لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۸

گزارش اتحادیه اروپا درباره کارزار اطلاعات غلط مربوط به کرونا «با فشار چین» تغییر کرد


یک زن دوچرخه‌سوار در ووهان در مرکز چین، کانون اولیه شیوع کرونا، در نخستین روز لغو قرنطینه
یک زن دوچرخه‌سوار در ووهان در مرکز چین، کانون اولیه شیوع کرونا، در نخستین روز لغو قرنطینه

گزارشی که اتحادیه اروپا درباره کرونا منتشر کرده نشان از آن دارد که بخش‌هایی از پیش‌نویس اولیه این گزارش که به نقش چین در انتشار اطلاعات غلط اشاره داشت حذف یا بازنویسی شده است؛ به گفته رویترز و نیویورک تایمز، تغییر این متن در پی فشارهای چین صورت گرفته است.

خبرگزاری رویترز و نشریه نیویورک تایمز روزهای جمعه و شنبه، پنجم و ششم اردیبهشت، به نقل از چندین منبع گزارش دادند فشارهای چین باعث شد بخش‌هایی از پیش‌نویس این سند که به انتقاد از پکن می‌پرداخت «حذف شود، لحنی رقیق‌تر یابد یا دوباره تنظیم گردد».

در پیش‌نویس اولیه گزارش اتحادیه اروپا که هفته گذشته نسخه‌ای از آن به دست رادیو اروپای آزاد رسید، تأکید شده بود بین سه کشور ایران، چین و روسیه «هماهنگی سه جانبه‌ای برای انتشار اطلاعات نادرست» در مورد کرونا وجود دارد و این سه کشور اطلاعات را «دستکاری» می‌کنند.

بنابر همان پیش‌نویس که ناظران و کارشناسان اتحادیه اروپا آن را تدوین کرده بودند، چین و دو متحدش به ویژه در صدد آن هستند که کرونا را «سلاح بیولوژیک با هدف نابودی مخالفان آمریکا» معرفی کنند و بگویند دولت‌های ایران، چین و روسیه در مقابله با این بیماری «عملکرد بهتری نسبت به غرب دارند».

همچنین در آن پیش‌نویس ذکر شده بود اصرارهای مکرر مقام‌های جمهوری اسلامی برای لغو تحریم‌های آمریکا به ویژه در زمان همه‌گیری کرونا، و سپس تکرار و تقویت این اظهارات در رسانه‌های روسیه و پس از آن انتشار گسترده در سطح جهان نشان از کارزاری گسترده‌تر و هماهنگ بین سه کشور ایران، روسیه و چین.

رویترز و نیویورک تایمز گزارش داده‌اند این پیش‌نویس روز اول اردیبهشت برای انتشار نهایی آماده بود اما به دنبال انتشار خلاصه‌ای از آن در برخی رسانه‌ها، از جمله رادیو اروپای آزاد، فشارهای چین برای تغییر آن آغاز شد.

در گزارش نهایی اتحادیه اروپا که اکنون منتشر شده عبارت «چین همچنان به انتشار اطلاعات غلط در سطح جهان ادامه می‌دهد» حذف شده است.

در پیش‌نویس اولیه این گزارش ذکر شده بود که چین تلاش می‌کند نظامیان آمریکا را عامل شیوع کرونا در نقاط مختلف جهان معرفی کند و همچنین می‌کوشد این اتهام نادرست را جا بیندازد که دولت فرانسه نگاهی نژادپرستانه به تدروس ادهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت، دارد.

با این حال این عبارت‌ها در گزارش نهایی اتحادیه اروپا، که خلاصه آن روز جمعه منتشر شد، دیده نمی‌شود و عبارت «کارزار جهانی پخش اطلاعات غلط» نیز از آن حذف شده است.

همچنین به نوشته نیویورک تایمز، بخش‌هایی از گزارش نیز که به تلاش‌های مشترک چین و روسیه برای پخش اطلاعات غلط در جهان می‌پرداخت، اکنون با لحنی رقیق‌تر «در سایر بخش‌های گزارش پیچیده شده است».

این عبارت در گزارش فعلی این طور آمده است: «منابع رسمی و مورد حمایت‌های دولتی در کشورهای مختلف، از جمله روسیه و در گستره‌ای محدودتر چین، به انتشار روایت توطئه‌انگارانه و اطلاعات غلط در کشورهای اتحادیه و همسایگان اتحادیه ادامه داده‌اند».

مقام‌های رسمی اتحادیه اروپا و همچنین چین هنوز واکنشی به گزارش‌های رویترز و نیویورک تایمز نشان نداده‌اند.

با این حال اتحادیه اروپا در گزارش‌های قبلی خود، از جمله گزارشی که چند هفت پیش منتشر شد و متن جدید در واقع ادامه آن شمرده می‌شود، گفته بود که روسیه و چین کارزارهایی را برای انتشار اطلاعات غلط درباره کرونا به راه انداخته‌اند «که پیامدهای آن می‌تواند به سلامت عمومی در جهان آسیب بزند».

XS
SM
MD
LG