لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۷

اردوغان یونان را به حمله نظامی تهدید کرد؛ آتن: آماده دفاع هستیم


اردوغان در نشست خبری روز سه‌شنبه در سارایوو
اردوغان در نشست خبری روز سه‌شنبه در سارایوو

روابط آتن و آنکارا، دو رقیب منطقه‌ای، بار دیگر پرتنش شده و در حالی که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه تهدید خود مبنی بر احتمال حمله نظامی به یونان را تکرار کرده، یونان پاسخ داد که آماده دفاع از حاکمیت ملی خود است.

ترکیه و یونان در دهه‌های گذشته همواره بر سر مجموعه‌ای از مسائل، از جمله ادعاهای ارضی در دریای اژه و حد و حدود حریم هوایی خود در این منطقه، با یکدیگر اختلاف داشته‌اند.

این اختلافات بین دو همسایه و دو عضو ناتو، موجب شده که یونان و ترکیه در نیم قرن اخیر سه بار در آستانه جنگ با یکدیگر قرار گیرند.

اردوغان روز سه‌شنبه ۱۵ شهریور در یک نشست خبری در سارایوو، پایتخت بوسنی، در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات پیشین خود مبنی بر احتمال حمله نظامی ترکیه به یونان، بار دیگر آتن را به حمله نظامی تهدید کرد و هشدار داد که ترکیه می‌تواند در پاسخ به تهدیدهای یونان «یک شب ناگهان بیاید».

او گفت: «آنچه من در مورد آن صحبت می‌کنم یک رویا نیست. اگر چیزی که من گفتم این بود که می‌توانیم یک شب ناگهان بیاییم، به این معنی است که وقتی زمانش رسید، می‌توانیم یک شب ناگهان بیاییم».

در مقابل، نیکوس داندیاس وزیر خارجه یونان گفت که مقام‌های ترکیه روزهاست که «اظهارات خشونت‌آمیزی» را علیه یونان بیان می‌کنند. او از جمله به اردوغان اشاره کرد و گفت رئیس‌جمهور ترکیه گفته است این کشور «می‌تواند به جزایر یونان حمله کند».

وزیر خارجه یونان که پس از گفت‌وگو با کاترین کولونا همتای فرانسوی خود در آتن سخن می‌گفت، هشدار داد: «به هر کسی که رویای حمله و تسخیر را در سر دارد توصیه می‌کنم که سه یا چهار بار فکر کند. ما در موقعیتی هستیم که از کشور، استقلال و تمامیت ارضی خود دفاع کنیم».

آنکارا این ادعا را مطرح کرده که یونان با نظامی کردن جزایر نزدیک به ساحل دریای اژه ترکیه، توافقات بین‌المللی را نقض می‌کند. ترکیه همچنین پدافند هوایی یونان را متهم کرده که در جریان تمرینات ناتو بر فراز مدیترانه شرقی به هواپیماهای جنگنده‌ ترکیه نزدیک شده است.

اما دندیاس گفت یونان باید از جزایر شرقی دریای اژه از جمله مناطق توریستی رودس و کوس که به ترکیه بسیار نزدیکتر از سرزمین اصلی یونان هستند، در برابر ترکیه دفاع کند.

ترکیه از یونان وسیع‌تر، پرجمعیت‌تر و از نظر نظامی مجهزتر است.

وزیر خارجه یونان گفت که ترکیه معتقد است این جزایر در اشغال یونان هستند. او افزود: «اجازه دهید اشاره کنم که در مقابل جزایر دریای اژه بزرگترین ناوگان فرود در اروپا و یک گروه کامل از ارتش ترکیه مستقر است».

دندیاس همچنین ترکیه را به نقض مکرر حریم هوایی و آب‌های یونان متهم کرد.

او گفت: «امسال ۶۱۰۰ نقض حریم هوایی ما، ۱۵۷ پرواز از خاک یونان و هزار نقض حریم آب‌های سرزمینی ما صورت گرفته است».

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اردوغان درباره یونان، بدون نام بردن از رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «در زمانی که روسیه دوباره به یک کشور مستقل اروپایی حمله کرده، به طور خاص اظهاراتی که می‌تواند تنش بین متحدان ناتو را افزایش دهد مفید نیست».

همزمان وزیر خارجه فرانسه روز سه‌شنبه در آتن گفت که کشورش از ادامه تنش‌ها میان ترکیه و یونان «نگران» است.

او پس از گفت‌وگو با همتای یونانی خود تاکید کرد: «منطقه به تنش نیاز ندارد، به آرامش نیاز دارد.»

وزیر خارجه فرانسه یک روز قبل از آن به آنکارا رفته و با مولود چاووش اوغلوو وزیر خارجه ترکیه دیدار کرده و از او خواسته بود از «هر گونه تشدید تنش، لفظی یا غیر آن» خودداری کند.

ترکیه و یونان همچنین در زمینه اکتشاف نفت و گاز در بخش‌های مورد مناقشه دریای اژه و شرق مدیترانه با یکدیگر اختلاف دارند.

پیشتر اتحادیه اروپا «نگرانی جدی» خود را نسبت به «اظهارات خصمانه» اردوغان علیه آتن درباره جزایر یونانی نزدیک به ترکیه ابراز کرده است.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس و خبرگزاری فرانسه؛ م.ت./م.ا.
XS
SM
MD
LG