لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۵

ناآرامی‌ها در کراچی پاکستان دستکم ۱۷ کشته برجای گذاشت


عکس تزئینی است.
عکس تزئینی است.
در پی یک رشته حمله در شهر کراچی، مرکز ایالت سند پاکستان، که شنبه شب درست یک روز پیش از برگزاری انتخابات مجمع ملی این ایالت روی داد، دست‌کم ۱۷ نفر کشته و ده‌ها شهروند دیگر زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمد صغیر، وزیر بهداشت سند اعلام کرده است که گروهی از افراد مسلح در بخش‌های مختلف کراچی، واقع در جنوب شرق پاکستان، به افرادی متعلق به گروه‌های قومی و سیاسی مختلف حمله کرده‌اند که این حملات دست‌کم ۱۷ کشته و ۴۰ زخمی برجای گذاشته است.

همزمان خبرگزاری آلمان، به نقل از رسانه‌های پاکستان تعداد کشته‌ها را دستکم ۲۴ نفر اعلام کرده و افزوده است که بیش از ۵۰ نفر نیز در اثر این حملات زخمی شده‌اند.

این حملات در حالی رخ داده است که قرار بر این بود انتخابات برای اخذ کرسی در مجمع ملی ایالت سند روز یکشنبه، ۲۵ مهرماه برگزار شود.

پیش از این و در مردادماه سال جاری رضا حیدر، سیاستمداری محلی از «جنبش متحده قومی» و از اعضای مجمع ملی سند توسط افراد مسلح ترور شد و کرسی وی در این مجمع خالی ماند. این ترور همچنین خشونت‌هایی را در کراچی به همراه داشت که به کشته شدن حدود ۱۰۰ نفر در یک هفته انجامید.

در آن زمان اعضای «جنبش متحده قومی» که تأثیرگذارترین حزب کراچی به حساب می‌آیند حزب رقیب، «حزب ملی عوامی» را بانی این ترور دانستند. «حزب ملی عوامی» این اتهام را رد کرده است.

«جنبش متحده قومی» به عنوان حزب نماینده اکثریت اردوزبان شهر کراچی به شمار می‌آید. این حزب از احزاب تشکیل‌دهنده ائتلاف دولتی آصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان است و در جرگه مخالفان سرسخت گروه طالبان پاکستان و دیگر جنبش‌های افراط‌گرا قرار دارد.

«حزب ملی عوامی» که از افراد قوم پشتون تشکیل شده است، بزرگترین گروه مخالف «جنبش متحده قومی» و رقیب این حزب در عرصه انتخابات به شمار می‌رود.

پیش از این «حزب ملی عوامی» اعلام کرده بود که به دلیل وضعیت ضعیف امنیتی قصد دارد از انتخابات مجمع ملی سند کنار بکشد.

با این حال و علیرغم حملات شنبه شب، دولت اعلام کرده است که انتخابات را به تعویق نخواهد انداخت و به منظور تأمین امنیت منطقه در زمان انتخابات صدها نیروی پلیس و شبه نظامی را در ۸۴ شعبه اخذ رأی مستقر کرده‌ است.

شهر کراچی با حدود ۱۸ میلیون نفر جمعیت بزرگترین شهر پاکستان به شمار می‌رود. این شهر سابقه‌ای طولانی در خشونت‌های قومی، دینی و فرقه‌ای دارد و در سال‌های اخیر شاهد قتل‌های فرقه‌ای، بزهکاری و آدم‌ربایی در سطح گسترده بوده‌ است.
XS
SM
MD
LG