لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

تعداد کشته‌شدگان گروگان‌گیری کلیسای بغداد به ۵۲ تن رسید


نمایی از کلیسای کاتولیک «بانوی رستگاری ما» در بغداد
نمایی از کلیسای کاتولیک «بانوی رستگاری ما» در بغداد
در تلاش نیروهای امنیتی عراق برای آزادی بیش از یکصد گروگان در کلیسای کاتولیک عراق ۵۲ نفر از جمله چندین نیروی پلیس کشته و حدود ۶۷ نفر زخمی شدند. اقدام به این گروگان‌گیری روز یکشنبه توسط مردان مسلح یک گروه مرتبط با القاعده صورت گرفته بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، افراد مسلحی از گروه «دولت اسلامی عراق»، مرتبط با القاعده روز یکشنبه، ۹ آبان و در زمان نیایش حدود ۱۲۰ مسیحی در کلیسای کاتولیک «سیدة النجاة» (بانوی رستگاری ما) در بغداد، به این کلیسا حمله کرده و تمامی اعضای حاضر را به گروگان گرفتند که در جریان حمله نیروهای امنیتی عراق برای آزادسازی این افراد، ۵۲ نفر، از جمله چند نیروی پلیس و حد‌اقل یک کشیش کشته و حدود ۶۷ نفر زخمی شدند.

به گفته مقامات به دنبال حمله نیروهای امنیتی به کلیسا برای پایان دادن به این گروگان‌گیری که حدود چهار ساعت به طول انجامیده است، برخی از مهاجمین که به گفته شاهدان عینی احتمالاً جلیقه انتحاری به تن داشتند، خود را منفجر کرده و برخی دیگر شروع به پرتاب نارنجک کردند.




در حال حاضر خبرگزاری‌های مختلف گزارش‌های متفاوتی در مورد تعداد مهاجمان منتشر و برخی تعداد آن‌ها را ۱۰ نفر و برخی دیگر کمتر اعلام کرده‌اند.

همچنین تعدادی از خبرگزاری‌ها از کشته شدن تمامی مهاجمان خبر داده‌اند و این در حالی است که تعدادی دیگر اعلام کرده اند که عده‌ای از مهاجمان کشته و عده‌ای دیگر دستگیر شده‌اند.

یک نیروی پلیس که نخواست نامش فاش شود نیز به خبرگزاری رویترز گفته است که انجام عملیات نجات بسیار دشوار بود و مهاجمان مسلح در میان کودکان حاضر در کلیسا قرار گرفته بودند.

وی افزود: «بسیاری از افراد در زمان حمله نیروهای امنیتی به کلیسا کشته و زخمی شدند.»

گره مرتبط با القاعده «دولت اسلامی عراق» با انتشار بیانیه‌ای بر روی وبسایت‌های افراط‌گرایان اسلامی از این گروگانگیری تحت عنوان حمله به «پناهگاه کثیف بت پرستی» یاد کرده، اعلام کرده بودند که خواستار آزادی تمامی زندانیان القاعده در عراق و مصر هستند و هشدار داده بودند که در غیر این صورت تمامی ۱۲۰ گروگان کلیسا کشته خواهند شد.

پیش از این و در روز جمعه نیز یک بمبگذار انتحاری با منفجر کردن خود در یک قهوه‌خانه در استان دیاله، واقع در شمال شرقی بغداد و در منطقه‌ای که بیشتر ساکنین آن شیعه هستند، دستکم ۲۵ نفر را کشت و ۷۰ نفر را زخمی کرد.

گروه القاعده تا کنون در مورد این حمله اظهار نظری نکرده است.

اگرچه در حال حاضر خشونت‌های عراق نسبت به سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ میلادی که این خشونت‌ها در اوج خود به سر می‌برد، کاهش یافته است، اما نیروهای وابسته به القاعده به طور منظم حملاتی را در این کشور ترتیب می‌دهند.

این حملات در حالی صورت می‌گیرد که در حال حاضر و پس از گذشت بیش از هفت ماه از انتخابات نخست‌وزیری عراق، کشمکش‌ها برای تشکیل دولت در این کشور همچنان ادامه دارد و در همین میان نیروهای آمریکایی حاضر در عراق نیز در حال خروج از این کشور هستند و اعلام کرده‌اند که تا پایان سال ۲۰۱۱ تمامی نیروهای آمریکایی خاک عراق را ترک خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG