرده است».

در روزهای اخیر عدم مدیریت کمک‌رسانی به سیل‌زدگان گلستان و غیبت مسئولان باعث انتقادهای گسترده‌ای شده بود.

آماری رسمی از جان‌باختگان و زخمی‌های سیل اخیر در نقاط ایران منتشر نشده است. با این حال بجز ۹ نفری که پیش‌تر گزارش شده بود در سه استان شمالی جان باخته‌اند، روز دوشنبه نیز جان باختن یک زن ۲۰ ساله در یکی از روستاهای کوهدشت، در استان لرستان، تایید شد.

استان لرستان روز یکشنبه شاهد بارش‌هایی شدید و جاری شدن سیلاب بود.

در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از طغیان خرم‌رود در این استان و تخریب پل‌های روی آن منتشر شده است.

در استان خوزستان نیز گزارش‌هایی درباره طغیان برخی رودها و «سرریز شدن سد دز» منتشر شده بود اما غلامرضا شریعتی، استاندار، این گزارش‌ها را تکذیب کرد اما به ایلنا گفت: «آورد آب در سدهای کرخه و دز به ۹۸۰ و ۱۰۸۰ متر مکعب بر ثانیه رسیده است».

۲۰ سانتی‌متر برف در فریدون‌شهر اصفهان

به گفته سازمان هواشناسی ایران، در ۲۴ ساعت گذشته سراسر استان اصفهان شاهد بارش برف یا باران بود و در فریدون‌شهر، که بیشترین میزان بارندگی را به خود اختصاص داد، ۲۰ سانتی‌متر برف نشست.

خبرگزاری تسنیم به نقل از کارشناسان هواشناسی گزارش داده که طی دو روز آینده، وضعیت جوی در این استان همچنان ناپایدار است.

خبرگزاری میزان صبح دوشنبه به نقل از پلیس راهور گزارش کرد که در حال حاضر «۲۲ محور مواصلاتی در کشور مسدود است».

تکذیب سفر خارجی ۲۰ استاندار و ۱۰۰ نماینده مجلس

مناف هاشمی که سفرش به خارج از کشور خبرساز شد و به عزل او از استانداری گلستان انجامید، در گفت‌وگویی با ایسنا به خاطر عدم حضور خود در منطقه «در ۲ روز» عذرخواهی کرده است.

پیش‌تر یک کانال تلگرامی از قول مناف هاشمی نقل کرده بود که سفر او به خارج از کشور چندان عجیب نیست و در حال حاضر «۲۰ استاندار و یکصد نماینده مجلس در خارج از کشور هستند».

با این حال مناف هاشمی در مصاحبه با ایسنا این نقل قول را تکذیب کرده است.

منابع: رسانه‌های ایران و رادیو فردا / ج / پ.پ
XS
SM
MD
LG