لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۶

این فلسطینی‌تبار رئیس‌جمهور منتخب السالوادور شد


نجیب ابوکیله و همسرش پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری السالوادور
نجیب ابوکیله و همسرش پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری السالوادور

انتخاب یک فلسطینی‌تبار به ریاست جمهوری السالوادور در آمریکای لاتین در لابه‌لای اخبار روزهای اخیر در مطبوعات عرب چندان برجسته به چشم نیامد چرا که او، نخستین عرب‌تباری نیست که در آمریکای لاتین به چنین مقامی می‌رسد.

روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط می‌نویسد اجداد نجیب ابوکیله قطان، ۳۷ ساله از مسیحیان فلسطینی بیت لحم هستند که به السالوادور مهاجرت کرده‌اند. او که پیشتر نیز شهردار سان سالوادور پایتخت این کشور آمریکای لاتین بوده، توانسته است در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری، رقیبان خود را شکست دهد.

این بازرگان جوان در انتخابات السالوادور تشکل «ائتلاف بزرگ برای وحدت» را نمایندگی می‌کرد که تشکلی محافظه‌کار شناخته می‌شود. او توانست ۵۴ درصد آرا را از آن خود کند. از زمان پایان گرفتن جنگ داخلی در السالوادور در سال ۱۹۹۲ که ۱۲ سال طول کشید، ابوکیله ششمین رئیس‌‌جمهور این کشور است. او می‌گوید برنامه دولتش را بر گسترش امور آموزشی و مبارزه با فساد پیش خواهد برد.

رئیس‌جمهور منتخب السالوادور پیشتر عهده‌دار شهرداری پایتخت بوده است.
رئیس‌جمهور منتخب السالوادور پیشتر عهده‌دار شهرداری پایتخت بوده است.

پیش از این یک فلسطینی‌تبار دیگر، آنتونیو سقا نیز ریاست جمهوری السالوادور را در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ عهده‌دار بود. بیشتر مهاجران عرب از جمله فلسطینی‌ها به علت مشکلات اقتصادی و فشارهای امپراتوری عثمانی در قرن نوزدهم از سرزمین‌های خود به آمریکای لاتین مهاجرت کردند. آمار کاملاً دقیقی در مورد تعداد عرب‌تبارهای آمریکای لاتین در دست نیست اما برخی از رسانه‌های عرب از جمله روزنامه مصری الوفد، تعداد آنها را بیش از ۴۰ میلیون نفر گزارش کرده‌اند.

آنسوتر از السالوادور در هندوراس نیز در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ کارلوس فلوریس فقوسه، فلسطینی‌تبار دیگری بود که بر کرسی ریاست جمهوری این کشور نشست.

جمیل معوض در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ رئیس‌جمهور اکوادور بود
جمیل معوض در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ رئیس‌جمهور اکوادور بود

در اکوادور سه لبنانی‌تبار توانسته‌اند به ریاست جمهوری این کشور برسند، عبدالله بوکرم از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۷، جمیل معوض از ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ و پیش از آنها خولیو تئودور سالم که برای مدتی کوتاه در سال ۱۹۴۴ این مقام را عهده‌دار بود.

در کشوری مانند کلمبیا که به عنوان یکی از صادرکنندگان عمده مواد مخدر به آمریکای شمالی شناخته می‌شود، جولیوسزار طربیه لبنانی‌تبار از ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۲ رئیس‌جمهور بوده است.

در میان عرب‌تبارهایی که در آمریکای لاتین به ریاست جمهوری رسیده‌اند، کارلوس منعم سوری‌تبار، طولانی‌تر از همه در این مسند بود. او از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۹ در مقام رئیس‌جمهور آرژانتین، چهره‌ای را از این کشور عرضه کرد که تفاوت‌های بسیار با آژانتین ژنرال‌های حاکم بر آن در سال‌ها پیش داشت. او از سیاست‌های خوان پرون که دو بار در آرژانتین به ریاست جمهوری آرژانتین رسید، هواداری می‌کرد.

کارلوس منعم، رئیس‌جمهور اسبق آرژانتین
کارلوس منعم، رئیس‌جمهور اسبق آرژانتین

دوران کارلوس منعم در عین حال توأم با رویدادهایی بود که پس از سال‌ها هنوز جزئیات برخی از آنها در پرده ابهام است. از جمله این رویدادها سقوط هیلکوپتر پسر منعم، کارلیتوس، در سال ۱۹۹۵ و کشته شدن او بود. هرچند کارلوس منعم برای سالیان در این مورد سکوت کرد اما سرانجام در ۲۰۱۶ در مصاحبه‌ای تلویزیونی به این موضوع و دو رویداد «تروریستی» دیگر اشاره کرد و گفت «در دوران ریاست جمهوری من سه عملیات تروریستی درآرژانتین انجام شد، نخست علیه سفارت اسرائیل در بوئنس آیرس در سال ۱۹۹۲، دوم انفجار مرکز فرهنگی یهودیان در ۱۹۹۴ و سوم خرابکاری در هلیکوپتر فرزندم در سال ۱۹۹۵».

کارلوس منعم حزب‌الله لبنان را با قتل فرزندش بی‌ارتباط ندانست و سلیمه جمعه همسر جدا شده کارلوس منعم نیز، قتل فرزندش را کار مافیای مواد مخدر دانست که به گفته او با لبنان نیز در ارتباط بوده است.

برخی منابع عربی عملیات تروریستی در دوران منعم را انتقام‌جویی تهران از او دانستند چراکه به گفته این منابع، کارلوس منعم که از حمایت مالی تهران برای رسیدن به ریاست جمهوری آرژانتین برخوردار شده بود، پس از پیروزی به وعده خود برای تحویل موشک‌های «کندور» به تهران خودداری کرد. این موشک‌های هشت متری که در آرژانتین نیز تولید می‌شوند قادر به حمل ۴۰۰ کیلو مواد منفجره‌اند.

حامله شدن یک زن نماینده مجلس آرژانتین از کارلوس منعم و بازتاب این موضوع در رسانه‌های آن زمان آرژانتین از دیگر جنجال‌های دوران ریاست جمهوری او بوده است.

میشل تامر لبنانی‌تبار، رئیس‌جمهور پیشین برزیل
میشل تامر لبنانی‌تبار، رئیس‌جمهور پیشین برزیل

در ماه اوت سال میلادی گذشته، ماریو عبدو بنیتز ۴۶ ساله که یک لبنانی‌تبار است، نیز در پاراگوئه به ریاست جمهوری رسید. از اقدامات او بازگرداندن سفارت پاراگوئه از اورشلیم به تل‌آویو بوده است. در واکنش به این موضوع، اسرائیل سفیر خود را از پاراگوئه فراخواند و روابط دو کشور رو به تیرگی نهاد.

در برزیل میشل الیاس میگل تامر، لبنانی‌تباری که از خانواده‌ای کشاورز می‌آید در ۲۰۱۶ پس از برکناری دیلما روسف به جرم فساد مالی، به ریاست جمهوری این کشور رسید. او از سال ۲۰۱۱ معاون رئیس‌جمهور برزیل بوده است. میشل تامر شعر نیز می‌گوید.

XS
SM
MD
LG