لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۲

کامرون و اشتون خواستار کاهش محدودیت‌ها در ورود کالا به غزه شدند


دیوید کامرون و رجب طیب اردوغان، آنکارا
دیوید کامرون و رجب طیب اردوغان، آنکارا
دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهارات جداگانه‌ای از دولت اسرائیل درخواست کرده‌اند تا از محاصره نوار غزه کاسته و زمینه ورود کالاهای بیشتر به این منطقه را فراهم کند.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه در دیدار با همتای ترک خود، رجب طیب اردوغان در ترکیه، ضمن انتقاد از حمله نیروهای اسرائیلی به کاروان کمک‌رسانی غزه در ماه مه، از غزه به عنوان یک زندان بزرگ یاد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، دیوید کامرون که به منظور پشتیبانی از عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا به این کشور سفر کرده بود در انتقاد از وضعیت غزه و عملکرد اسرائیل در این زمینه، حمله ارتش دریایی اسرائیل به کشتی کمک‌رسانی به غزه را «غیرقابل قبول» خواند و اعلام کرد که غزه «نمی‌تواند و نباید»‌ به صورت یک زندان بزرگ باقی بماند.

وی همچنین از درخواست ترکیه مبنی بر انجام تحقیقات بین‌‌المللی در مورد این حمله حمایت و اظهار کرد که اسرائیل باید به سرعت اطلاعات شفاف و دقیقی را در این زمینه ارائه دهد.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز ضمن اعتراض به تحت فشار بودن مداوم ساکنین غزه، «تعرض» تکاوران اسرائیلی به آب‌های بین‌المللی را به حمله «دزدان دریایی» تشبیه کرد و اعلام کرد این‌که جهان نسبت به حملات دزدان دریایی سومالی واکنش نشان می‌دهد اما در مقابل این حمله سکوت اختیار کرده، تعجب آور است.

اردوغان در ادامه گفت: «اسرائیل باید هر چه سریع‌تر عذرخواهی کند و ضمن پرداخت غرامت، از محاصره منطقه دست بکشد».

این اظهارات در مورد غزه در حالی عنوان شده است که کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه، چهارم مردادماه و پس از دیدار خود از نوار غزه در هفته گذشته، ضمن دیدار با اعضای اتحادیه اروپا اعلام کرد که برای بهبود اقتصاد غزه، اسرائیل باید اجازه ورود کالاهای بیشتری را به نوار غزه بدهد.

خانم اشتون در این زمینه گفت: «ما نیازمند اقدامات بیشتر جهت بهبود اوضاع نوار غزه هستیم و به ویژه به منظور رشد دوباره اقتصاد غزه، امکان واردات به این منطقه باید مهیا شود».

اسرائیل از سه سال پیش به منظور تضعیف حماس که کنترل غزه را در دست دارد و برای جلوگیری از ارسال اسلحه به نیروهای حماس و همچنین تحت فشار قرار دادن حماس برای آزاد کردن یک سرباز اسرائیلی که از پنج سال پیش در اسارت این گروه به سر می‌برد، این منطقه را تحت محاصره خود در‌ آورده است.

پس از حمله تکاوران دریایی اسرائیل به کشتی کمک‌رسانی به غزه و کشته شدن ۹ شهروند ترک و به دنبال افزایش فشار بین‌المللی بر اسرائیل، این کشور سیاست خود در قبال محاصره غزه را تغییر داده و ورود کالاهایی که مصرف تسلیحاتی ندارند را آزاد اعلام کرد.

با وجود این محدودیت‌ها، فتحی حمد، وزیر امور داخلی حماس روز سه‌شنبه، پنجم مردادماه، در جریان افتتاح یک ساختمان پلیس در غزه، اعلام کرد که حماس در تلاش است تا نیروهای نظامی خود در غزه را از طریق استخدام افراد داوطلب و همچنین سربازهای نظام وظیفه، گسترش دهد.

نیروهای حماس از سال ۲۰۰۷ میلادی کنترل نواره غزه را در دست دارند.
XS
SM
MD
LG