لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۶

نگارگر ایرانی برنده نشان طلایی دوسالانه بین‌المللی شارجه


نمایشگاه هفتمین دوسالانه نگارگری در موزه هنرهای معاصر ایران، اسفند ۱۳۸۷
نمایشگاه هفتمین دوسالانه نگارگری در موزه هنرهای معاصر ایران، اسفند ۱۳۸۷
نشان طلایی دوسالانه بین‌المللی شارجه در حوزه هنرهای تجسمی در سال ۲۰۱۰ به مصطفی آقامیری،‌هنرمند ایرانی شاخه نگارگری و تذهیب تعلق گرفت.

به گزارش خبرگزاری‌ها، تذهیب «شمسه» مصطفی آقامیری از میان ۸۲۱ اثر متعلق به ۳۳۳ هنرمند از نقاط مختلف جهان به عنوان اثر برتر این دوسالانه انتخاب و نشان طلایی و لوح تقدیر این دوسالانه به آقای آقامیری اهدا شد.

در دوسالانه ۲۰۱۰ شارجه که هنرمندان مختلفی از ۲۸ کشور جهان از جمله ایران، آلمان، بریتانیا، ترکیه، لیبی، مصر و آفریقای جنوبی شرکت داشتند، چندین هنرمند ایرانی دیگر نظیر سپیده آقامیری، محمد یعقوبیان، سارا میرنظامی و احمد محمدپور نیز آثار خود را ارسال کردند و تمامی این آثار از تاریخ ۱۸ فروردین ماه تا ۱۷ خرداد در نمایشگاه‌های مختلفی در امارات به نمایش در‌ آمدند.

از میان آثار آقامیری، تذهیب‌های «شاهنامه»، «مسجد»، «سر سوره فاتحه»، «شمسه» و همچنین تابلوی «هشت بهشت» وی در این نمایشگاه حضور داشتند.

مصطفی آقامیری، متولد ۱۳۴۶ و کارشناس صنایع دستی و کارشناس ارشد هنرهای اصیل است. وی در حال حاضر در دانشگاه‌های مختلفی از جمله دانشگاه علامه طباطبایی تهران و دانشگاه علمی کاربردی تدریس می‌کند. او که سال‌ها داوری نمایشگاه‌های هنری را بر عهده داشته است، به کتاب‌‌آرایی کتب قرآنی و ادبی و طراحی فرش و قالی‌های نفیس ابریشمی نیز می‌پردازد.

آثار آقامیری و شاگردانش در سال گذشته نیز در نمایشگاهی در امارات به نمایش در‌آمد که یکی از شاگردان وی به عنوان نفر اول این نمایشگاه برگزیده شد.

مصطفی آقامیری سال گذشته در گفت و گو با روزنامه جام جم در مورد علت گرایش نگارگران ایرانی به نمایشگاه‌های کشورهای عربی گفته بود که از آن‌جایی که در ایرن متولی درستی برای این هنر وجود ندارد هنرمندان به ناچار آثار خود را در جاهای دیگر برای فروش و نمایش عرضه می‌کنند.

بخش فرهنگ و اطلاعات امارت شارجه از سال ۱۹۹۳ میلادی اقدام به برگزاری دو سالانه شارجه کرده است. هدف از این دوسالانه به نمایش گذاشتن هنرهای تجسمی از سراسر جهان و ایجاد ارتباط میان هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی است.
XS
SM
MD
LG