لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

دیدار سعد حریری با مقامات سعودی برای حل بحران لبنان


سعد حريری، رهبر ائتلاف ۱۴ مارس، از جمعه شب، شانزدهم فوريه، در رياض به سر می برد تا با مقامات سعودی، درباره بحران لبنان، به تبادل نظر بپردازد.


سعد حريری قبل از ترک لبنان در گفت و گويی با شبکه تلويزيونی العربيه اظهار اميدواری کرد که در بازگشت از اين سفر بتواند با رهبر حزب شيعه امل و رییس کنونی پارلمان، نبيه بری، ملاقات داشته باشد.


سخنگوی حزب امل در گفت و گويی تلفنی با راديو فردا گفت: «تنها در صورتی که شرايط برای چنين ديداری محيا شود، ملاقات با سعد حريری در دستور کار نبيه بری قرار خواهد گرفت.»


بشار اسد، ریيس جمهوری سوريه، متحد ايران در منطقه و يکی از حاميان حزب الله لبنان نيز سرگرم گفت و گو با مقامات تهران در رابطه با لبنان است.


به گزارش رسانه های بيروت، مخالفت سرسخت سوريه با برگزاری دادگاه بين المللی برای محاکمه عاملين و آمرين ترور رفيق حريری، نخست وزير سابق لبنان، تلاش های مشترک تهران و رياض برای حل بحران کنونی را بی اثر گذارده است.


روزنامه فرانسوی زبان بيروت L'Oriente le Jour در تحليلی می نويسد «آينده طرحی که تهران و رياض برای خروج لبنان از بحران در دست تهيه دارند در گرو مذاکرات بشار اسد با مقامات ايران است.»


فواد سينيوره ،نخست وزير کنونی لبنان، معتقد است تشکيل اين دادگاه بين المللی خواست اکثريت مردم لبنان است

فواد سينيوره ،نخست وزير کنونی لبنان، معتقد است تشکيل اين دادگاه بين المللی خواست اکثريت مردم لبنان است.فواد سينيوره می گويد: «حضورچند صد هزار لبنانی در تظاهرات چهارشنبه گذشته به مناسبت دومين سالگرد ترور رفيق حريری نشان داد که اين دادگاه خواستی ملی است و هرگونه مذاکره ای در رابطه با تشکيل اش بی توجهی به خواسته اکثريت شهروندان لبنانی است.»


فواد سينيوره در واکنش به اظهارات روز گذشته رهبر حزب الله، شيخ حسن نصرالله، که گفته بود تا استعفای دولت به تحصن در ميدان شهدا ادامه خواهيم داد، گفت«اين تحصن شکست خورده، زيرا دولت نه تنها هنوز از حمايت اکثريت نمايندگان پارلمان برخوردار است بلکه پشتيبانی مردم لبنان که روزچهارشنبه به طور گسترده در بيروت گرد آمده بودند را نيز داراست.»


اگرچه هنوز نوری در انتهای تونل بحران لبنان ديده نمی شود و امکان ميانجيگری مشترک تهران و رياض نيز ساعت به ساعت تقليل می يابد، اما لبنانی ها سعی دارند با خوشبينی به آينده بنگرند.


رسانه های محلی نيز در تبعيت از اين خوشبينی از هم اکنون به گمانه زنی در رابطه با تشکيل دولت اتحاد ملی آينده پرداخته اند. دولتی که هيچ کدام از نيروهای سياسی، تا گشوده شدن گره تشکيل دادگاه بين المللی برای محاکمه عاملين و آمرين قتل رفيق حريری، خواهان تشکيل آن نيستند.


XS
SM
MD
LG