لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

سرباز سابق بریتانیا به اتهام قاچاق اسلحه به ایران به زندان محکوم شد


تک تیراندازهای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مانور «اقتدار»
تک تیراندازهای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مانور «اقتدار»
دادگاهی در بریتانیا روز سه شنبه یک سرباز سابق بریتانیا را به اتهام اقدام برای فروش غیر قانونی تسلیحات به جمهوری اسلامی ایران به زندان محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اندرو فاکنر، سرباز سابق نیروی دریایی بریتانیا روز سه شنبه، ۱۳ مهرماه، از سوی دادگاهی در لندن به دلیل اقدام برای فروش و ارسال غیر قانونی «دوربین اسلحه با فناوری بالا» به ایران، مجرم شناخته و به دو سال و نیم زندان محکوم شد.

آقای فاکنر که پیش از دستگیری به عنوان مشاور امنیتی و تاجر اسلحه فعالیت می کرد، ۱۰۰ عدد دوربین اسلحه ساخت شرکت آلمانی «اشمیت و بندر» را به بریتانیا وارد کرده بود و قصد ارسال آن‌ها به ایران را داشت که در فرودگاه هیثروی لندن، این محموله ضبط شد.

دوربین اسلحه «اشمیت و بندر» به طور معمول توسط تک تیرانداز‌های نظامی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گزارش رویترز حاکی است که از طریق بازرسی ایمیل آقای فاکنر مشخص شده بود که مقصد نهایی این تجهیزات ایران بوده و قرار بر این بود که آقای فاکنر برای این نقل و انتقال مبلغ ۱۲ هزار یورو دریافت کند.

این سرباز سابق نیروی دریایی که مدت چهارده سال به عنوان دژبان در نیروی دریایی بریتانیا خدمت کرده است، ابتدا مدعی شده بود که قصد داشت این تسلیحات نظامی را برای استفاده در شکار به فردی در دوبی بفروشد، اما به گفته اداره گمرک بریتانیا وی بعدها اعلام کرد که مقصد نهایی دوربین‌های اسلحه، تهران بوده است.

پیتر میلروی، معاون تحقیقات جنایی بریتانیا ضمن اشاره به ماهیت نظامی این تجهیزات، در مورد ارسال آن به ایران گفته است: آقای فاکنر به دلیل تجربه نظامی خود، از میزان آسیبی که این تسلیحات می‌تواند به آن «منطقه بی‌ثبات جهان» وارد کند، و همچنین خطر استفاده از این تجهیزات علیه «نیروهای ائتلافی» آگاه بوده است.

پیش از این و در اسفندماه سال گذشته نیز پلیس ایتالیا پنج ایتالیایی و دو ایرانی به نام‌های همایون بختیاری و حمید معصومی‌نژاد، خبرنگار واحد مرکزی خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی را به اتهام قاچاق اسلحه و نقض تحریم‌های بین‌المللی بازداشت کرد.
XS
SM
MD
LG