لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۰

از تلاش ترکیه در توقف حکم سنگسار سکینه آشتیانی تا برنامه هسته‌ای ایران


تلاش پشت پرده ترکیه در حمایت از سکینه محمدی آشتیانی

روزنامه ترکیه‌ای حریت
به نقل از یک منبع دیپلماتیک این کشور می‌نویسد که دولت ترکیه در پشت صحنه در تلاش است تا جلوی حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی را بگیرد و سعی در پادرمیانی در این قضیه را دارد.

این منبع گفته است که دولت ترکیه قصد ندارد تلاش‌های خود را علنی بکند زیرا باور دارد که علنی کردن این تلاش‌ها نتیجه معکوس خواهد داد.

حریت می‌نویسد که پس از‌ آن‌که نهادهای مختلف حقوق بشری در سراسر جهان در نامه‌های مختلفی از دولت ترکیه خواستند تا نسبت به حکم سنگسار خانم محمدی آشتیانی واکنش نشان دهد، وزیر امور خارجه این کشور در همین زمینه با همتای ایرانی خود، منوچهر متکی از طریق تلفنی به مذاکره پرداخت.

یکی از فعالان حقوق بشر ترکیه که تلاش‌های اخیر دولت ترکیه در این زمینه را تنها به دلیل فشار‌های بین‌المللی می‌داند، به این روزنامه گفته است از آنجایی که ترکیه تأثیر قابل توجهی بر روی دولت ایرن دارد، اگر تا کنون با شدت بیشتری در این زمینه عمل کرده بود مطمئنا پاسخ قابل قبولی از سوی ایران دریافت می‌کرد.


«جمهوری اسلامی و به راه اندازی کمپین علیه فعالان حقوق بشر و وکلا»

روزنامه گاردین در مقاله‌‌ای با اشاره به دستگیری اخیر نسرین ستوده و متهم شدن شیوا نظر‌آهاری به محاربه و ارتباط با سازمان مجاهدین خلق، نوشته است که جمهوری اسلامی کمپینی بر ضد فعالان و وکلای این کشور به راه انداخته است.

در همین زمینه، شیرین عبادی، حقوقدان و برنده نوبل صلح سال ۲۰۰۳ به گاردین گفته است که حکومت جمهوری اسلامی با این اقدامات اخیر سعی دارد به فعالان حقوق بشر در ایران بگوید که اگر قصد پیگیری فعالیت‌های حکومت را در کشور دارند،‌ باید بهای آن را نیز بپردازند.

شادی صدر، وکیل و فعال حقوق زنان نیز به این روزنامه گفته است که در شرایط «نبود رسانه» در ایران، وکلا و فعالان حقوق بشر تنها منبع موثق اطلاع رسانی هستند و فشار‌های اخیر به روشنی نشان می‌دهد که حکومت سعی دارد این منبع اطلاع رسانی را نیز به سکوت وادارد.


برنامه هسته‌ ایران و طرح دوباره گزینه نظامی

روزنامه وال ستریت جورنال در یکی از مقاله‌های خود به «بگو مگوها»ی پیش آمده اخیر میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی پرداخته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود ضمن ابراز نگرانی از احتمال فعالیت‌های هسته‌ای محرمانه در ایران، نسبت به تصمیم اخیر ایران مبنی بر ممانعت از ورود دو تن از بازرسان هسته‌ای به تأسیسات خود اعتراض کرده است که به دنبال آن ایران نیز پاسخ داده است که حق دارد تا بازرسان هسته‌ای آژانس را انتخاب کند.

این مقاله می‌نویسد که پاسخ اخیر ایران نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی حاضر نیست همکاری مورد نظر را با آژانس داشته باشد و می‌افزاید که تحریم‌های اخیر علیه ایران نیز، جمهوری اسلامی را از مسیر اتمی که در پیش گرفته است منحرف نخواهد کرد.

به نوشته این مقاله، با توجه به گزارش اخیر آژانس و از آنجایی که به نظر می‌رسد تحریم‌ها و دیپلماسی ممکن است به شکست بیانجامد، به نظر می‌رسد که گزینه نظامی، راه بازداشتن ایران از دستیابی به بمب اتم است.
XS
SM
MD
LG