لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

از مسلمان شدن خواهر همسر بلر تا نفوذ اقتصادی سپاه پاسداران در عراق


لورن بوت، خواهر همسر تونی بلر
لورن بوت، خواهر همسر تونی بلر
روزنامه گاردین روز یکشنبه از روی آوردن لورن بوت، خواهر همسر تونی بلر،‌ نخست وزیر پیشین بریتانیا به دین اسلام خبر داده است.

این روزنامه می‌نویسد که لورن بوت، روزنامه نگار و گوینده شبکه خبری انگلیسی زبان پرس تی‌وی، وابسته به تلویزیون دولتی ایران، اکنون هنگام خروج از منزل حجاب به سر می‌گذارد و در روز پنج بار نماز می‌خواند.

به گفته خانم بوت ۴۳ ساله که پیش از این نیز نظر مساعدی نسبت به دین اسلام داشت، وی پس از دیدار از آرامگاه حضرت معصومه در شهر قم در ۶ هفته پیش، تصمیم به تغییر دین خود گرفت.

گاردین می‌نویسد، لورن بوت که مدتی‌ را به فعالیت و کار در فلسطین مشغول بود ابراز امیدواری کرده است که این اقدامش موجب تغییر دیدگاه تونی بلر نسبت به دین اسلام شود.

ایرانیان؛ نیمی از کاربران اولترا‌ ریچ

روزنامه واشنگتن پست
در مقاله‌ای با اشاره به تلاش مستمر ایرانیان برای عبور از سد فیلترینگ، اعلام کرده است که با توجه به آمار ارائه شده از سوی اولترا ریچ، شرکتی که روزانه به پانصد هزار کاربر در سراسر جهان امکان عبور از سد فیلترینگ و دسترسی آزاد به اینترنت را می‌دهد، تنها در تاریخ ۲۷ مهرماه، بیش از ۲۱۵ کاربر از ایران به کمک این نرم‌افزار، از سد فیلترینگ دولتی ایران عبور کرده‌اند.

این در حالی است که شرکت‌های اولترا ریچ و فری‌گیت اعلام کرده‌اند که با کمک بودجه‌ای ۳۰ میلیون دلاری قادر خواهند بود نیاز میلیون‌ها کاربر را برآورده کنند.

نویسنده در ادامه با اشاره به تأکید ایالات متحده بر اهمیت آزادی اینترنت در جهان و همچنین بودجه‌ ۵ میلیون دلاری دولت ایالات متحده برای گسترش این فنآوری، دلیل تأخیر آمریکا در این راستا را علاوه بر روند کند اداری و ابهام در قوانین بین‌المللی در مورد این اقدام، با استناد به اظهارات یکی از مقامات وزارت امور خارجه این کشور، تلاش آمریکا برای خودداری از ناخشنود کردن دولت چین می‌داند.

به نوشته این روزنامه تلاش مداوم دولت چین برای مقابله با این فن‌آوری که در چین روزانه ده‌ها هزار متقاضی دارد، تا کنون ناکام مانده است.


سپاه پاسداران و صدور کالا به عراق

روزنامه «یو‌اس‌ای تودِی» در شماره تازه خود می‌نویسد که ایران روابط اقتصادی خود با عراق را به طور گسترده‌ای افزایش داده و از امنیت رو به رشد عراق به عنوان بستری برای افزایش نفوذ خود در این کشور سود می‌برد.

ایران در حال حاضر و با فروش بیش از ۲ میلیارد دلار کالا در نیمه نخست سال جاری در عراق، در جایگاه دوم صادرکنندگان به عراق پس از ترکیه قرار گرفته‌است.

این داده‌ها که از آمار «خدمات اطلاعات تجارت جهانی» برداشت شده نشان می‌دهد صادرات ایران در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۳۳ درصد افزایش داشته‌است.

جیم فیلیپس، تحلیلگر مسائل خاورمیانه از بنیاد «هریتج» در این زمینه می‌گوید: «مشکل اینجاست که بسیاری از شرکت‌هایی که از سوی سپاه پاسداران مدیریت می‌شوند یا وابسته به سپاه هستند در افزایش نفوذ اقتصادی در عراق شرکت دارند.»

به گفته آنتونی کوردزمن، یکی دیگر از تحلیلگران مسائل راهبردی منطقه، سود این نفوذ اقتصادی نه به جیب بخش خصوصی ایران بلکه به جیب سپاه پاسداران می‌رود.
XS
SM
MD
LG